Kategorie produktów

Inspiracje orientem

Piątek, 18 stycznia 2019 HURT & DETAL Nr 01/155. Styczeń 2019
Aromatyczne przyprawy, niespotykane składniki i wykwintne smaki – za to polscy konsumenci kochają orientalną kuchnię. Jakie są najlepsze składniki, dzięki którym w domowej kuchni przygotujemy orientalne dania?
Wyjątkowe bogactwo, wyraziste smaki i oryginalne połączenia – tak można w skrócie opisać orientalne dania, które często przygotowujemy w polskich kuchniach. Domowe sushi, hummus, sos curry, sajgonki i wiele innych popularnych orientalnych przysmaków można przyrządzić mając pod ręką odpowiednie produkty.

Jak wynika z danych CMR, różnego rodzaju produkty orientalne można znaleźć w ponad 2⁄3 wszystkich sklepów małoformatowych o powierzchni do 300 mkw., ale ich udział w sprzedaży jest niewielki – łącznie generują mniej niż pół procent wartości sprzedaży. Jest to jednak grupa produktów, która zyskuje na popularności – w okresie od stycznia do września 2018 r., w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej, rynek produktów orientalnych wzrósł o ponad 18% pod względem wartości sprzedaży. W tym czasie zwiększyła się również liczba klientów odwiedzających placówki małego formatu w celu zakupu produktów ze wspomnianej kategorii.

Według CMR, w trzech kwartałach 2018 roku przeciętny konsument mógł wybierać średnio spośród ponad 4 wariantów produktów kuchni orientalnej w sklepach małoformatowych. Największą dostępnością charakteryzują się przyprawy orientalne oraz ryż Basmati – można je kupić w ponad 1⁄3 wszystkich placówek małego formatu. Jak informuje CMR, najczęściej klient decyduje się na zakup tylko 1 opakowania produktu nawiązującego do kuchni orientalnej i wydaje na niego średnio około 5,20 zł.

Przyprawy, sosy, warzywa

Dania kuchni orientalnej (azjatyckiej oraz arabskiej) na stałe zagościły w jadłospisie Polaków. Na rynku obecna jest już bogata oferta dodatków pozwalających przygotować takie dania w domu – od gotowych mieszanek przyprawowych, po zimne sosy oraz przetwory warzywne. „Mieszanki przypraw do kuchni orientalnej (bez marek własnych) są odpowiedzialne za 11% sprzedaży wartościowej wszystkich mieszanek przyprawowych. Wartość ich sprzedaży osiągnęła w ostatnim roku 41 mln złotych (bez marek własnych) i zachowała stabilny poziom względem poprzedniego. Najczęściej kupowane są przyprawy do gyrosa i kebaba – 2/3 sprzedaży mieszanek orientalnych (bez marek własnych), prawie 1/3 to przyprawy typu curry. Pozostałe przyprawy, np. do kuchni chińskiej to niecały 1% sprzedaży wartościowej mieszanek orientalnych (bez marek własnych)” – komentuje Natalia Mączyńska, Client Business Partner w Nielsenie.

Gotowe zimne sosy odnotowują wzrost sprzedaży w okresach pomiędzy świętami, a w ostatnim roku osiągnęły wartość sprzedaży 115,2 mln złotych. Jakie zimne sosy kupujemy najczęściej? „Największy udział sprzedaży wartościowej w ciągu ostatnich 12 miesięcy, wynoszący 22,2% całej kategorii, odnotowują sosy chili i to one najbardziej dynamicznie rosną wśród sosów egzotycznych. Równie popularne są sosy sojowe wykorzystywane w kuchni azjatyckiej, zwłaszcza jako nieodzowny dodatek do sushi. Jednak polski konsument znajdzie na półce również inne, mniej lub bardziej znane produkty, zaliczane do tzw. kuchni świata: rybny, ostrygowy, teriyaki, hoisin, słodko-kwaśny, czy powszechnie już nam znany sos curry. Łącznie stanowią ponad 6% rynku sosów zimnych. Warzywa wykorzystywane w potrawach orientalnych, takie jak fasola mung, pędy bambusa, czy serca palmy możemy również kupić gotowe w puszce. Dostępne są także rozmaite rodzaje papryki w zalewie – pepperoni, jalapeno, piri-piri, chilli. Rynek przetworów warzywnych stabilnie, choć niezbyt dynamicznie rośnie. Egzotyczne mieszanki warzyw osiągnęły w ostatnim roku 219,2 mln zł sprzedaży (bez marek własnych). Wspomniane produkty odnotowują jednak spadek w sprzedaży w ciągu bieżącego roku, być może za sprawą większej dostępności tego typu świeżych produktów w sklepach” – komentuje Dagmara Bujak, Client Consultant w Nielsenie.

Dane z paragonu

„Najczęściej na paragonach klientów w sklepach małoformatowych do 300 mkw. poszukujących orientalnych smaków można znaleźć zupy instant oraz zupy gotowe orientalne (17% udziałów w liczbie transakcji). Klienci chętnie sięgają również po ryż Basmati, makaron ryżowy i sojowy (najczęściej wybierają produkty marek Tao Tao, Risana), mleczko kokosowe oraz przyprawy (curry, garam masala). Wiele potraw kuchni azjatyckiej nie może się udać bez sosu sojowego – w sklepach małoformatowych najlepiej sprzedają się sosy marki TaoTao i House of Asia. Największy udział w łącznej wartości sprzedaży całej kategorii produktów orientalnych mają natomiast napoje z aloesu, co wynika głównie z wysokich cen za opakowanie” – informuje Maksym Tsuman, CMR.

Potrawy zapożyczone z innych kuchni coraz częściej pojawiają się na polskich stołach, nic zatem dziwnego, że konsumenci chętnie sięgają po produkty i przyprawy charakterystyczne dla egzotycznych krajów. Nie bez znaczenia – dla dużej popularności kuchni orientalnej – jest fakt, że większość produktów i potraw jest nie tylko niezwykle smaczna, ale także zdrowa. Tradycyjna Medycyna Chińska zaleca przyrządzanie posiłków według zasad Pięciu Przemian. Podobno dania przygotowane w ten sposób są łatwiej trawione oraz lepiej przyswajalne.

Lista specjałów rodem z Chin, Tajlandii, Indii, Wietnamu, Japonii i innych dalekich, choć już nie tak odległcyh krajów, jest długa. Warto jednak postawić na najpopularniejsze produkty i posiadać je w ofercie sklepu. Polskich wielbicieli orientu wciąż przybywa, zwłaszcza, że podróżujemy coraz dalej , a wyprawy poza Europę są orientalnie inspirujące.

Monika Górka
Zastępca Redaktora Naczelnego




tagi: kuchnia orientalna, rynek, konsument,