Porady Prawne i Finansowe

Muzyka w sklepach – prawa autorskie oraz nowe narzędzia audiomarketingu

Poniedziałek, 21 sierpnia 2017
Odpowiednio dobrane ścieżki dźwiękowe wspomagają sprzedaż w sklepie. Dla właściciela lokalu odtwarzanie muzyki wiąże się jednak z kosztami w postaci opłat dla organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi. Istnieje jednak sposób na znacznie tańsze korzystanie z muzyki – tzw. Royalty Free Music. Na rynku pojawiają się także innowacyjne narzędzia audiomarketingu, które pozwalają na wyjątkową interakcję marki z klientem. Kiedy i gdzie sprawdzą się poszczególne rozwiązania?
Muzyka w sklepie jest jednym z elementów oddziaływań marketingowych, razem z wystrojem wnętrz, zapachem czy też poziomem obsługi. Mówi się, że „muzyka łagodzi obyczaje”, dzięki temu ma ogromną moc wprowadzania klientów w dobry nastrój. Przywołuje ona również przyjemne skojarzenia. Zdecydowana większość konsumentów docenia muzykę w sklepie, a często nawet wybór sklepu oraz długość spędzania w nim czasu wiąże ze swoimi upodobaniami odnoście repertuaru. Badania przeprowadzone przez Dom Badawczy Maison, potwierdziły, że aż 91 proc. respondentów preferuje robienie zakupów w sklepie, gdzie gra muzyka.

Według badań muzyka jest w stanie oddziaływać na świadome i nieświadome zachowania klientów sklepu. Odpowiednio dobrany repertuar może sprawić, że klienci będą czuć się dobrze w przestrzeniach punktu handlowego, będą skłonni zostać tam dłużej, wydadzą więcej pieniędzy i zarekomendują dane miejsce znajomym – po prostu im się tam spodoba, co przekładać się będzie na obroty marki. Można nawet pokusić się, aby zbudować tożsamość marki w oparciu właśnie o muzykę. Koncepcję tę przyjęło wiele juz firm działających obecnie na rynku obuwniczym czy odzieżowym. Wchodząc do popularnych sieciówek, nie sposób nie usłyszeć głośnych dźwięków, od których wręcz trzęsie się podłoga. W ten sposób marketerzy z rozmysłem tworzą odpowiedni nastrój i atmosferę, towarzyszącą zakupom zazwyczaj młodych konsumentów. Tym samym kreują zamknięty mikroświat, który nastolatek odkrywa po przekroczeniu progu sklepu. Marketerzy, wykorzystując w punktach sprzedaży dynamiczną, chaotyczną i nieskrępowaną żadnymi kanonami muzykę, podkreślają charakter miejsca i jego dopasowanie do stylu życia odwiedzającej je młodzieży. Odpowiednio dobrane dźwięki wprawiają nastolatków w dobry nastrój, sprawiając, że zwiększają oni ilość czasu spędzanego w sklepie. Tym samym wzrasta szansa, że łatwiej ulegną magii przestrzeni i wyjdą – po prostu – z większą liczbą zakupów.

W przypadku sklepów przyjmuje się, że odtwarzanie w nim muzyki przeznaczone jest dla klientów i zazwyczaj ma wpływ na osiąganie korzyści majątkowych przez właściciela. Umieszczenie odbiornika w takim miejscu ma na celu uprzyjemnienie klientom czasu spędzonego w lokalu i może wpływać na decyzje konsumenckie, a więc i zwiększenie korzyści z prowadzonej działalności – tak mniej więcej zapisane jest w polskim prawie. A więc przedsiębiorca chcący odtwarzać muzykę komercyjną na terenie swojego sklepu, powinien zawrzeć umowę z takimi organizacjami zbiorowego zarządzania jak: STOART i SAWP - reprezentujące artystów, ZAIKS - reprezentujący autorów, oraz ZPAV - działającym w imieniu producentów.

Prawa autorskie do muzyki komercyjnej same w sobie budzą nieco kontrowersji, zwłaszcza teraz, kiedy rozpowszechnianie nielegalnej muzyki przestało mieć wymiar stricte materialny. Co więcej, licencje fonograficzne zazwyczaj bardzo mocno ograniczają nam możliwość wykorzystywania legalnie zakupionego produktu. Nieuiszczanie opłat za tantiemy jest w świetle prawa jednoznaczne z łamaniem ustawy o prawie autorskim. W tym wypadku musimy liczyć się nawet z ryzykiem procesu sądowego. Pocieszający jest jednak fakt, że stowarzyszenia zajmujące się ochroną praw najczęściej starają się jednak dojść do porozumienia z końcowym użytkownikiem, zamiast od razu wstępować na drogę sądową.

Royalty Free Music

Sklepy odtwarzające muzykę, mogą jednak uniknąć opłat dla organizacji działających na rzecz praw autorskich i praw pokrewnych. Wraz z rozwojem firm zajmujących się audiomarketingiem,  początkujący artyści zamiast do Organizacji Praw Autorskich zgłaszają swoje utwory do nich. Korzystają na tym zarówno właściciele lokali jak i sami twórcy muzyki.

