Wywiady

Rozmowa z Adamem Gajewskim, Mondelēz International

Środa, 23 sierpnia 2017 HURT & DETAL Nr 08/138. Sierpień 2017
O jednym z najnowocześniejszych centrów badawczo-rozwojowych opowiada Adam Gajewski, Dyrektor Centrum Badań, Rozwoju i Jakości Mondelēz International w Bielanach Wrocławskich w rozmowie z Moniką Górką. 
Otwarcie nowego Centrum we Wrocławiu to ważny krok w rozwoju innowacyjności firmy. Jakie są cele tego przedsięwzięcia?

Centrum Badań, Rozwoju i Jakości to inwestycja Mondelēz International warta blisko 17 mln USD. To jedno z najnowocześniejszych centrów globalnej sieci ośrodków badawczo-rozwojowych firmy. To także kolejny projekt Mondelēz International wspierający inwestycje w rozwój polskiej branży spożywczej i jej innowacyjność. Gromadzone przez lata, bogate doświadczenie firmy w zakresie tworzenia i ulepszania swojej oferty ma teraz imponującą siedzibę. Pozwoli to zespołowi Centrum czerpać z możliwości łączenia dwóch kategorii produktów – czekolady i ciastek – w jednym, innowacyjnym produkcie. Niezwykle popularne w Polsce batoniki Milka Oreo są przykładem takiego produktu. Wiążemy bardzo duże nadzieje z tym ośrodkiem.

Jakie projekty będą tam realizowane?

Nowe Centrum to miejsce absolutnie wyjątkowe na skalę europejską – to właśnie tu praktyczne zastosowanie technologii pozwoli na weryfikację hipotez badawczych w warunkach najbardziej zbliżonych do warunków przemysłowych.

W najnowocześniejszych laboratoriach powstaną nowe produkty kultowych marek ulubionych słodyczy Europejczyków, a także testowane będą nowe, innowacyjne technologie ich wytwarzania. W centrum badań sensorycznych starannie dobrani „testerzy” będą tworzyli swoistą kartę identyfikacyjną produktu, za pomocą której precyzyjnie zostanie opisanych ponad 50 parametrów dotyczących smaku, zapachu czy tekstury produktu. Pozwoli to na bardzo dokładną kontrolę jego jakości w procesie produkcji, tak aby spełniał on wszystkie oczekiwania konsumentów. Będziemy także pracować nad nowymi formatami opakowań.

Ważnym elementem Centrum jest również zaawansowana technologicznie „minifabryka” (tzw. linia półtechniczna). Pozwoli ona na analizę obecnych procesów produkcyjnych i wdrażanie bardziej efektywnych rozwiązań technicznych w produkcji ciastek i czekolady.

W efekcie będziemy mogli stworzyć przekąski jeszcze lepiej dopasowane do ciągle zmieniających się gustów i oczekiwań konsumentów w Polsce i Europie. Z pełnym przekonaniem mogę powiedzieć, że to właśnie tu, pod Wrocławiem, ulubione słodycze Polaków i Europejczyków będą nabierały smaku.

Nad jakimi kategoriami będziecie w szczególności pracować?

Skupimy się na produktach z kategorii ciastek i czekolady dla naszych wiodacych marek, takich jak Milka czy Oreo, uwielbianych przez miliony konsumentów w Polsce i Europie. Obserwujemy, że takie połączenia – miękkich lub kruchych ciastek i najdelikatniejszej czekolady Milka – są bardzo dobrze odbierane m.in. przez Polaków.

Jak liczna jest załoga? Proszę opowiedzieć więcej o pracownikach Centrum.

We wrocławskim ośrodku już pracuje szereg specjalistów: technologów żywności, ekspertów z zakresu prawa żywnościowego, testów konsumenckich, badań jakościowych, projektów opakowań, wreszcie inżynierów procesu produkcyjnego. W tym momencie ekipa Centrum liczy 160 pracowników z 25 krajów świata. Jest to wyjątkowy zespół – ludzi zaangażowanych, doskonale wykształconych, którzy tu pod Wrocławiem będą tworzyli przekąski dla konsumentów w całej Europie. Docelowo pracować tu będzie 250 ekspertów z całego świata, dzięki którym Polska będzie mogła także korzystać z nieocenionego transferu know-how. Jest to bardzo istotne w kontekście rozwoju polskiej myśli technologicznej.

Dziękuję za rozmowę.



tagi: Mondelēz International, Adam Gajewski,