Kategorie produktów

Aktywnie i zdrowo

Poniedziałek, 19 czerwca 2017 Autor: Monika Kociubińska, HURT & DETAL Nr 06/136. Czerwiec 2017
Siłownia, fitness, bieganie to jedne z wielu aktywności uprawianych coraz chętniej przez Polaków. Oprócz tego jemy lżej i zdrowiej. Batony proteinowe, białkowe, suplementy diety, napoje izotoniczne, i duże ilości wody, oprócz tego produkty „fit”, z obniżoną zawartością tłuszczu, zdrowe przekąski i oczyszczające herbaty – zyskują na znaczeniu.
Zbilansowana dieta i sport to podstawy, które gwarantują dobre samopoczucie i są źródłem zdrowia. Fundamentem zdrowego odżywiania rekomendowanym przez wielu specjalistów w tej dziedzinie jest piramida żywienia, która przedstawia poszczególne produkty i to, których z nich w diecie powinno być najwięcej bądź najmniej. Do tych pierwszych należą m.in. produkty pełnoziarniste, oleje roślinne, warzywa i owoce, ryby, drób, jaja, orzechy i warzywa strączkowe, w dalszej kolejności znajdują się produkty mleczne, czerwone mięso i masło, chleb biały, ziemniaki, biały ryż, słodycze (umiarkowanie lub wcale). Zaleca się również, by w ciągu dnia spożywać co najmniej 3 posiłki, z których najważniejsze jest śniadanie dostarczające energii na cały aktywny dzień. Ważne jest również, by ostatni posiłek został spożyty nie później niż 2 godziny przed snem.

Dieta osób uprawiających sport powinna być odpowiednio dopasowana. Będzie się ona różniła w przypadku osoby uczęszczającej na siłownię bądź wykonującej inny sport 1-2 razy w tygodniu od tej aktywnej fizycznie 4-5 razy w tygodniu.  Różnica ta dotyczy ilości spożywanych kalorii, ponieważ im więcej ruchu tym większe jest zapotrzebowanie kaloryczne. Oprócz tego odpowiednio dobrana dieta powinna brać pod uwagę takie czynniki jak rodzaj wykonywanych ćwiczeń, wiek, płeć czy nawet masę ciała danej osoby.

Aktywność Polaków 

Polacy coraz częściej decydują się na wizyty na siłowni, treningi i zajęcia, dzięki którym zadbają o swoje zdrowie i sylwetkę. Aktywność fizyczna to nie tylko sposób na spalenie kalorii, to również metoda na przyspieszenie przemiany materii. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez TNS1, niemal połowa Polaków (44%) uprawia sport. Respondenci najczęściej decydują się na jazdę na rowerze – 45%. W dalszej kolejności znalazły się: bieganie – 25%, gra w piłkę nożną – 17%, trening siłowy – 16% oraz pływanie – 14%. Biorąc pod uwagę częstotliwość z jaką Polacy uprawiają sport, co czwarty respondent trenuje z dużą częstotliwością, z czego 7% codziennie lub prawie codziennie, 17% kilka razy w tygodniu.

Moda na produkty fit

Produkty będące podstawą zbilansowanej diety mają również spory udział w sprzedaży sklepu w Złotokłosie. „W naszym sklepie obecnie hitem sprzedaży jest młody jęczmień. Również herbatki oczyszczające są teraz na czasie. Popyt na nie rośnie na wiosnę, gdy robi się coraz cieplej. Zwiększa się również sprzedaż mleczka kokosowego oraz produktów bez laktozy. Klienci jednak zwracają bardziej uwagę na to, co wkładają do koszyka, czytają etykiety, sprawdzają skład” – przyznaje Kierowniczka sklepu, Ewa Postek.

W sklepie Delikatesy Centrum w Złotokłosie przeznaczony jest osobny regał na „zdrowe” produkty. „Znajdują się tam np. otręby, mleko sojowe, olej lniany, sezamowy i ryżowy, mąka kokosowa, płatki owsiane ekologiczne, błonnik, biszkopty bez glutenu, w tym kierunku również będziemy chcieli rozszerzać ofertę, m.in. o pieczywo bezglutenowe, bo jednak klienci poszukują takich produktów. Również oleje kokosowe czy ryżowe są ostatnio hitem sprzedażowym, stały się modne, a klienci ich poszukują. Znajdują się tu również ciasteczka owsiane Sante, ciastka belVita, batoniki zbożowe i z musli Ba!, Oshee oraz Fitness od Nestlé. Są też takie produkty jak wafle ryżowe, chleb Wasa, czy wafle kukurydziane. Marki jakie posiadamy w ofercie w głównej mierze zależą od klienta. Jeśli zapyta o konkretny produkt, a my go nie mamy, to zaraz zaopatrujemy sklep.

Klienci zwracają również uwagę na cenę przy zakupie tego typu produktów, zwłaszcza, że ich dostępność online jest duża. Musimy więc być konkurencyjni, także cenowo” – wyjaśnia pani Ewa.

Również w kategorii nabiału widać, że klienci częściej sięgają po produkty bezcukrowe, z obniżoną zawartością cukru czy bez laktozy. „Jest teraz zapotrzebowanie na mleko bez laktozy, jogurty bez laktozy, produkty bio. Również produkty pełnoziarniste dobrze rotują: płatki żytnie, makarony razowe, ryż pełnoziarnisty. Również wszelkiego rodzaju musli, czy granole są kupowane przez osoby prowadzące lekką dietę” – informuje detalistka.

