Z rynku FMCG

expondo ‒ jak stworzyć giganta e-commerce?

Środa, 18 lipca 2018
Historia firmy expondo dowodzi, że amerykański sen jest możliwy nawet na najbardziej rozwiniętych rynkach europejskich. W dekadę dwóch młodych przedsiębiorców polskiego pochodzenia ‒ Piotr Stach i Waldemar Moss ‒ stworzyło prawdziwe imperium e-commerce. Firma, która zaczynała od handlu używanymi narzędziami, działa dziś w 28 krajach Europy. Expondo sprzedaje ponad 2000 specjalistycznych produktów własnych marek i jest liderem w wyposażeniu dla gastronomii, warsztatów i przemysłu.
Expondo to jeden z liderów rynku B2B (business to business), oferujący szeroki asortyment wysokiej jakości produktów dla przedsiębiorców w 28 krajach Europy. Firma specjalizuje się w produkcji
i sprzedaży profesjonalnego sprzętu w konkurencyjnych cenach dla takich branż jak HoReCa, przemysł czy budownictwo. W swojej ofercie expondo posiada również specjalistyczne wyposażenie dla warsztatów. Przedsiębiorstwo rozwija się błyskawicznie, dziś zatrudnia ponad 250 pracowników i notuje 50-procentowy wzrost rok do roku.

Oferta firmy to ponad 2000 specjalistycznych artykułów, zaprojektowanych

w Niemczech i wyprodukowanych specjalnie dla expondo, z użyciem zaawansowanych technologicznie materiałów. Każdy prototyp jest dokładnie testowany. Dzięki rygorystycznej kontroli jakości, zgodnej z niemieckimi normami, do sprzedaży trafia 70% testowanego asortymentu, który pomyślnie przeszedł weryfikację. Produkty sprzedawane są w modelu on-line, głównie w sklepie internetowym: www.expondo.pl i objęte 3-letnią gwarancją.

Historia tej dynamicznie rozwijającej się spółki zaczęła się zaledwie dekadę temu, gdy dwóch mieszkających w Berlinie 25-latków o polskich korzeniach, postanowiło spróbować swoich sił w handlu. Każdy z nich miał odłożone 5000 euro, które posłużyło do rozkręcenia biznesu. Plan był prosty: „Zróbmy coś!”.

Pierwsze kroki – znaleźć niszę

Piotr Stach i Waldemar Moss, założyciele expondo, zaczynali od handlowania używanymi narzędziami. W swoich planach od początku postawili na internet, co pozwoliło im zminimalizować koszty i zaoferować konkurencyjne ceny artykułów. Wspólnicy szybko doszli do wniosku, że na rynku brakuje wysokiej jakości narzędzi, które można by dostarczać profesjonalistom i przedsiębiorcom w przystępnych cenach.

– Wiedzieliśmy, że specjalistyczne narzędzia były zbyt drogie. Wiedzieliśmy, że możemy zaoferować je o wiele taniej, chociaż nie znaliśmy wówczas jeszcze żadnych tajników biznesu. Jak bardzo byłoby to skomplikowane? Ile czasu zajęłoby nam stworzenie oferty? Nie wiedzieliśmy nic, oprócz tego, że chcemy wykorzystać okazję. Czuliśmy ją intuicyjnie! – wspomina Waldemar Moss.

Aby móc wystartować i zwiększyć swoje szanse na sukces, wspólnicy wyeliminowali praktycznie wszystkie niepotrzebne koszty. Swoje prywatne mieszkania postanowili wykorzystać jako biura i jednocześnie magazyny towarów. – W pewnym momencie zgromadzone w jednym z pokoi artykuły ważyły ponad 10 ton i spowodowały odkształcenie podłogi. – opowiada Waldemar Moss. – To był niezwykły czas. W budowaniu firmy pomagali nam przyjaciele i znajomi, z których wielu później na stałe związało się z expondo – dodaje Waldemar Moss.

