Technologia

Urządzamy sklepowe zaplecze

Poniedziałek, 26 marca 2018
Jest takie miejsce w każdym sklepie, niewidoczne dla klienta, ale niezwykle istotne dla detalisty… Zaplecze – zazwyczaj pełni wiele funkcji, w tym także podręcznego magazynu. Jak funkcjonalnie urządzić tę sklepową przestrzeń?
Przestrzeń socjalna dla pracowników, pomieszczenie biurowe dla kierownika i najważniejsze – przestrzeń na magazynowanie towaru – tak przeważnie wygląda zaplecze w sklepie spożywczym, które powinno być przede wszystkim funkcjonalne.

Funkcje zaplecza w sklepach spożywczych

Z założenia zaplecze to miejsce przygotowania wszelkich produktów do wystawienia na strefę sprzedażową sklepu. „Powinno być tak urządzone, żeby w ergonomiczny sposób pozwolić na rozpakowanie palet, czy opakowań zbiorczych i przeniesienie produktów z zaplecza do strefy komercyjnej obiektu. Druga ważna cecha zaplecza w sklepach spożywczych to oczywiście zdolność magazynowania. I tutaj dobór wyposażenia magazynowego zależy od specyfiki składowanych produktów w sklepie, czyli pośrednio od jego wielkości” – wyjaśnia Przemysław Firmowski, Business Development Manager Modern-Expo S.A.

W mniejszych sklepach trudno jest wygospodarować osobne przestrzenie dla biura, zaplecza socjalnego i magazynu podręcznego, dlatego obszar ten niejednokrotnie łączy w sobie wszystkie te funkcje. „Właśnie w tego typu wypadkach należy przywiązać szczególną wagę do właściwej aranżacji ograniczonej powierzchni, aby jednocześnie umożliwiała ona: magazynowanie i przygotowywanie towaru do sprzedaży (pobieranie z opakowań zbiorczych, metkowanie, itp.), składowanie niezbędnych materiałów eksploatacyjnych, bezpieczne przechowywanie dokumentów, a także spędzenie przez personel przerwy śniadaniowej”– podkreśla Joanna Bryndas, Kierownik Działu Marketingu, Mecalux Sp. z o.o.

Wybór regałów magazynowych

Jest wiele czynników istotnych dla wyboru optymalnego systemu magazynowego dla sklepu detalicznego. „Ergonomia, funkcjonalność, duża nośność, jakość surowców wykorzystanych w procesie produkcyjnym, solidność wykonania i precyzja wykończenia to tylko niektóre z cech, którymi powinny charakteryzować się regały. Ostateczny wybór bardzo często uwarunkowany jest również branżą w jakiej działa użytkownik. Inny rodzaj wyposażenia będzie potrzebny drogeriom, inny sklepom odzieżowym, a jeszcze inny sklepom spożywczym. Dla tych ostatnich ważną determinantą wyboru konkretnego systemu składowania powinno być również dopuszczenie go do kontaktu z żywnością, co gwarantuje Atest Higieniczny przyznawany przez Instytut Zdrowia Publicznego Państwowego Zakładu Higieny” – informuje Joanna Bryndas.

Na zapleczu należy stosować regały metalowe o odpowiedniej nośności. „Bardzo ważne jest przestrzeganie zaleceń producenta co do ciężaru jaki regały i poszczególne półki mogą wytrzymać. Zbyt duże obciążenie może powodować fatalne skutki, zniszczenie mebli, towaru i pozostałych obszarów zaplecza, co może generować duże koszty i paraliżować funkcjonowanie sklepu” – podkreśla Grzegorz Buzała, Dyrektor Handlowy, ABM SA.

Ważna jest również dostępność części zamiennych. „Przy wyborze konkretnego rozwiązania magazynowego należy wziąć pod uwagę dostępność elementów uzupełniających i części zamiennych do posiadanych regałów, a także oferowany przez producenta asortyment wypełnień poziomów nośnych, np.: panele metalowe, płyta drewnopochodna, krata lub siatka metalowa, itp. oraz elementów adaptujących instalację do składowania produktów o różnej charakterystyce i gabarytach” – zauważa  Kierownik Działu Marketingu Mecalux.

Duży magazyn pozwala na zdecydowanie większą dowolność. Mniejsze zaplecze wymusza maksymalizację efektywnego wykorzystania dostępnej przestrzeni. „Najczęstszym błędem popełnianym przez detalistów jest kupienie byle jakich regałów. Nie zważając na specyfikację i zalecenia producenta, ustawiają w swoim magazynie tanie regały niskiej jakości, które na dodatek absorbują ciężkim towarem. Takie działanie prędzej czy później skończy się przykrymi konsekwencjami” – mówi Dyrektor Handlowy ABM.

