Kategorie produktów

Pupil na wakacjach

Piątek, 03 sierpnia 2018 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 07/149. Lipiec 2018
Nawet w wakacje właściciele czworonogów dbają, by ich pupile dostawały to co najlepsze. Wśród producentów widać trend na karmy wysokiej jakości. Coraz więcej firm oferuje też linie premium. Na co zwracają uwagę konsumenci i co możemy znaleźć na półce z żywnością dla zwierząt? Sprawdzamy ofertę w polskich sklepach.
Sucha czy mokra? Mięsna, a może z linii wegetariańskiej? Coraz szersza oferta żywności dla zwierząt sprawia, że klienci coraz dokładniej sprawdzają co podają swoim zwierzakom.

A jaki rodzaj jedzenia dla czworonogów jest najzdrowszy? Specjaliści od żywienia zwierząt zgodnie twierdzą, że najistotniejsze jest to, żeby dieta pupila opierała się przede wszystkich na karmach pełnoporcjowych. Co kryje się pod tym pojęciem? Chodzi o to, że takie pożywienie może stanowić wyłączny pokarm kota czy psa każdego dnia i przez całe jego życie, a przy tym dostarcza mu wszelkich składników jakie są niezbędne do prawidłowego rozwoju.

Czym innym są z kolei karmy uzupełniające. Ich głównym zadaniem jest suplementacja diety. Tego typu karmy zawierają m.in. dodatkowe witaminy czy minerały, ale nie dostarczają niezbędnych składników odżywczych.

Dane CMR

Wśród obecnych w sklepach małego formatu karm zarówno dla psów jak i kotów, najwyższe udziały wartościowe w sprzedaży wśród producentów ma Mars. W tym roku wynosiły one średnio ok. 45%. Niemniej znaczenie w tej kategorii mają również Nestlé, Pupil Foods czy Dolina Noteci. W zestawieniu najlepiej zarabiających w placówkach handlowych do 300 mkw. CMR wymienia też ZPR Dębniałki Kaliskie, Mispol, Butcher’s Pet Care oraz Partner in Pet Food.

Wśród najlepiej zarabiających marek karmy dla zwierząt domowych w sklepach do 300 mkw. znajdują sie Pedigree, Kitekat, Whiskas i Chappi. W ostatnim roku wszystkie miały udziały w sprzedaży na poziomie kilkunastu procent. Po kilka procent mają też Purina Felix, Rafi, Purina Friskies, Pupil, Teo i Pretender.

Kocie menu, psie przysmaki

Jeśli chodzi o producentów karmy dla kotów to w przypadku suchego wariantu największe znaczenie w sprzedaży w małym formacie sklepów ma Mars. CMR podaje, że pozostali gracze mają znacznie mniejsze udziały, a najczęściej wybieranymi markami są Kitekat i Whiskas. Nieco inaczej jest w przypadku wariantu mokrego. CMR wyliczył, że mimo ponad 50-procentowych udziałów w sprzedaży Marsa, znacząca jest sprzedaż Nestlé, który w sklepach o powierzchni nieprzekraczającej 300 mkw. uzyskał 20%. Przodują tu 3 marki: Kitekat, Whiskas, Purina Gourmet.

Liderem sprzedaży karmy suchej dla psów w sklepach małoformatowych do 300 mkw. jest Mars – podaje CMR. Podobnie jak w przypadku wariantu dla kotów, inni producenci mają niewielkie znaczenie. Najlepiej sprzedają się marki Marsa: Chappi i Pedigree. Odmienna sytuacja występuje z kolei przy karmie mokrej. W czołówce najlepiej zarabiających producentów znajduje się nie tylko Mars, ale też Dolina Noteci oraz Pupil Foods. Najlepiej zarabiające marki to w tym przypadku: Pedigree, Chappi, Rafi i Pretender.

O żywienie pupila należy dbać cały rok, aby całe życie cieszył się zdrowiem i witalnością. Zawsze jednak należy brać pod uwagę potrzeby zwierzęcia, który indywidualnie może potrzebować szczególnej troski i zapewnienia odpowiedniej dla niego diety. Dlatego warto zapewnić klientom tak skomponowaną ofertę, by każdy właściciel czworonoga mógł znaleźć dla swojego pupila odpowiednie pożywienie.

Joanna Kowalska


tagi: zwierzęta, produkty, żywność,