Mimo wprowadzenia częściowego zakazu handlu w niedziele, w marcu sprzedaż detaliczna wzrosła aż o 9,2 proc. Ostatnio tak silną zwyżkę zanotowano w styczniu ubiegłego roku, ale był to jedynie jednorazowy skok. Systematycznie z wyższą dynamiką sprzedaży mieliśmy do czynienia w okresie poprzedniego boomu gospodarczego z lat 2005-2008. Marcowe wyniki okazały się też dużo lepsze od prognoz, ekonomiści spodziewali się bowiem wzrostu o 8,1 proc. Sprzedaż detaliczna liczona w cenach stałych, czyli skorygowanych o wpływ inflacji, była wyższa o 8,8 proc., co również oznacza znaczące przyspieszenie, w porównaniu do lutowej zwyżki o 7,7 proc.
Według szacunków Polskiej Izby Handlu sprzedaż detaliczna w sklepach małoformatowych o powierzchni do 300 m2, a więc tych, z których część pod pewnymi warunkami może prowadzić handel w niedziele, zwiększyła się w marcu o 9 proc., w porównaniu do marca ubiegłego roku. Niższa w tej kategorii sklepów sprzedaż niż w przypadku sprzedaży detalicznej ogółem świadczy o tym, że wbrew oczekiwaniom nie skorzystały one na ograniczeniach handlu, ale korzyści w ich przypadku mogą się pojawić wraz z rozszerzeniem zakazu na wszystkie niedziele. Z wyciąganiem bardziej ogólnych wniosków należy jednak poczekać, bowiem marcowa sprzedaż była wyższa w dużej mierze w związku ze wzmożonymi zakupami przed świętami, które przypadały w tym roku na pierwsze dni kwietnia.
Najmocniej w marcu wzrosła sprzedaż kosmetyków i wyrobów farmaceutycznych (o 14,1 proc.), żywności, napojów i wyrobów tytoniowych (o 13,8 proc.) oraz odzieży i obuwia (o 13 proc.). W porównaniu do marca ubiegłego roku zmniejszyła się sprzedaż samochodów, która silny wzrost notowała w lutym (o 11 proc.).
Jak podaje ZUS, w ub.r. łączna liczba dni absencji chorobowej...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.