Z rynku FMCG

„Mamy kota na punkcie mleka” jakie efekty osiągnął program w tym roku?

Poniedziałek, 20 listopada 2017
Dobiega końca drugi rok kampanii promocyjno-edukacyjnej „Mamy kota na punkcie mleka”, której celem jest poszerzenie wiedzy na temat wartości odżywczych mleka i produktów mlecznych w diecie dzieci oraz nauka zasad prawidłowego odżywiania. Kampania jest skierowana do szkół, dzieci i ich rodziców. Efekty jakie osiągnął program zostały podsumowane podczas Konferencji Prasowej, która odbyła się 17 listopada br.
Jak wiemy, podstawowym warunkiem zdrowia człowieka jest odpowiednio zbilansowana dieta. To sta-ra prawda głoszona przez ojca medycyny Hipokratesa już w IV w p. n. e. Niestety współcześnie często zatracamy zdroworozsądkowe podejście do zasad prawidłowego żywienia. Zamiast kierować się wy-tycznymi Instytutu Żywności i Żywienia – polskiej instytucji naukowej opracowującej te zasady, wo-limy powierzać nasze zdrowie w ręce samozwańczych ekspertów żywieniowych i stosować nieracjo-nalne oraz szkodliwe zdrowotnie diety wpisujące się w nową filozofię – dietyzmu. O ile osoby dorosłe same będą ponosić skutki błędnych wyborów żywieniowych, to w stosunku do dzieci i młodzieży je-steśmy, jako społeczeństwo, zobowiązani do rzetelnej edukacji zdrowotnej.

W ostatnim czasie dużo uwagi poświęca się tematowi nietolerancji laktozy (cukru mlecznego). Nieto-lerancja ta spowodowana jest niedoborem enzymu laktazy, który odpowiedzialny jest za rozkład lakto-zy w organizmie. Warto podkreślić fakt, iż nie dotyczy ona całego ogółu społeczeństwa, a jedynie oko-ło 25% – 30% populacji osób dorosłych w Polsce i w większości przypadków ma charakter przejścio-wy.

Zanim więc zdecydujemy się na eliminację produktów mlecznych z diety – skonsultujmy się z leka-rzem. Samowolna rezygnacja z nabiału pociąga za sobą niebezpieczeństwo wystąpienia wtórnej nieto-lerancji laktozy, spowodowanej tym, iż organizm pozbawiony przez długi czas kontaktu z cukrem mlecznym stopniowo zaprzestaje produkować enzym – laktazę. W konsekwencji powrót do diety za-wierającej laktozę kończy się wystąpieniem dolegliwości ze strony układu pokarmowego.

Nie każdy zdaje sobie sprawę, iż laktoza jako cukier stanowi doskonałe źródło łatwo przyswajalnej energii. Ponadto reguluje gospodarkę hormonalną, wpływa na rozwój smaku oraz reguluje łaknienie. Co więcej, jej obecność w diecie wpływa na lepsze przyswajanie wapnia, magnezu, cynku oraz istot-nie stymuluje rozwój korzystnych bakterii w przewodzie pokarmowym, chroniących organizm przed wieloma chorobami cywilizacyjnymi.

Mleko to również doskonałe źródło witamin: zwłaszcza z grupy B (B2, B6, B12), witamin A, D, K  oraz minerałów: wapnia, magnezu, cynku, fosforu  i potasu. Wapń z mleka jest najlepiej przyswajalny, co ma zasadnicze znaczenie dla rozwoju układu kostnego. Wymienia się 3 główne elementy determi-nujące mocne kości: czynniki genetyczne, aktywność fizyczna i odpowiednia podaż wapnia w diecie. Mleko jest podstawowym źródłem tego minerału, dodatkowo często wzbogacanym w witaminę D. Bez udziału produktów mlecznych w codziennej diecie pokrycie normy na ten składnik jest wręcz niemoż-liwe.

Wiele wyników badań wskazuje na redukcję ryzyka osteoporozy, otyłości, cukrzycy, nadciśnienia tęt-niczego oraz niektórych nowotworów ze względu na codzienne spożywanie wapnia w produktach mlecznych. Tłuszcz mleczny jest lekkostrawny, a krótko- i średnio- łańcuchowe nasycone kwasy tłuszczowe (SCFA) mają unikalne właściwości chroniące komórki jelitowe. Białko, tłuszcz, laktoza, witaminy i sole

mineralne mleka czynią go pokarmem o wysokiej wartości odżywczej. Korzystne w mleku są zrów-noważone proporcje wyżej wymienionych składników. Co ważne, mleko jest tanim i szeroko dostęp-nym produktem, szczególnie zalecanym w diecie dzieci i młodzieży. Mleczny napój jest jednym z najwartościowszych pokarmów jakie ma do dyspozycji człowiek.

Wiemy jak ważny jest nabiał w diecie jednak, nie jeden rodzic ma problemy z zachęceniem dzieci do zdrowych dań z jego dodatkiem. Jak zachęcić niejadka do posiłków? Świetnym pomysłem są wspólne zakupy. Przygotujmy razem listę artykułów spożywczych, które są nam potrzebne. Pozwólmy dziecku pakować produkty do wózka. W ten sposób nasz mały pomocnik poczuje się ważny, ponieważ otrzy-mał misje do wykonania i mniej czasu poświęci słodkościom umieszczonym w zasięgu jego wzroku. Przy okazji możemy zainicjować zabawę w zgadywanie „jaki to produkt”.  Między innymi o tym mó-wiła alergolog i pediatra – dr n. med. Irena Białokoz-Kalinowska.

Organizatorzy, Polska Izba Mleka oraz Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka, pod-sumowali osiągnięcia prowadzonych działań podczas tegorocznej kampanii.

W programie zarejestrowanych jest 267 szkół, w tym 43 500 dzieci z całej Polski. Każda z placówek otrzymała pakiety edukacyjne, dzięki którym mogły przeprowadzić zajęcia informacyjne na temat zdrowych nawyków żywieniowych. Jak wiemy, dzieci uczą się najlepiej poprzez zabawę.

W ciągu tego roku do szkół, które przystąpiły do programu trafiły materiały edukacyjne cieszące się ogromnym zainteresowaniem nie tylko wśród dzieci. Dzięki nim dzieci miały szansę sprawdzić swoją wiedzę na temat mleka i produktów mlecznych. A jak wiemy – najlepiej przyswajamy wiedzę poda-waną w ciekawej formie.

Przekaz edukacyjny kampanii wspierany jest przez ekspertów, m.in. dietetyka, lekarza pediatrę, alergo-loga, a jego celem jest przekazywanie wiarygodnych informacji na temat mleka i produktów mleczar-skich.

Konferencja zamykająca drugi rok kampanii, sfinansowana z Funduszu Promocji Mleka, odbyła się 17 listopada 2017 r.

Projekt „Mamy kota na punkcie mleka” realizowany jest przez Polską Izbę Mleka oraz Polską Federa-cję Hodowców Bydła i Producentów Mleka, sfinansowany ze środków Funduszu Promocji Mleka.



tagi: Polska Izba Mleka , mamy kota na punkcie mleka ,