Kategorie produktów

Camembert i Brie - sery pleśniowe

Poniedziałek, 12 czerwca 2006 HURT & DETAL - Nr 2 (4) / 2006
Wielu smakoszy twierdzi, że gdyby musieli wybrać spośród wszystkich gatunków sera tylko jedną grupę, byłyby to z pewnością sery miękkie z białą pleśnią, czyli słynne Camembert i Brie.

Sery Camembert i Brie swój charakterystyczny smak zawdzięczają szlachetnym pleśniom Penicillium camemberti lub Penicillium candidum, które biorą udział w procesie ich dojrzewania, znakomicie podnosząc smak. W rezultacie powstaje kremowy gładki miąższ, który w swej idealnej postaci wygląda tak, jakby za chwilę miał się rozlać. Dawniej pleśnie rozwijające się na tego typu serach pochodziły w sposób naturalny z powietrza, gdzie współistniały z innymi dzikimi odmianami pleśni i drożdżami Obecnie pleśnie te wprowadza się celowo do pomieszczeń, w których dojrzewają sery. Metoda ta powoduje ujednolicenie smaku serów wytwarzanych na skalę przemysłową.

Na rynku serów pleśniowych w Polsce, którego wielkość w roku 2005 była bliska 6 mln ton, wiodącymi producentami są firmy - Bongrain Polska Sp. z o.o. i Hochland Polska Sp. z o.o.

- Jesteśmy niekwestionowanym liderem na rynku serów pleśniowych, udziały rynkowe za rok 2005 sięgają 37% - informuje Magdalena Wawrzyniak, brand manager serów pleśniowych z firmy Bongrain Polska Sp. z o.o. Nasz portfel serów pleśniowych dzieli się na dwie marki Turek i Sekret Mnicha. Największy udział w portfelu tych serów ma marka Turek z 31% udziałem w rynku, natomiast marka Sekret Mnicha ma udziały na poziomie 5%. Posiadanie dwóch marek serów pozwala na kierowanie oferty do zróżnicowanych odbiorców. Z jednej strony mamy produkty pod marką Turek, są to sery typu camembert i brie, adresowane do konsumentów serów pleśniowych, którzy lubią zróżnicowane smaki, stąd też szeroka oferta serów z dodatkami (np.: Turek camembert pieprzem, z ziołami, z papryką, z jogurtem) oraz tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z serami pleśniowymi. Dla tych ostatnich przygotowaliśmy specjalny produkt o delikatnym smaku i kremowej konsystencji Turek Aksamitek naturalny oraz zupełną nowość Turek Aksamitek ze szczypiorkiem. Z drugiej zaś strony mamy produkty pod marką Sekret Mnicha, która dedykuje produkty do doświadczonych już konsumentów, poszukujących nowych smaków w obrębie tej kategorii, stąd też w portfelu tej marki można odnaleźć takie produkty, jak Sekret Mnicha camembert z orzechami, czy też nowość na polskim rynku camembert wiejski Sekret Mnicha Hermadur - dodaje.
Polski rynek serów pleśniowych jest jednym z młodszych segmentów rynku serowarskiego. W początkowej fazie rozwoju osiągał wzrosty nawet do +62% (2000 rok). Jednak z czasem rynek zaczął stabilizować się i po ostatnim istotnym wzroście w 2004 roku (+21%) w roku kolejnym odnotowaliśmy jedynie 2% wzrost. Sery pleśniowe od kilku lat nie zwiększają swojej penetracji (33%), więc tak naprawdę wzrosty rynku generowane są poprzez wzrost spożycia serów pleśniowych na głowę - uważa Magdalena Wawrzyniak.

- Według Jacka Wyrzykiewicza z firmy Hochland Polska Sp. z o.o. - rynek serów pleśniowych rozwija się niezwykle dynamicznie. Konsumenci sięgający po te kategorie produktów mają wysokie oczekiwania, które powinny zostać spełnione. Skuteczna promocja może wpłynąć na rozszerzenie stosunkowo wąskiej obecnie grupy konsumentów tej kategorii, a recepta jest prosta: trzeba wyprodukować ser wysokiej jakości po akceptowalnych kosztach, przekonać handel, zareklamować go w mediach i wreszcie skłonić w ten sposób konsumentów do zakupu. Obecność Polski w Unii Europejskiej jest szansą na powiększenie rynku serów pleśniowych i możliwość dotarcia do wielu nowych odbiorców. Również na rynkach zewnętrznych pojawiają się korzyści - głównie poprzez wizerunek producenta unijnego. Rynek serów pleśniowych powinien rozwijać się ze względu na argumenty zdrowotne i odżywcze: mleko i jego przetwory zawierają niezbędne dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu składniki odżywcze. Nie bez znaczenia dla rozwoju tego rynku jest stosunkowo niski poziom spożycia przetworów mlecznych na tle rozwiniętych krajów, a także większa dostępność przetworów mlecznych, poprzez spory potencjał produkcyjny i surowcowy - dodaje Jacek Wyrzykiewicz.
Sery pleśniowe firmy Hochland to marka Valbon. Sery te odnoszą sukces dzięki pełnej akceptacji konsumentów, właściwemu poziomowi dystrybucji i intensywnemu wsparciu marketingowemu. Sery pleśniowe uważane są za produkt dla smakoszy, trudno jednoznacznie określić ich grupę docelową, ponieważ po sery Valbon sięgają konsumenci praktycznie w każdym wieku. Sery Valbon pojawiły się na polskim rynku na początku 2000 roku i w kilka miesięcy zyskały miano lidera. Produkt ten zapoczątkował dynamiczny rozwoju rynku serów pleśniowych w Polsce. W ofercie znajdują się sery Valbon Camembert, Valbon Camembert Fit Jogurtowy oraz Brie o zróżnicowanej gramaturze i dodatkach (zioła prowansalskie, papryka, zielony pieprz, oliwka).

tagi: Camembert , Brie , sery pleśniowe ,