Wiadomości

CMR trendy sprzedaży w sklepach małoformatowych w sierpniu 2018 r.

Czwartek, 20 września 2018
Jak podaje Polska Izba Handlu (za CMR), w sierpniu 2018 r., całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 0,7% wyższa niż w lipcu 2018 r. i o 5% wyższa niż w sierpniu 2017 r.
Sprzedaż w sklepach małoformatowych w sierpniu 2018r.: +5% rdr,  +0,7% mdm
 
Do wzrostu obrotów przyczyniły się w dużej mierze upały, jakie panowały w sierpniu w całej Polsce. W omawianym okresie liczba paragonów, na których pojawiły się wody butelkowane, wzrosła w porównaniu z niemal równie ciepłym lipcem o 8%, a wydatki na tę kategorię zwiększyły się o 11%. W przypadku napojów gazowanych sprzedaż w ujęciu wartościowym była o 5% wyższa niż w lipcu, podczas gdy liczba transakcji wzrosła o 4%.  Nieco częściej niż w lipcu przez kasy sklepów małoformatowych przechodziły również produkty z innych kategorii wrażliwych na pogodę, jak lody (wzrost liczby transakcji o 1,4%), piwo czy napoje energetyzujące, ale również jogurty, kefiry i maślanki. Mniejszą popularnością cieszyły się natomiast słodycze czekoladowe (np. wydatki na tabliczki czekoladowe spadły o 5% w porównaniu z lipcem), a także kawa, herbata.
 
W analogicznym okresie roku poprzedniego wzrost sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniósł 8,8%.
 
Jak pokazują dane Polskiej Izby Handlu (za CMR), klienci sklepów małoformatowych coraz częściej poszukują w tego typu placówkach produktów wygodnych i prostych w użyciu i skracających, takich jak np. musy owocowe, chłodzone dania gotowe (w sierpniu liczba paragonów z tą kategorią była o 48% wyższa niż rok wcześniej), gotowe sałatki i surówki obiadowe, a także wszelkiego rodzaju mrożonki – zarówno dania gotowe, jak i mieszanki warzywne. Z roku na rok w sklepach małoformatowych rośnie dostępność, a wraz z nią sprzedaż produktów, które bardziej kojarzą się z ofertą delikatesów niż osiedlowych sklepików. Produkty takie jak kawa ziarnista, roślinne zamienniki mleka, oliwa czy sery typu mozzarella i feta pojawiają się na paragonach częściej niż np. przed rokiem, ale ich udział w całkowitych obrotach placówek małoformatowych pozostaje znikomy. Najważniejszymi grupami produktów dla tego formatu sklepów niezmiennie są natomiast alkohole, napoje i produkty tytoniowe – w sierpniu odpowiadały one łącznie za około 53% obrotów.
 
W sierpniu liczba transakcji była nieznacznie wyższa niż w lipcu br. (kiedy wypadły 3 niedziele z zakazem handlu) i o 2% niższa niż w sierpniu 2017 r. Warto zauważyć, że klienci rzadziej przychodzili do sklepów małoformatowych niż rok wcześniej, robili jednak nieco większe zakupy i jednorazowo wydawali na nie więcej niż przed rokiem. Jak pokazują dane CMR, w sierpniu 2018 r. średnia wartość jednego paragonu wyniosła 13,92 zł, tyle samo co w lipcu 2017 r. i aż o 7,2% więcej niż rok wcześniej.
 
Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2 oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.
 
 
 
Wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych:
 
sierpień 2018 mdm +0,7%, rdr +5%
lipiec 2018 mdm +0,3%, rdr +7%
czerwiec  2018 mdm +2,4%, rdr +5,4%
maj 2018 mdm +11,7%, rdr +6,9%
kwiecień 2018 mdm -4,7%, rdr +2,4%
marzec 2018 mdm +23%, rdr +9%
luty 2018 mdm-5,1%, rdr +4,5%
styczeń 2018 mdm -12%, rdr +3,7%

grudzień 2017 mdm +8,5%, rdr +5%
listopad 2017 mdm -9%, rdr +8%
październik 2017 mdm +2,3%, rdr +7,8%
wrzesień 2017 mdm -10%, rdr +2,7%
sierpień 2017 mdm+2,1%, rdr +8,8%
lipiec 2017 - mdm -1%, rdr +3,3%
czerwiec 2017  - mdm +3,9%, rdr + 5,6 %
maj 2017 - mdm +7%, rdr +2%
kwiecień 2017 - mdm 0%, rdr  -5,7%
marzec 2017 - mdm + 16,6%, rdr + 6,6%
luty 2017 - mdm- 3,2%, rdr + 0,8%
styczeń 2017 - mdm - 15,4%, rdr - 1,7%
 
grudzień 2016 - mdm +9,7%, rdr  - 4,2%
listopad 2016 - mdm - 8,9%, rdr + 0,6%
październik 2016 - mdm - 2,9%, rdr  +2,6%
wrzesień 2016 - mdm -4,2%, rdr +9,8%
sierpień 2016 - mdm -2%, rdr  +2,4%
lipiec 2016 - mdm +1%, rdr  -4%
czerwiec 2016-  mdm -0,3%, rdr  +6,7%
maj 2016 - mdm +10,8%, rdr +5,8%
kwiecień 2016 - mdm +1%, rdr +1,5%
marzec 2016- mdm +12,5%, rdr +5,5%
luty 2016 - mdm -3,2%, rdr+6,9%
styczeń 2016- mdm -17,6%, rdr +4,3%



źródło: pih.org.pl


tagi: Polska Izba Handlu, CMR, sprzedaży w sklepach małoformatowych, rynek, trendy,