Lokale użytku publicznego, wykorzystujące muzykę artystów, którzy prawa do swoich utworów powierzyli firmie audiomarketingowej, nie muszą odprowadzać opłat do żadnych organizacji. Wiele młodych zespołów, u progu kariery, bardzo chętnie zgadza się na odtwarzanie swojej muzyki w sklepach. Dzięki takiej promocji mają szansę zaistnieć i dlatego decydują się na tego typu współpracę z firmą audiomarketingową.  Marki sklepów chcą natomiast zaskakiwać swoich klientów i odtwarzać muzykę, której nie można usłyszeć w radiu. W ten sposób zyskują zarówno artyści jak i punkty handlowe, których wizerunek poprawia się, a notowania rosną.

Lokale wybierając do obsługi muzycznej profesjonale firmy audiomarketingowe, mogą same decydować, jakiego rodzaju muzykę chcą odtwarzać. Zaletą tego rozwiązania jest również możliwość emitowania własnych reklam i jingli.

Koszt miesięcznego abonamentu za punkt waha się od 50 do 200 złotych (ze względu na brak dodatkowych opłat dla organizacji praw autorskich, cena ta jest kilkukrotnie niższa niż w przypadku muzyki w ramach organizacji praw autorskich). Wszystko zależy od rozwiązania, na jakie zdecyduje się klient. Zapotrzebowanie na dany typ muzyki, określa profil klienta danego sklepu lub strategia sieci. Największą popularnością cieszą się zatem zespoły grające muzykę komercyjną. Artyści mogą rejestrować się na stronie firmy audiomarketingowej. Jeśli ich utwory będą pasowały do konkretnych typów, trafią do specjalnej bazy, a tym samym do oferty firmy zajmującej się audiomarketingem. Odtwarzanie muzyki wiąże się oczywiście z gratyfikacją finansową dla jej twórców. Ciągle jest to jednak ciągle dużo tańsze rozwiązanie, niż  kupowanie płyt i odprowadzania składek na rzecz organizacji praw autorskich.

Przykładawo, firma Mood w swojej bazie posiada obecnie około kilkunastu tysięcy piosenek młodych, niezrzeszonych twórców. Są to utwory, za odtwarzanie których klient nie płaci organizacjom chroniącym prawa autorskie. To korzystne rozwiązanie dla obu stron - zarówno dla sklepów, które chcą postawić na nowe brzmienia i promować młodych, niezrzeszonych twórców, jak i dla tej drugiej strony, czyli dla artystów którzy mają szansę zabłysnąć na rynku. Jeśli markę naszego sklepu chcemy kształtować na bardziej niszową lub gdy znana muzyka mimo wszystko nie jest nam potrzebna, to warto wówczas rozważyć repertuar składający się z wschodzących gwiazd z tzw. zbioru muzyki Royalty Free.

Muzyczny Social MIX w sklepach

Na rynku pojawiło się także niedawno bardzo ciekawe narzędzie audiomarketingu, które pozwala na nowoczesną interakcję miedzy klientami sklepu a marką, która skorzysta z tego rozwiązania. Dzięki Social MIX, goście sklepów mogą wybierać utwory, które chcieliby najbardziej usłyszeć podczas swojej wizyty w danej lokalizacji. W ten sposób powstają oddzielne playlisty dla każdej marki, a utwory które zdobędą najwięcej głosów, są przesuwane na początek listy odtwarzania. Tworzy się wówczas jakby „repertuar społecznościowy” marki.

Klienci otrzymują dostęp do dedykowanej strony społecznościowej w Internecie którą odwiedza się za pośrednictwem urządzeń mobilnych (tablety, smartfony, itp.) Każda lokalizacja Social MIX jest dodawana do mobilnej Mapy, dzięki czemu klienci w łatwy sposób mogli zidentyfikować, które miejsca korzystają z usługi. Aby brać udział w tworzeniu repertuaru muzycznego dla danej lokalizacji handlowej lub usługowej, klienci nie muszą się logować, instalować żadnej aplikacji czy też płacić za możliwość wpływania na playlistę. Każdy klient może zagłosować na wybraną przez siebie piosenkę np. z pośród 20 wyświetlanych utworów będących częścią playlisty sklepu raz w ciągu godziny. Piosenka mająca najwięcej głosów, będzie odtwarzana wtedy jako pierwsza.

In Store Experience Design do którego zaliczamy nowe narzędzia audiomarketingowe typu Social MIX, jest synergią wszystkich aspektów tworzenia doznań klientów w punkcie sprzedaży, w której każdy z elementów w przemyślany sposób wpływa na zaprezentowanie wyjątkowej osobowości marki i wzbogaca jej strategie marketingowe. Całokształt tzw. „in store experience” jest ważniejszy, niż jego poszczególne części.

Dzięki innowacyjnym narzędziom typu Social MIX, można również tworzyć dodatkowe kanały komunikacji. Dzięki temu właściciele punktów handlowo-usługowych mogą w prosty sposób kontaktować się ze swoimi Klientami, pozyskiwać nowych, zachęcać do większej aktywności i interakcji z marką oraz sprawić, by byli bardziej lojalni i odwiedzali sklep częściej. Użytkownicy takich rozwiązań mobilnych mogą np. w ramach systemów wysyłać kreatywne mailingi z komunikacją oferty promocyjnej, programu lojalnościowego czy konkursu. Takie formy komunikacji to skuteczny sposób na budowanie relacji z klientami.


AUTOR: Aleksandra Potrykus-Wincza, Country Manager Poland & Baltics w Mood


tagi: muzyka, sklep, prawa autorskie, narzędzia audiomarketingu,