Wywiady

Na nasze pytania odpowiada Lev Rubinstein, Menedżer ds. exportu z firmy Valio.

Poniedziałek, 12 lutego 2018 Autor: Paweł Pańczyk,
Valio to nagrodzona Nagrodą Nobla spółdzielnia, założona w 1905 r. w Finlandii. Będąca własnością fińskich mleczarzy, którzy wierzą, że do pracy trzeba się przykładać, wytwarza naturalnie pyszne produkty nabiałowe od ponad 100 lat.

Valio to firma z ponad stuletnią tradycją. Na początek, proszę o niej opowiedzieć. Jak wygląda jej międzynarodowa działalność i jakie produkty oferuje na zagranicznych rynkach?

W rzeczy samej, Valio to firma z ponad stuletnią tradycją produkowania mleka. Firma została założona w 1905 roku. Początkową przyczyną jej założenia było przede wszystkim wspieranie eksportu masła do Wielkiej Brytanii. Jak można sobie wyobrazić, w trakcie wielu lat działalności, wiele się zmieniło, a Valio rozwinęło się jako firma. Mimo to, pomysł na biznes pozostaje ten sam. Właścicielami firmy są hodowcy, a dokładniej około 6000 gospodarstw tworzących 17 spółdzielni odpowiedzialnych za produkcję. Obecnie eksportujemy nasze produkty do ponad 60 państw na świecie. Są to wyroby mleczarske , od mleka w proszku do produktów o dużej wartości dodanej.

Czy posiadacie linie produktów, które są sprzedawane tylko w Wielkiej Brytanii lub tylko w Finlandii?

Najbardziej innowacyjne rzeczy, które produkujemy, są najpierw wprowadzane na rynek macierzysty. Posiadamy kilka całkowicie unikalnych koncepcji, które nie figurują w portfolio wielu innych firm mleczarskich. Jest to na przykład technologia ValSa mająca na celu zmniejszenie ilości soli w naszych produktach. Realizujemy również wiele innych pomysłów, takich jak produkty bez laktozy, czy też produkty ze zwiększoną zawartością białka.

Promujecie wasze produkty jako wyroby wysokiej jakości. Jak ją uzyskujecie?

Jakość produktów zależy głównie od jakości składników czy też  świeżych surowców. Najważniejszym, najlepszym i tym, z którego jesteśmy najbardziej dumni jest nasze mleko. Fińskie mleko jest uważane za najlepsze oraz najczystsze w Unii Europejskiej. Dowodzi tego wiele raportów i statystyk wykonanych na zlecenie Unii. Ten fakt oraz smak naszych produktów, decydują o wysokiej jakości produktów. Dodatkowo, nasza firma posiada bogatą tradycję mleczarską oraz duże doświadczenie. Nasze technologie oraz fabryki są nowoczesne i spełniają najnowsze standardy jakości wprowadzane w Europie, Stanach Zjednoczonych, a także Azji.

Ile fabryk posiadacie?

Posiadamy 15  fabryk: 12 znajduje się w Finlandii, 2  w Estonii i 1  w Rosji. Dla rynku rosyjskiego, fabryka produkuje przede wszystkim przetworzony ser o nazwie Viola. Jest on bardzo popularny na tamtejszym rynku. W Estonii znajdują się 2  nasze fabryki. Jedna z nich jest odpowiedzialna za produkty świeże, głównie jogurty, mleko, itp. Druga produkuje sery. Natomiast w Finlandii, fabryki zajmują się produkcją naszego całego asortymentu wyrobów mleczarskich.

Przejdźmy do porównania Polskiego i Fińskiego rynku. Jakie są cechy wspólne oraz różnice pomiędzy nimi?

Oba rynki są dobrze rozwinięte mleczarsko. Jeżeli porówna się polskie i fińskie supermarkety, nie znajdzie się żadnych różnic na półkach. Jednak warto zaznaczyć, że niektóre z produktów o wartości dodanej, jak na przykład produkty bez laktozy lub ze zwiększoną zawartością białka, są trochę bardziej rozwinięte na rynku fińskim. W Polsce są one również dostępne w niektórych sklepach, jednak nie są w takim samym stopniu eksponowane jak ma to miejsce w Finlandii. Valio stara się być liderem we wprowadzaniu innowacyjnych produktów na rynki, ponieważ konsumenci w Finlandii, jak również w całym pobliskim regionie, dbają o zdrowe odżywianie. Ten fakt silnie wpływa na zawartość naszej oferty.

Wspomniałeś o technologii używanej do produkcji wyrobów o zmniejszonej zawartości soli. Czy możesz coś o niej powiedzieć?

Tak. Technologia nazywa się ValSa. Założeniem stojącym za tą technologią jest fakt iż mleko samo w sobie zawiera minerały soli, a więc nie ma potrzeby używania „standardowej” soli w naszych produktach. Rozwiązanie to pozwala nam użyć soli, która jest już obecna w mleku. W rezultacie otrzymujemy zdrowsze produkty, o tych samych właściwościach smakowych . Przyczyną powstania tej technologii jest kampania Światowej Organizacji Zdrowia mówiąca o tym, że sól jest tak samo niebezpieczna jak cukier. Nasz produkt stworzony z wykorzystaniem tej technologii jest dostępny w polskich supermarketach. Jest to mix masła z olejem rzepakowym z obniżoną zawartością soli, który mimo to zachowuje lekko słonawy posmak.

Ostatnie pytanie. Czy to prawda, że wszystkie krowy na farmach Valio mają imiona?

Tak, mogę to potwierdzić. Większość gospodarstw Valio to małe lub średnie farmy, a niektóre z nich należą do tej samej rodziny od kilku pokoleń.

Dziękuję za wywiad i odpowiedzi.

Dziękuję.

tagi: Valio , Lev , Rubinstein ,