Auto

Benzynowe kombi segmentu C – firmowy samochód z pojemnym bagażnikiem

Poniedziałek, 29 maja 2017
Samochody segmentu C cieszą się w Polsce niesłabnącą popularnością. W pierwszym kwartale 2017 roku zarejestrowano – zgodnie z raportem PZPM – ponad 37 tys. takich pojazdów. Za wynik ten odpowiadają głównie klienci flotowi, wśród których największą popularnością cieszą się auta z nadwoziem kombi, przede wszystkim ze względu większą możliwość ich praktycznego wykorzystania.
Jeszcze do niedawana floty wybierały samochody napędzane silnikami Diesla. Dzisiaj ten trend zaczyna powoli się zmieniać. Dane płynące z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar pokazują, że samochody z silnikami Diesla stanowiły w Polsce około 47,6 procent całego rynku (dane za luty 2017) – oznacza to spadek o 3,6 pp. względem analogicznego miesiąca 2016 roku.

W Europie wzrasta również zainteresowanie samochodami z napędem alternatywnym. Hybrydy odnotowały wzrost sprzedaży o 28,8 procent, a auta elektryczne o niecałe 3 procent. Największy udział hybryd w całkowitej sprzedaży na europejskim rynku odnotował w 2016 roku Lexus. Aż 99 procent samochodów tej marki sprzedanych w Europie Zachodniej miało napęd spalinowo-elektryczny.

Według danych PZPM z 2016 roku, przedsiębiorcy zarejestrowali w Polsce 281 tys. samochodów. To o 21,9 procent więcej niż przed rokiem, a udział klientów biznesowych sięgnął 67,7 procent.
Oto najciekawsze samochody kombi segmentu C.

Toyota Auris Touring Sports

Samochód został oficjalnie zaprezentowany w 2012 roku, a na początku 2015 przeszedł facelifting. Producent zmienił stylistykę nadwozia, a wnętrze zyskało nowe materiały oraz nowe elementy wyposażenia. Bagażnik tego japońskiego kombi oferuje pojemność na poziomie 600 litrów, która po złożeniu tylnej kanapy wzrasta do 1658 litrów.

Cena podstawowej wersji tego kombi zaczyna się od 68 900 zł, natomiast model w wyższej specyfikacji Premium z silnikiem o pojemności 1,6 litra i mocy 132 KM został wyceniony na 79 200 zł. Napęd przekazywany jest za pomocą manualnej skrzyni biegów o sześciu przełożeniach – dopłata do automatycznej skrzyni w tym przypadku wynosi 5 tys. zł.

Na liście wyposażenia znalazł się między innymi pakiet dodatkowych systemów Toyota Safety Sense zwiększających bezpieczeństwo, w skład którego wchodzi układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia, system rozpoznawania znaków drogowych i układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu. Dodatkowo w standardzie znalazły się automatyczne światła drogowe z czujnikiem zmierzchu.

Wyposażenie samochodu obejmuje również system multimedialny Toyota Touch 2 z funkcją Bluetooth i kamerą cofania. Całością można sterować również za pomocą przycisków umieszczonych na wielofunkcyjnej kierownicy. System multimedialny z nawigacją Toyota Touch 2 with Go to koszt 2,5 tys. zł – system oferuje między innymi darmową aktualizację przez 3 lata, aplikacje multimedialne (pogoda, paliwo, Google Street View) oraz darmowy dostęp do usługi TomTom Real Time Traffic przez 3 lata.

Zakup pakietu Comfort w cenie 6,5 tys. doposaży Aurisa Touring Sports w 16-calowe felgi aluminiowe (standard w odmianie hybrydowej), wewnętrzne lusterko elektrochromatyczne, elektrycznie składane lusterka, czujnik deszczu, system automatycznego parkowania (SIPA), czujniki parkowania przednie i tylne, podgrzewane fotele przednie z podparciem lędźwiowym fotela kierowcy, podwójna podłoga bagażnika, dzięki której uzyskujemy płaską podłogę przestrzeni bagażowej po złożeniu tylnej kanapy, i tempomat.

