Kampanie i Promocje

Stowarzyszenie Producentów Pieczywa zainicjowało kampanię edukacyjną „Świeżo wypieczone”

Poniedziałek, 26 listopada 2018
Ruszyła kampania edukacyjna Stowarzyszenia Producentów Pieczywa „Świeżo wypieczone”. Jej celem jest zwrócenie uwagi na istotną rolę, pieczywa w zbilansowanej diecie jak również podkreślenie wysokiej jakości pieczywa do wypieku dostępnego w punktach sprzedaży. Patronat merytoryczny nad kampanią objął Instytut Żywności i Żywienia im. prof. A. Szczygła w Warszawie.
Pieczywo ważne w zbilansowanej diecie

Pieczywo dostarcza węglowodany złożone będące źródłem energii oraz białko roślinne. Dostarcza cenny błonnik pokarmowy, który usuwa z przewodu pokarmowego zbędne produkty przemiany materii, normalizując florę bakteryjną jelit, daje uczucie sytości, ułatwia utrzymanie prawidłowej masy ciała, zapobiega zaparciom i powstawaniu nowotworów jelita grubego. Chleb zawiera także wiele witamin, przede wszystkim z grupy B oraz witaminę E, jak również składniki mineralne: magnez, cynk, żelazo, wapń i fosfor. Nagromadzony w pieczywie kwas mlekowy ma zbawienny wpływ na przewód pokarmowy – optymalizuje proces trawienia, hamuje rozwój niepożądanych bakterii, potencjalnie chorobotwórczych, a sprzyja rozwojowi bakterii probiotycznych.

Pieczywo należąc do przetworów zbożowych jest ważnym składnikiem zbilansowanej diety i należy do grupy produktów znajdujących się u podstawy Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej zaraz nad warzywami i owocami.

Produkty zbożowe powinny być składnikiem większości posiłków, zwłaszcza z mąk z grubego przemiału, w tym pieczywo, np. razowe, graham, które są bogatsze w składniki odżywcze.

Jak powstaje pieczywo do wypieku?

Na rynku istnieje wielu producentów pieczywa, a małe piekarnie funkcjonują obok działającego na szerszą skalę segmentu pieczywa do wypieku dostępnego m.in. w dużych sieciach sprzedaży. Nowoczesne technologie stosowane w większych zakładach piekarniczych nie wpływają jednak na receptury pieczywa, oparte wciąż na czterech naturalnych i podstawowych składnikach – mące, wodzie, zakwasie lub drożdżach oraz soli. To właśnie te składniki poddane fermentacji dają początek rozrostowi ciasta, które formowane w odpowiednie kształty poprzez wypiek zamienia się w pieczywo. Między tzw. tradycyjnym wypiekiem a pieczywem do wypieku, czyli zapieczonym i zamrożonym, różnica powstaje w końcowym etapie produkcji i dotyczy tylko i wyłącznie technologii, a nie składu. Pieczywo przeznaczone do wypieku przed procesem mrożenia jest wypiekane w około 75 - 80 procentach pełnego czasu wypieku. Jest w pełni uformowane, z zapieczoną skórką i wymaga jedynie finalnego dopieczenia w sklepie, do którego trafia bez przerywania kontrolowanych warunków łańcucha dostaw tj. w formie zamrożonej.

- Pieczywo wypiekane w sklepie jest pełnowartościowym produktem spożywczym, zachowującym pełnię walorów smakowych. Zastosowany proces dopiekania w miejscu sprzedaży pozwala konsumentom na zakup ciepłego, świeżego i pachnącego pieczywa.  - mówi Ilona Bis, Kierownik Działu Technologii i Rozwoju Produktów z firmy NOWEL Sp. z o. o., będącej jednym z organizatorów kampanii.

Świadomość konsumencka  

Organizatorem kampanii „Świeżo wypieczone” jest Stowarzyszenie Producentów Pieczywa, w skład którego wchodzą firmy: Aryzta Polska sp. z o.o., La Lorraine Polska sp. z o.o., Lantmannen Unibake Poland sp. z o.o., oraz Nowel sp. z o.o. Patronat nad kampanią objął Instytut Żywności i Żywienia. Bliska współpraca z ekspertami do spraw żywności i żywienia ma na celu edukację nt. roli pieczywa w diecie oraz sprawdzania składu wyrobów piekarskich.

Producenci mają obowiązek informowania o składzie produktów, jednak - pomimo rosnącej świadomości konsumenckiej - wciąż wiele osób nie ma nawyku sprawdzania etykiet na produktach piekarniczych. Warto wiedzieć, że informacje o pieczywie sprzedawanym luzem podaje się w miejscu sprzedaży np. na wywieszce dotyczącej danego rodzaju pieczywa, naklejce na chlebie lub w inny sposób, w miejscu dostępnym bezpośrednio konsumentom. Informacje o pieczywie pakowanym powinniśmy znaleźć na opakowaniu.

Do wyprodukowania dobrego pieczywa nie potrzeba wielu składników, zatem im krótsza jest lista surowców, tym lepiej. Obecnie producenci coraz częściej wprowadzają zasadę tzw. czystej etykiety (ang. clean label), co oznacza produkt wytworzony z naturalnych składników, nie zawierający dodatków do żywności oznaczonych literą E. - mówi dr Anna Wojtasik z Instytutu Żywności i Żywienia.


Więcej o kampanii na www.swiezowypieczone.pl

Na stronie internetowej kampanii www.swiezowypieczone.pl można sprawdzić, w jaki sposób powstaje pieczywo do wypieku, poznać opinie ekspertów oraz uzyskać wskazówki, na co zwracać uwagę czytając etykiety na wyrobach piekarniczych.

– Serwis internetowy kampanii to łatwo dostępne źródło wiedzy na temat pieczywa, dzięki któremu konsumenci będą mogli uzyskać odpowiedzi na wiele nurtujących ich pytań dotyczących jednej z podstawowych kategorii produktów spożywczych. Liczymy, że poparte naukowymi dowodami argumenty zachęcą do częstszego spożywania pieczywa w różnej postaci. Chcemy, aby miało ono swoje miejsce na stole polskiej rodziny i było postrzegane jako ważny składnik codziennej diety. – podkreśla Artur Starek, prezes Stowarzyszenia Producentów Pieczywa.



tagi: Stowarzyszenie Producentów Pieczywa , kampania edukacyjna , Świeżo wypieczone ,