Uzupełnianie płynów i witamin

Spożywanie wody jest niezwykle ważne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Zwłaszcza w przypadku wysiłku fizycznego ważne jest uzupełnianie płynów oraz węglowodanów i minerałów. Tutaj z pomocą przychodzą izotoniki i napoje funkcjonalne, które w sklepach spożywczych mają już swoje stałe miejsce i cieszą się dużym zainteresowaniem. Tak jest również w sklepie „Nina” w Wołominie. „Mamy jednego klienta, który bardzo dużo jeździ rowerem. Prowadzi zdrowy styl życia, a w drodze również często kupuje u nas izotoniki. Również sięga po duże ilości wody, wafle ryżowe, warzywa czy płatki Fitella i wszelkiego rodzaju musli. Mamy więcej takich klientów, którzy poszukują produktów, które są zdrowe i zawierają dodatkowe właściwości czy witaminy. Z kategorii izotoników pojawiło się u nas ostatnio dużo nowości, które również bardzo dobrze się sprzedają. Jest to Veroni oraz Arctic, oprócz tego mamy Oshee i Powerade.  Również napoje Oshee Vitamin bardzo dobrze się sprzedają, mamy nowość z witaminą D, klienci o nią pytają” – dodaje pani Agnieszka Skrzypczyk.

Oprócz napojów i wód klienci dbający o zdrowe odżywianie sięgają po herbaty ziołowe, funkcjonalne bądź zielone czy czerwone.  „Mamy również zieloną kawę, jednak klienci jeszcze jej nie znają. Z produktów wzbogaconych z tej kategorii mamy także kawę Inkę z dodatkowym magnezem i błonnikiem. Sprzedajemy też bardzo dużo wód, które klienci piją na co dzień. Najchętniej wybieranymi markami są Żywiec Zdrój i Cisowianka. Jeśli klient nie ma ulubionej marki to patrzy na cenę i wtedy najczęściej sięga po Primaverę albo Muszynę” – przyznaje pani Justyna Kurek.

„Klienci zdrowo się odżywiający sięgają również po musli czy otręby. Częściej sięgają też po nabiał z oznaczeniem 0% tłuszczu oraz light i fit.  Również w kategorii margaryn pojawia się wiele produktów z kwasami tłuszczowymi omega 3 i 6, które są zdrowsze. Mamy też nabiał bez laktozy, np. mleczko oraz płatki śniadaniowe bez glutenu. Klienci chwalą też jakość naszych warzyw co się przekłada na częste ich kupowanie. Są one także podstawą zdrowego jadłospisu, zamawiamy ich bardzo dużo. Oprócz tego produkty pełnoziarniste, kasze, ciemny makaron, mąka pełnoziarnista, ryż brązowy czy ciemne pieczywo to produkty stale dostępne w ofercie naszego sklepu i mamy klientów, którzy poszukują wyłącznie takich artykułów” – dodaje pani Agnieszka.

Dodatkowe właściwości zdrowotne

Szybką przekąską uzupełniającą węglowodany i białko są batony proteinowe. Są polecane sportowcom, chociaż nie koniecznie tylko tacy kupują je w sklepie w Sulejówku. „Batony proteinowe są przeważnie kupowane przez kobiety. Nie są to natomiast produkty, które rotują na bieżąco. Z kolei izotoniki to kategoria, która sprzedaje się bardzo dobrze. Każda nowość jaka pojawia się na rynku jest po prostu zmiatana z półek. Bardzo dużo tego sprzedajemy, a klienci są naprawdę zainteresowani i pytają o różne warianty i nowości. Jeśli chodzi o konsumentów tych napojów to tylko niewielka część z nich uprawia sport, kupują je różni klienci i starsi i młodsi” – informuje pani Basia Cichocka. Powerade, Oshee, Veroni oraz 4Move to marki dostępne w sklepie w Sulejówku. Najlepiej natomiast sprzedaje się marka Oshee.

„W naszym sklepie wiele osób kupuje produkty gotowe, są to m.in. sałatki. Bardzo mało osób przygotowuje posiłki w domu, a co za tym idzie niekoniecznie odżywiają się oni zdrowo. Dużo natomiast sprzedajemy herbat ziołowych. Pokrzywa, mięta czy rumianek to najczęściej wybierane warianty. Marki jakie posiadamy to Posti, Malwa, Big-Active, Herbapol, Teekanne oraz BiFix. Oprócz tego mamy herbaty zielone w butelce firmy Soti, są bez cukru i konserwantów, co jest szczególnie ważne dla osób zdrowo odżywiających się. Mamy również napoje aloesowe, które sprzyjają detoksykacji organizmu. Nie każdy klient zwraca uwagę na takie produkty, ale Ci którzy chcą się zdrowo odżywiać lubią dodatkowe właściwości w artykułach” – przyznaje kierowniczka sklepu.

Zbilansowana dieta i aktywność fizyczna dzisiaj to również moda, za którą podąża coraz więcej osób. Widać to chociażby po coraz częstszej eliminacji konserwantów przez producentów w swoich produktach i oferowaniu produktów zdrowych z dodatkowymi właściwościami, witaminami i minerałami. To również podpowiedź dla detalistów, by zarezerwować miejsce w sklepie na takie produkty.

Monika Kociubińska


tagi: zdrowie, dieta, żywność,