Technika w handlu

Jak uniknąć przestojów w dostępie do danych w okresie świątecznych wyprzedaży?

Piątek, 21 grudnia 2018
Żyjemy w świecie, w którym cyfryzacja zajmuje czołowe miejsce, a technologia wymusza na wszystkich branżach szybsze, wygodniejsze i prostsze świadczenie usług. Zmienia się również sposób prowadzenia działalności przez firmy, które — w większości przypadków — muszą wdrażać nowe technologie i modele biznesowe, aby zachować konkurencyjność, zyskać zwinność i lepiej reagować na zmieniające się potrzeby klientów.
Rozwój handlu elektronicznego, czyli branży e-commerce jest jednym z głównych przykładów na to, jak bardzo usługodawcy muszą dostosować się do potrzeb klientów, którzy żądają możliwości robienia zakupów w sieci w dowolnym czasie i za pomocą każdego urządzenia — jednocześnie oczekując równie wysokiego poziomu obsługi. W rezultacie sklepy internetowe muszą zapewniać swoim klientom nieprzerwaną dostępność.

Czas przed świętami Bożego Narodzenia to krytyczny dla sprzedawców detalicznych okres, w którym następuje znaczny wzrost natężenia ruchu na stronach internetowych — klienci tworzą bowiem cyfrowe „kolejki”, aby skorzystać z najlepszych okazji świątecznych. Jak wynika z raportu firmy Gemius pt. „E-commerce w Polsce 20181”, ponad połowa (56 proc.) konsumentów robi zakupy w sieci, a tendencja ta wciąż rośnie z uwagi na nieprzerwaną dostępność marek, jaką zapewnia Internet. Wartość internetowego handlu detalicznego w Polsce szacuje się obecnie na kwotę 40 miliardów złotych, a w 2020 r. ma ona wynieść aż 70 miliardów2.

Nadchodzący okres szczytowej sprzedaży wywiera coraz większą presję na zespoły ds. IT, które muszą zapewnić dostępność świadczonych usług oraz infrastrukturę, która będzie w stanie obsłużyć szybko rosnącą liczbę operacji i pozwoli uniknąć nieplanowanych przestojów.

Swoje zdanie na temat upowszechniania handlu elektronicznego w Polsce wyraził Andrzej Niziołek, dyrektor regionalny na obszar Europy Północnej i Południowo-Wschodniej w firmie Veeam: „Handel elektroniczny w Polsce szybko się rozwija i staje się rynkiem o coraz większej dynamice. Wraz z rozprzestrzenianiem się Internetu i zakazem handlu w niedzielę konsumenci kierują swoją uwagę ku smartfonom, aby robić zakupy gdzie, kiedy i jak tylko chcą. W rezultacie rynek staje się coraz bardziej konkurencyjny, a sprzedawcy detaliczni muszą zapewnić klientom dostępność swoich usług — w przeciwnym razie ryzykują utratę potencjalnych transakcji w przypadku awarii strony internetowej”.

Poniżej prezentujemy pięć najlepszych wskazówek dla sprzedawców internetowych, które zdaniem Andrzeja Niziołka pomogą przezwyciężyć potencjalne problemy.
  1. Zapotrzebowanie na przepustowość. Aby określić potencjalne szczytowe obciążenia serwerów danej witryny, nie należy opierać się jedynie na przypuszczeniach.  Dobrym rozwiązaniem jest zestawienie zgromadzonych dotychczas danych w połączeniu z usługą monitorowania oraz zaplanowaniu stosunku wzrostu do tego, co miało miejsce dotychczas.
  2. Przygotowanie z wyprzedzeniem. Bardzo istotna jest świadomość istniejących potencjalnych problemów. Należy zdefiniować to, czy sklep internetowy dysponuje prostą metodą otrzymywania powiadomień o problemach związanych z kopiami zapasowymi i środowiskiem wirtualnym w krytycznych momentach oraz czy jest w stanie uniknąć przestojów i dotrzymać warunków umów o poziom usług (SLA). Właściwe podejście pozwoli nie tylko przyspieszyć rozwiązywanie problemów i diagnozowanie ich przyczyn źródłowych, lecz także umożliwi pozbycie się niewielkich usterek, zanim przerodzą się w duże problemy. 
  3. Przede wszystkim testy. Z pewnością większość sprzedawców ma sporządzony harmonogram tworzenia kopii zapasowych. Nie zawsze jednak jest to wystarczające. Należy odpowiedzieć na kilka istotnych pytań, jak na przykład o to, ile czasu zajmuje przywrócenie kopii zapasowej? Czy możliwe jest przywrócenie konkretnego pliku, czy tylko całego systemu? Jak często testowane są kopie zapasowe, w celu sprawdzenia, czy działają poprawnie i czy mogą posłużyć jako punkt odtwarzania systemu? Jak często nie udaje się wykonanie kopii? W każdym kwartale testuje się mniej niż 6 proc. utworzonych kopii zapasowych, podczas gdy w rzeczywistości ponad 16 proc. nie nadaje się do przywrócenia. 
  4. Odpowiednia ochrona przed zagrożeniami. W ostatnich miesiącach możemy zaobserwować stały wzrost liczby ataków typu ransomware i DoS (denial-of-service), które w dalszym ciągu przypominają nam o konieczności zapewnienia ochrony danych w witrynach związanych z handlem elektronicznym. Obecnie mamy do czynienia z coraz bardziej wyrafinowanymi atakami oprogramowania ransomware, które prowadzą do utraty danych, strat finansowych i utraty wizerunku marki. Co ważne, zjawisko to może dotyczyć firm każdej wielkości. Niezawodna ochrona danych wymaga proaktywnego podejścia, dokładnego planowania oraz wdrażania najlepszych procedur. Takie rozwiązanie pozwoli zapewnić wysoki poziom redundancji, a także zoptymalizować ochronę danych oraz czas pracy aplikacji bez przestojów. 
  5. Unikanie negatywnych skutków planowanych przestojów. Co czułby klient, gdyby natrafił na awarię strony internetowej w czasie dokonywania płatności za wymarzone prezenty gwiazdkowe? Poziom jego frustracji z pewnością byłby wysoki. Brak dostępności usług jest jednym z powodów utraty zaufania klientów do marki, a to może mieć negatywne skutki finansowe. Co ważne, zjawisko to dotyczy każdej branży — nie tylko handlu. Oznacza to, że nawet planowane przestoje — uważane niegdyś za rutynę — stają się dziś dużym problemem, który wymaga odpowiedniego zarządzania. Firmy muszą polegać na nowatorskich rozwiązaniach, które pozwolą im zapewnić dostępność wszystkich aspektów działalności — w tym świadczonych usług. Potrzebne jest zastosowanie proaktywnego podejścia do zarządzania danymi, w którym zespoły ds. IT dysponują pojedynczym punktem wglądu w stan zasobów informatycznych — a tym samym mają większą kontrolę nad danymi biznesowymi. Dzięki temu możliwe będzie wyizolowanie jednego serwera na potrzeby kopii zapasowych lub konserwacji, podczas gdy inny serwer będzie dbał o działanie usług i ich dostępność dla klientów.
Andrzej Niziołek, starszy menedżer regionalny Veeam Software w północnej i południowej części Europy Wschodniej




https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/internauci-zaufali-e-sklepom-raport-e-commerce-w-polsce-2018-juz-dostepny.html
2  Źródło: https://interaktywnie.com/biznes/artykuly/raporty-interaktywnie-com/raport-interaktywnie-com-e-commerce-2018-256819




tagi: święta, sprzedaż, konsument, e-commerce,