Kategorie produktów

Baterie i akumulatorki – ważne okazje sprzedażowe

Piątek, 08 czerwca 2018 HURT & DETAL Nr 05/147. Maj 2018
Długie weekendy, wakacyjne wyjazdy, biwaki pod namiotem oraz zbliżający się Dzień Dziecka – co łączy te okazje? BATERIE! Aparaty fotograficzne czy odtwarzacze MP3 a także wiele zabawek dla dzieci – tych dużych i małych – wymagają zastosowania baterii czy akumulatorków. Jak wygląda sprzedaż oraz co oferują producenci?
Większość Polaków na wyjazdy zabiera przynajmniej jedno urządzenie zasilane bateriami. Konieczność użycia baterii w aparatach, odtwarzaczach muzyki, zabawkach dla dzieci czy nawet w latarkach wpływają na wzmożoną sprzedaż w okresie letnim co potwierdzają badania rynkowe.

Sprzedaż baterii

Kategoria baterii rozwija się bardzo dynamicznie zarówno w wartościowym jak i ilościowym ujęciu. Według agencji badawczej Nielsen w ujęciu wartościowym jest to +10,3%, w ujęciu ilościowym (sprzedaż w sztukach) +10% – porównując rok 2016 do roku 2017. Ujęcie ilościowe możemy rozpatrywać dwojako tzn.: patrząc na liczbę sprzedanych sztuk baterii versus liczbę sprzedanych opakowań baterii. Patrząc w ten sposób widzimy spore dysproporcje (+10% vs. +5,5%).  Taka różnica wskazuje na to, że lepiej sprzedają się opakowania z większą liczbą sztuk baterii.

„Całkowita sprzedaż baterii zlokalizowana jest przede wszystkim w sklepach wielkoformatowych, czyli supermarketach, hipermarketach oraz dyskontach.  Duży format odpowiada za ponad 60% obrotów wartościowych kategorią zaś w ujęciu ilościowym ponad 67%.  Znaczenie dużego formatu w obu ujęciach rok do roku rośnie. Większe opakowania odnotowują najlepszą sprzedaż w dyskontach. Kanałem o najmniejszej sprzedaży dużych opakowań są stacje benzynowe.  Mały format w przypadku tej kategorii traci na znaczeniu. Głównie za sprawą sklepów kosmetyczno-chemicznych i małych sklepów spożywczych. Podsumowując: najważniejszym kanałem dla sprzedaży dla całej kategorii baterii są dyskonty, które zyskują na znaczeniu blisko 5 pp rok do roku (2016 vs. 2017)” – informuje Ewa Soboń, Client Director w Nielsen. 

Najpopularniejsze warianty

Jak podaje Nielsen w skali całej Polski produkty brandowe stanowią ponad 87% udziału wartościowego w całym rynku, marki własne to blisko 13%. „Natomiast, jeśli spojrzymy na dynamikę zmian w sprzedaży to widzimy, że to marki własne sterują wzrostem kategorii baterii, ponieważ tempo zmian wynosi 27% rok do roku (2016 vs. 2017). A w kanale dyskontów, czyli najważniejszym kanale sprzedaży dla kategorii baterii, marki własne odnotowują największą dynamikę wzrostu, która wynosi +94%” – mówi Ewa Soboń, Client Director w Nielsen.

Największym segmentem w kategorii są baterie alkaliczne, które odpowiadają za 88% sprzedaży wartościowej kategorii. Drugim segmentem są baterie cynkowo-węglowe, których znaczenie to 11% – zaznaczyć należy jednak, że udział baterii cynkowo-węglowych rok do roku spada. Wśród baterii alkaicznych dominują baterie typu AA i AAA.  Pozostały 1% według badań Nielsena stanowią akumulatorki. Zaznaczyć jednak należy, że ich sprzedaż skoncentrowana jest w sklepach AGD i RTV, których panel Nielsena nie pokrywa.

W badaniu przeprowadzonym przed Kantar Millward Brown 47,2% respondentów w ciągu ostatniego roku dokonało zakupu baterii zarówno jednorazowych jak i tych do ładowania. Instytut zbadał również w jakich ilościach respondenci zazwyczaj kupowali baterie w ciągu ostatnich 6 miesięcy. 20 baterii lub więcej kupiło 11,45% respondentów. 14-19 baterii trafiło do 6,33% użytkowników. 10-13 baterii kupiło 20,97% respondentów. Największa ilość respondentów w ciągu ostatnich 6 miesięcy zakupiła od 6 do 9 baterii. Nieco mniej osób – 24,62% respondentów kupiło od 3 do 5 baterii, a 9,39% z nich jedną bądź dwie sztuki.

Baterie są produktem impulsowym dlatego szczególnie w tym okresie warto zadbać o dodatkową ekspozycję widoczną dla klienta.


tagi: baterie, akumulatorki, sprzedaż,