Wiadomości

Trendy sprzedaży w sklepach małoformatowych w lipcu 2017 r.

Poniedziałek, 21 sierpnia 2017
Jak wynika z danych CMR, w lipcu 2017 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 1% niższa niż w maju 2017 r. i o 3,3% wyższa niż w lipcu 2016 r. Liczba transakcji zaraportowanych w ostatnim miesiącu była o 2% niższa niż w lipcu 2016 r.
Tegoroczny lipiec był dość chłodny i deszczowy, co odczuli m.in. producenci piwa, napojów i lodów.  Wydatki na piwo, które jest najczęściej kupowanym produktem w sklepach małoformatowych (w lipcu pojawiało się na 27% paragonów) były wprawdzie o około 2% wyższe niż w lipcu 2016 r., ale już w porównaniu z czerwcem br. nieznacznie spadły. Na lody klienci sklepów małoformatowych wydali w lipcu o 8% mniej niż w czerwcu, a liczba paragonów z  mrożonymi przysmakami zmniejszyła się w tym czasie aż o 11%. Kapryśna pogoda i niewielka liczba upalnych dni odbiła się również na sprzedaży napojów – w lipcu liczba transakcji z udziałem tej kategorii utrzymała się na poziomie sprzed roku, ale w porównaniu z czerwcem br. obniżyła się o 4%. Największe spadki odnotowały soki, nektary i napoje niegazowane (spadek  liczby transakcji o 7% w stosunku do czerwca), a także wody butelkowane czyste i smakowe.

W lipcu w wielu domach zaczyna się przygotowywanie przetworów z warzyw, co znajduje oczywiście  odzwierciedlenie w danych paragonowych - pokazują one, że w ostatnim miesiącu w sklepach małoformatowych wyraźnie wzrosła sprzedaż m.in. octu (wydatki były trzykrotnie wyższe niż w czerwcu) i przypraw.

Wśród kategorii, które odnotowały największe wzrosty wartości sprzedaży w ujęciu rok do roku, znalazło się masło – w lipcu 2017 r. wydatki na nie były o prawie 40% wyższe niż rok wcześniej. Wzrost ten wynikał jednak wyłącznie z podwyżek cen masła, ponieważ liczba paragonów z tą kategorią spadła w tym czasie o 6%. Duże wzrosty zarówno w liczbie transakcji, jak i w wartości sprzedaży notują natomiast kategorie kojarzone ze zdrowym stylem życia, takie jak produkty sojowe i ryżowe, chipsy owocowe czy musy owocowe. Mimo dynamicznie rosnącego zainteresowania tego typu produktami, ich udział w całkowitych obrotach sklepów małoformatowych pozostaje jednak znikomy.

Jak pokazują dane CMR, w lipcu 2017 r. klienci wydawali na zakupy w sklepach małoformatowych do 300 m2 średnio 13,07 zł, czyli o 5,3% więcej niż rok wcześniej. W porównaniu z czerwcem br. średnia wartość koszyka wzrosła o 1,6%.

Sklepy małoformatowe do 300 m2. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2., średnie sklepy spożywcze 41-100 m2., duże sklepy spożywcze 101-300 m2. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.



tagi: CMR, trendy sprzedaży, sklepy małoformatowe,