Samochód występuje również w wersji z napędem hybrydowym o mocy 136 KM. Ceny tej odmiany z nadwoziem kombi zaczynają się od 87 900 zł.

Volvo V40

Nowa linia tego modelu została zaprezentowana w 2012 roku, dwa lata po przejęciu tej marki przez chiński koncern Geely. Samochód oferuje pojemność bagażnika na poziomie 324 litrów. Składając tylne fotele, można go powiększyć do 1031 litrów.

Ceny modelu V40 zaczynają się od 100 300 zł – jest to wersja Kinetic. W tym przypadku auto wyposażone jest w silnik 2,0 o mocy 152 KM, a napęd przekazywany jest za pomocą manualnej skrzyni biegów o 6 przełożeniach. Wybierając automat, trzeba dopłacić 9 tys. zł – samochód napędzany jest wtedy silnikiem 1,5 o mocy 152 KM.

Co znajdziemy na liście wyposażenia? Oprócz obowiązkowych systemów bezpieczeństwa producent wyposażył samochód w system zabezpieczeń przed skutkami uderzeń bocznych oraz system zabezpieczeń przed urazami kręgosłupa szyjnego. Dopłaty na poziomie 3 930 zł wymagają systemy bezpieczeństwa obsługiwane przez kamerę – między innymi utrzymanie pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych, układ wykrywania pieszych. Systemy obsługiwane przez radar kosztują natomiast ponad 9 tys. zł – to między innymi funkcja ostrzegania przed kolizją z pieszymi z automatycznym hamowaniem, aktywny tempomat oraz ostrzeganie o zbyt małym odstępie od poprzedzającego pojazdu.

Samochód został wyposażony w sterowany z kierownicy system audio z wyświetlaczem LCD. W tym przypadku opcja z Bluetooth wymaga dopłaty 3,1 tys. zł – w zamian otrzymamy kolorowy wyświetlacz o przekątnej 5 cali i wspomnianą możliwość bezprzewodowego podłączenia telefonu. Nawigacja kosztuje 5,5 tys. zł i wymaga zakupu bardziej zaawansowanego systemu audio – jego cena to 4,8 tys. zł za odmianę w wersji podstawowej lub 7,6 tys. zł za bardziej rozbudowany system audio.

Przednie i tylne czujniki parkowania kosztują 3,6 tys. zł, a podgrzewane siedzenia przednie 1020 zł.

Ford Focus kombi

Ostatnia generacja tego modelu została zaprezentowana w 2010 roku, natomiast w 2014 roku samochód przeszedł facelifting. Samochód dysponuje przestrzenią bagażową na poziomie 490 litrów, która po złożeniu tylnej kanapy wzrasta do 1516 litrów.

Ceny benzynowego kombi startują od 68 090 zł, a pod jego maską pracuje silnik o pojemności 1,6 litra oraz mocy 85 KM. Odmiany z układem napędowym o parametrach zbliżonych do wyżej wymienionych modeli obejmują jednostki 1,6 Ti-VCT o mocy 125 KM oraz 1,0 EcoBoost również oferujący 125 KM. Druga wersja wyposażenia Sync Edition kosztuje w pierwszym przypadku 79 490, a przy wyborze jednostki o mniejszej pojemności 81 990 zł. W przypadku tej ostatniej automatyczna skrzynia biegów wymaga dopłaty na poziomie 9 tys. zł.

Dodatkowe systemy zwiększające bezpieczeństwo nie są dostępne w konfiguracji z silnikiem 1,6, natomiast w przypadku wyboru modelu napędzanego doładowanym silnikiem o pojemności 1 litra za pakiet Driver Assistance 1 trzeba zapłacić dodatkowo 4 800 zł. Lista wyposażenia samochodu wzbogaci się między innymi o system zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach, system monitorowania martwego pola, system wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu, system automatycznego sterowania światłami drogowymi  oraz układ rozpoznawania znaków drogowych.

