Technologia

Transformacja cyfrowa przemysłu spożywczego: dostosowanie procesów Clean in Place do modelu Quality 4.0

Poniedziałek, 20 sierpnia 2018
Zmniejszenie kosztów czyszczenia maszyn o 20-30% oraz zwiększenie produktywności nawet o 15% - to korzyści jakie branży spożywczej oferują rozwiązania z zakresu Przemysłu 4.0. Przeniesienie systemów CIP do modelu Quality 4.0 to kolejny krok w cyfrowej transformacji przedsiębiorstw - umożliwia osiągnięcie doskonałości operacyjnej poprzez skrócenie czasu potrzebnego na czyszczenie maszyn oraz ograniczenie zużycia zasobów.
Standardowe procesy Clean in Place

Jednym z najważniejszych celów przedsiębiorstw z sektora spożywczego jest zwiększenie efektywności wykorzystania wody podczas procesów produkcyjnych - redukcja jej zużycia lub ograniczenie marnotrawstwa. Szacuje się, że prawie 30% zasobów dostarczanych fabrykom przez przedsiębiorstwa użyteczności publicznej przypada na procesy czyszczenia maszyn CIP (Clean in Place). Procesy te zyskały na znaczeniu, ponieważ firmy, chcąc spełnić coraz większe oczekiwania konsumentów, wytwarzają coraz więcej produktów i ich wersji. Co więcej, normy dotyczące bezpieczeństwa żywności nakazują utrzymanie w fabrykach coraz wyższych poziomów higieny. Dzięki systemom clean in place czyszczenie rur, przewodów i urządzeń wykorzystywanych w procesach produkcyjnych można przeprowadzić bez ich demontażu, co znacząco ułatwia przystąpienie do kolejnego cyklu produkcyjnego.

Procesy CIP są jednak czasochłonne, a ponadto wymagają dużych ilości energii, wody i chemikaliów. Kupowane przez firmy gotowe systemy CIP często nie są precyzyjnie dostosowane do wytwarzanych produktów i konkretnych procesów, co niepotrzebnie zwiększa ich koszt.
W osiągnięciu doskonałości operacyjnej może pomóc cyfrowa transformacja oraz wdrożenie modelu Quality 4.0 (Jakość 4.0).

Quality 4.0 – kolejny krok ku cyfrowej transformacji

Quality 4.0 to model oparty na koncepcji Przemysłu 4.0. Obejmuje cyfryzację zarządzania jakością oraz badanie jej wpływu na technologię, procesy i ludzi. Podczas gdy niektóre przedsiębiorstwa z branży spożywczej rozpoczęły już transformację cyfrową, zarządzanie jakością również wymaga dostosowania do standardu 4.0. Usprawnianiu procesów koniecznie towarzyszyć musi cyfryzacja metod ich kontroli. Jak wynika z przeprowadzonych niedawno badań, 23% najważniejszych zastosowań technologii Internetu rzeczy w przemyśle spożywczym dotyczy zwiększania i monitorowania jakości. Nieefektywne metody pomiarów oraz niedostateczne wykorzystywanie danych w czasie rzeczywistym znacznie utrudniają osiąganie celów dotyczących jakości – uważa 37% przedsiębiorstw z przemysłu spożywczego.

- Możemy dziś gromadzić ogromne ilości danych z różnych źródeł w czasie rzeczywistym. Wszechobecność czujników i sensorów sprawia, że informacje te są bardzo dokładne i łatwo dostępne - komentuje Ireneusz Martyniuk, Wiceprezes Rynku Przemysłu w Schneider Electric na Klaster Europy Środkowo-Wschodniej. Przemysł spożywczy odchodzi, więc od tradycyjnych systemów zarządzania jakością opartych na danych i wprowadza model Quality 4.0, w którym używane są technologie przetwarzania wielkich zbiorów danych oraz funkcje analityczne. Model ten umożliwia efektywne wykorzystanie użytecznych informacji pozyskanych na podstawie dużych ilości danych. To obecnie jeden z kluczowych trendów, w które inwestują największe światowe przedsiębiorstwa produkcyjne – dodaje.

Nawet, jeśli dostępnych jest wiele parametrów i danych dotyczących procesów CIP, są one zwykle rozproszone w wielu systemach i trudne do zinterpretowania. Brak monitorowania czystości w czasie rzeczywistym utrudnia operatorom ich udoskonalenie. W modelu Quality 4.0 funkcje przetwarzania wielkich zbiorów danych i funkcje analityczne są dostępne w jednym, zintegrowanym rozwiązaniu. Operatorzy mogą więc udoskonalać systemy CIP poprzez monitorowanie wielu kluczowych parametrów oraz ich analizowanie w czasie rzeczywistym. Model Quality 4.0 zapewnia również metody weryfikacji uzyskanych rezultatów oraz procedury podejmowania działań naprawczych Przeniesienie do nie go procedur CIP pozwala je sprawniej i dokładniej monitorować oraz dokumentować. Umożliwia także śledzenie procesów i danych na poziomie wymaganym przez regulacje i standardy.

Na jakie korzyści mogą liczyć przedsiębiorstwa, które przeniosą procesy CIP do model Quality 4.0? Przede wszystkim na obniżenie kosztów oraz zwiększenie produktywności. Optymalizacja procesów czyszczenia pozwala na zmniejszenie ilości zużywanych zasobów oraz dopasowanie procedur do konkretnych produktów. Prowadzi to do zmniejszenie kosztów czyszczenia maszyn o 20-30% oraz zwiększenie produktywności nawet o 15%.


O Schneider Electric

Schneider Electric jest liderem cyfrowej transformacji w zarządzaniu energią i automatyce, w budownictwie komercyjnym i mieszkaniowym, centrach danych, obiektach infrastrukturalnych, energetyce oraz przemyśle. Firma obsługuje klientów w ponad 100 krajach, będąc wiodącym dostawcą w obszarze rozdziału energii średniego i niskiego napięcia, zasilania gwarantowanego oraz automatyki. Dostarcza produkty oraz zintegrowane i efektywne rozwiązania, obejmujące systemy zasilania, sterowania oraz oprogramowanie.

Schneider Electric współpracuje z szeroką społecznością Partnerów, Integratorów oraz Deweloperów w oparciu o swoją otwartą platformę technologiczną, dostarczając sterowanie w czasie rzeczywistym i efektywność operacyjną. Wierzymy, że Schneider Electric to wspaniała firma dzięki wspaniałym ludziom i partnerom, którzy ją tworzą. Nasze zaangażowanie w innowacyjność, różnorodność oraz zrównoważony rozwój zapewnia niezawodny dostęp do energii każdemu, w każdym miejscu i w każdym momencie naszego życia. Nazywamy to Life Is On.

www.schneider-electric.pl



tagi: transformacja cyfrowa przemysłu spożywczego , Clean in Place Quality 4.0 ,