Planowanie przestrzeni

Każdy sklep musi dostosować przestrzeń magazynową dokładnie do swoich potrzeb. „Najbliżej przejścia i zawsze pod ręką powinny znajdować się produkty o najkrótszym terminie przydatności i te najszybciej rotujące. Porady fachowców zawsze mogą być cennym drogowskazem przy tworzeniu przestrzeni magazynowej. Warto możliwie najprecyzyjniej przedstawić im własne oczekiwania i zdać się na ich doświadczenie” – informuje Grzegorz Buzała.

Wyposażenie jakie można zastosować jest przede wszystkim uzależnione od wielkości powierzchni. „W hipermarketach i supermarketach produkty w większości dostarczane są na europaletach. W takiej też formie są one składowane (ich załadunek i rozładunek odbywa się przy pomocy dodatkowych urządzeń np. wózków widłowych). W związku z tym, w takich formatach sklepowych wymagane są regały paletowe wysokiego składowania. Natomiast w formatach małopowierzchniowych często miejsce magazynowe na zapleczu jest dosyć ograniczone, jeśli w ogóle istnieje. Tutaj doskonałym rozwiązaniem są modułowe regały półkowe o mniejszych gabarytach, pozwalające efektywnie wykorzystać dostępną strefę na zapleczu. Obsługa tego typu regałów sprowadza się do załadunku ręcznego opakowań zbiorczych czy kartonów z poziomu posadzki” – informuje Przemysław Firmowski, Modern-Expo S.A.

Jak informuje Joanna Bryndas z firmy Mecalux, regały można podzielić na 3 typy. „Pierwszym są regały półkowe do ciężkich ładunków. System ten jest stosowany zazwyczaj w dużych obiektach, ponieważ może przenieść największe obciążenia. Jest to doskonałe rozwiązane do magazynów produktów niejednorodnych o różnej rotacji, gdzie obsługa ładunków przebiega ręcznie, według zasady „operator do produktu”. Ich wysokość może sięgać nawet 20 metrów. Dostęp do wyższych poziomów zapewniają pomosty i schody lub podnośniki.

Kolejny typ to regały półkowe do lekkich i średnich ładunków, stosowane najczęściej w niedużych jednostkach handlowych. Jest to podstawowy system składowania ręcznego oraz archiwizowania, który pozwala na magazynowanie produktów bezpośrednio na regale lub w małych pojemnikach czy opakowaniach zbiorczych. Akcesoria uzupełniające umożliwiają podział poziomów składowania, oznaczenie ich i porządkowanie produktów według serii, typów itp.

Dla sklepów spożywczych, w których będzie wystarczająca ilość miejsca, właściwe może okazać się zastosowanie regałów przepływowych (rolkowych). W przypadku tego systemu magazynowego produkty są składowane w kartonach lub pojemnikach na lekko nachylonych bieżniach rolkowych. Rozwiązanie to zapewnia idealną rotację ładunków i kontrolę stanów magazynowych, a przede wszystkim kontrolę okresów minimalnej trwałości składowanych produktów” – dodaje Joanna Bryndas.

Trendy na 2018 rok

 Dynamiczne zmiany w otoczeniu rynkowym i gustach klientów sprawiają, że dla wyposażenia magazynowego ważna jest możliwość łatwej rozbudowy, modyfikacji i dostosowania instalacji do nowych potrzeb. „Coraz więcej sklepów detalicznych rozpoczyna działania online, oferując swoim klientom dostawę, bądź odbiór przygotowanego towaru zamówionego wcześniej przez internet. Z tego powodu regały magazynowe stanowiące wyposażenie zaplecza sklepu spożywczego coraz częściej uzupełniane są o separatory, pojemniki plastikowe, czy etykiety identyfikacyjne usprawniające kompletację.

Właściciele i osoby zarządzające nawet małymi magazynami coraz częściej interesują się wdrażaniem systemów zarządzania magazynem (WMS). Właściwie dobrane oprogramowanie wpływa na poprawę działania firmy dzięki redukcji ilości błędów, precyzyjnej kontroli nad składowanymi ładunkami, a co za tym idzie obniżeniu kosztów logistycznych oraz bardziej efektywnemu wykorzystaniu zasobów ludzkich i materiałowych. Elastyczne i adaptowalne oprogramowanie umożliwia instalowanie dodatkowych nakładek umożliwiających zarządzanie nowymi procesami, które mogą pojawić się w przedsiębiorstwie łącznie z jego wzrostem” – przyznaje Kierownik Działu Marketingu Mecalux.


tagi: magazyn , zaplecze , magazynowanie , meble sklepowe , przestrzeń , funkcjonalność ,