– W 2007 roku szukaliśmy nisz rynkowych i zastanawialiśmy się, jak możemy je wypełnić. Do dziś się tym zajmujemy. Jedyna różnica polega na zdecydowanie bardziej zaawansowanych modelach analitycznych, z których korzystamy. Ciągłe poszukiwanie szans i okazji pozwalają nam na stały rozwój biznesu – podkreśla Piotr Stach.

Ludzie i determinacja

W miarę rozwoju, firma rozszerzała zakres swojej oferty i wprowadzała do niej nowe produkty – artykuły do wyposażenia kuchni, specjalistyczny sprzęt dla firm cateringowych czy urządzenia dla warsztatów i laboratoriów. Przełomowym momentem w historii przedsiębiorstwa było nawiązanie współpracy z partnerami z Chin. Wielu z nich do dziś jest ważnymi dostawcami expondo. Równocześnie firma zatrudniała specjalistów, których wiedza i doświadczenie miały kluczowe znaczenie dla dalszej ekspansji rynkowej. – Zatrudniliśmy najlepszego handlowca, jakiego spotkaliśmy w Chinach – do dziś jest z nami. W Niemczech i w Polsce zdecydowaliśmy się na współpracę z osobami doskonale znającymi rynek i wiedzącymi, jak prowadzić biznes – zaznacza Waldemar Moss.

Koszt sukcesu

Jak podkreślają założyciele expondo, droga do sukcesu wymagała wielu wyrzeczeń i nie była usłana różami. Początki były trudne – wspólnicy mieli problemy ze znalezieniem źródeł finansowania i ostatecznie pieniądze pożyczali od najbliższej rodziny.

Przez pierwsze trzy lata właściciele nie pobierali należnych dywidend – wszystko po to, aby kontynuować szybki rozwój i oferować klientom produkty lepszej jakości w bardziej konkurencyjnych cenach.

Rozwój trwa

Aktualnie expondo rozwija się dynamicznie na wielu rynkach. W Polsce planuje otwarcie nowego biura w Warszawie. Rocznie do oferty firmy trafia około 1000 nowych produktów marek własnych, poszerzających portfolio produktowe firmy o artykuły najbardziej pożądane na rynku. Do dziś expondo samodzielnie testuje każde urządzenie przed wprowadzeniem go do sprzedaży. Jak twierdzą założyciele, tak dobra pozycja expondo to efekt wielu czynników, wśród których jednym z najważniejszych są zdolni i zaangażowani pracownicy. Waldemar Moss i Piotr Stach podkreślają, że sukces wiąże się z wieloma wyrzeczeniami, a droga do niego nie jest łatwa. Jednak obaj założyciele uważają, że najważniejsze to nie poddawać się i po prostu działać. Tak zresztą brzmi motto firmy, po prostu: „get it done - zrób to!”.


expondo


Grupa expondo z siedzibą w Berlinie jest renomowanym producentem oraz internetowym sprzedawcą sprzętu dla profesjonalistów z różnych sektorów gospodarki. Asortyment firmy to ponad 2000 produktów, dostarczanych na 28 rynków w Europie, pod 11 własnymi brandami. Expondo jest właścicielem flagowej marki Royal Catering, przeznaczonej dla gastronomii, zaopatruje takie branże jak: przemysł, budownictwo i warsztaty. Od momentu powstania w 2007 roku, firma stale się rozwija, zatrudniając obecnie ponad 250 pracowników w trzech krajach: w Niemczech, Polsce i w Chinach. Wieloletnie doświadczenie producenckie pozwala firmie na utrzymanie najwyższych standardów jakości i konkurencyjnych cen. W 2017 roku grupa expondo otrzymała prestiżowy tytuł „Diament Forbesa” za imponujący rozwój oraz tytuł „Gazeli Biznesu” oraz „e-Gazeli Biznesu” w rankingach Pulsu Biznesu.

Więcej o expondo:
http://corporate.expondo.pl

Zapraszamy do naszego sklepu internetowego:
www.expondo.pl




tagi: expondo, e-commerce,