Lista wyposażenia niewymagającego dopłaty obejmuje radioodtwarzacz CD/MP3 z 8-calowym wyświetlaczem oraz Bluetooth, czujniki parkowania z tyłu i przednie światła przeciwmgielne. Nawigacja dostępna jest w pakiecie Titanium NAVI kosztującym 4 610 zł – oprócz niej otrzymamy czujniki parkowania z przodu i tyłu, kamerę, automatyczne reflektory i wycieraczki z czujnikiem deszczu.

Opel Astra Sports Tourer

Ostatnia generacja tego modelu została zaprezentowana w 2015 roku, a wersja kombi produkowana jest od 2016 roku. Samochód dysponuje bagażnikiem o pojemności 540 litrów, który można powiększyć do pojemności 1630 litrów.

Niemieckie kombi napędzane najmniejszym silnikiem benzynowym 1,4 o mocy 100 KM zostało wycenione na 63 800 zł, natomiast konkurencyjna do wyżej wymienionych modeli druga wersja wyposażeniowa Enjoy z silnikiem 1,4 Turbo o mocy 125 KM kosztuje 74 200 zł. W tym przypadku oferta nie obejmuje możliwości wybrania automatycznej skrzyni biegów.

Jakie systemy wspomagające bezpieczeństwo można znaleźć na liście wersji Enjoy? Większość – oprócz tych wymaganych przez przepisy – wymaga dopłaty. Dla przykładu pakiet Asystent Kierowcy kosztuje 2 600 zł – w jego skład wchodzi wskaźnik odległości do pojazdu poprzedzającego z systemem ostrzegania przed kolizją i automatycznego hamowania przy niskich prędkościach, system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z układem utrzymania pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych. Automatyczne sterowanie światłami oraz światłoczułe lusterko wewnętrzne i czujnik deszczu to wydatek na poziomie 700 zł.

Dopłaty wymagają również czujniki parkowania – 1 700 zł oraz system multimedialny z nawigacją, Bluetooth, wyświetlaczem 4,2” oraz kierownicą pokrytą skórą z przyciskami sterowania i tempomat w cenie 5 700 zł.

Peugeot 308 SW

Druga generacja tego modelu pojawiła się w 2013 roku, natomiast odmiana kombi miała swoją premierę rok później. Samochód dysponuje bagażnikiem o pojemności 556 litrów. Po złożeniu tylnej kanapy kufer powiększa swoją objętość do 1371 litrów (1606 litrów do wysokości dachu).

Ceny odmiany SW zaczynają się od 72 000 zł. Auto w najtańszej specyfikacji napędzane jest silnikiem benzynowym  o pojemności 1,2 litra i mocy 110 KM. Konkurencyjną dla wyżej wymienionych modeli odmianą jest Active wyposażona w silnik benzynowy 1,2 l PureTech o mocy 130 KM – cena to 79 100 zł. Napęd przekazywany jest za pomocą sześciobiegowej skrzyni manualnej. Wersja z automatem oferowana jest – w przypadku tego motoru – tylko w najwyższej specyfikacji kosztującej 86 300 zł.

Lista systemów zwiększających bezpieczeństwo ogranicza się do tych, które wymagane są przez prawo. Samochodu nie można doposażyć np. w asystenta pasa ruchu lub w system rozpoznawania znaków drogowych.

Na liście wyposażenia odmiany Active znajdziemy natomiast tempomat z ogranicznikiem prędkości oraz komputer pokładowy. Samochód został wyposażony w sterowane przyciskami na kierownicy radio MP3 z kolorowym wyświetlaczem dotykowym i zestawem głośnomówiącym Bluetooth. Odtwarzacz CD wymaga dopłaty 600 zł.

Pakiet składający się z nawigacji, tylnych czujników parkowania i składanych lusterek kosztuje 2 300 zł. Kamera cofania dostępna jest w wyższych wersjach wyposażenia.



tagi: Toyota Auris Touring Sports , Volvo V40 , Ford Focus kombi , Opel Astra Sports Tourer , Peugeot 308 SW ,