Drogeria

Przedświąteczne porządki

Czwartek, 16 lutego 2017 Autor: Monika Kociubińska, HURT & DETAL Nr 02/132. Luty 2017
Święta Wielkanocne to nie tylko smaczne potrawy i dobre trunki, to także gruntowne porządki. Okres wielkanocny to również pierwsze ciepłe dni po długiej zimie, to czas kiedy nie tylko szykujemy dom na święta, to też porządki w ogródkach i szafach.
Do najczęściej wykonywanych prac porządkowych należy mycie okien i podłóg, pranie firanek i dywanów czy porządkowanie szaf. „Przygotowania do Świąt Wielkanocnych różnią się od przygotowań bożonarodzeniowych. Jednak Święta Bożego Narodzenia kojarzą się głównie z gorącymi, pachnącymi potrawami i długim, rodzinnym biesiadowaniu przy stole – dlatego w tym okresie skupiamy się właśnie na gotowaniu. Kiedy przed Bożym Narodzeniem skończy się papier do pieczenia lub folia aluminiowa gonimy do sklepu czym prędzej! Wielkanoc jest już bardziej wiosenna, dlatego wraz z nadejściem tych świąt oprócz przyrządzania tradycyjnych potraw, skupiamy swą uwagę także na odpowiednim przygotowaniu naszego otoczenia. Porządkujemy, sprzątamy, odkurzamy, wycieramy, pucujemy… Są to zazwyczaj porządki generalne, pozbywamy się tego, co stare, a zimowe rzeczy odkładamy w odstawkę” – mówi Ewelina Oleszczuk, Specjalista ds. Marketingu Stella Pack.

Sprzedaż środków czystości w sklepach małoformatowych

Jak przyznaje Elżbieta Szarejko z Centrum Monitorowania Rynku, chemia gospodarcza ma niewielkie znaczenie dla obrotów małoformatowych sklepów spożywczych o powierzchni do 300 mkw., mimo to większość detalistów stara się wygospodarować miejsce na półce dla podstawowych środków czystości i produktów do prania. „Najczęściej ofertę spożywczą w tego typu placówkach uzupełniają płyny do mycia naczyń – w grudniu 2016 r. można je było kupić w 71% sklepów małoformatowych. Ponad 60% typowych sklepów osiedlowych oferuje detergenty do prania, a w co drugim można kupić płyny do płukania tkanin, środki do mycia szyb i środki do czyszczenia toalet” – informuje Elżbieta Szarejko.

Półka z chemią gospodarczą w małoformatowych sklepach spożywczych nie jest zbyt szeroka. Według Centrum Monitorowania Rynku, placówki, w których można kupić tego rodzaju artykuły, oferują średnio po 8 wariantów produktów do prania i środków do mycia naczyń, 6 rodzajów środków do toalet i 5 płynów do płukania tkanin. Na półce chemicznej można też znaleźć po 3 warianty środków do mycia szyb, mleczek i proszków czyszczących, uniwersalnych środków czyszczących oraz odświeżaczy powietrza. Sklepy małoformatowe stawiają na sprawdzone, popularne marki, dlatego raczej nie należy szukać tam nowości rynkowych czy produktów specjalistycznych. Na półce z chemią w tym formacie placówek najczęściej można znaleźć produkty najpopularniejszych marek z portfolio międzynarodowych koncernów, takich jak Procter & Gamble, Henkel, Reckitt Benckiser, Grupa Inco i Unilever. Ofertę uzupełniają tańsze preparaty mniejszych producentów.

Detergenty i środki chemiczne

„Najważniejsze kategorie na półce z chemią gospodarczą w sklepach małoformatowych to środki do prania oraz środki do mycia naczyń – w 2016 r. odpowiadały one odpowiednio za około 24% i 19% wartości sprzedaży tej kategorii. Kolejne miejsca zajmują środki do toalet i płyny do płukania tkanin (po około 11%) oraz środki do mycia szyb (niespełna 4%). Najlepiej rotującą kategorią chemiczną są środki do mycia naczyń – można je znaleźć na 26% paragonów z chemią gospodarczą. Dużą popularnością cieszą się również środki do prania, które występują na 21% paragonów i środki do toalet (13%)” – mówi Elżbieta Szarejko z CMR. Największe udziały w wartości sprzedaży całej kategorii chemii gospodarczej mają koncerny Procter & Gamble oraz Henkel (po około 18% w 2016 r.), za nimi plasują się Reckitt Benckiser (niespełna 10%) oraz Grupa Inco i Unilever (po około 9%).

Porządki przedświąteczne to czas na pranie firanek, dywanów czy zimowych rzeczy, które idą w odstawkę. Według Centrum Monitorowania Rynku, w kategorii detergentów do prania liderem jest Procter & Gamble (Vizir i Ariel), który ma około 37% udziałów w wartości sprzedaży, natomiast sprzedaż płynów do płukania zdominowana jest przez firmy Henkel (marka Silan) oraz Procter & Gamble (marka Lenor), które łącznie odpowiadają za 70% wartości sprzedaży.

Podczas przedświątecznych przygotowań główną rolę w kuchni oprócz przygotowywania potraw odgrywa również płyn do mycia naczyń. Świąteczna zastawa wymaga chociażby przepłukania, a przy gotowaniu i pieczeniu z pewnością zabrudzonych zostanie kilka misek, czy talerzy i innych akcesoriów w kuchni. Według Centrum Monitorowania Rynku, w 2016 r. 85% sprzedaży środków do zmywania w sklepach małoformatowych kontrolowało 3 producentów – Grupa Inco z markami Ludwik i Lucek (prawie 43% udziałów wartościowych), Procter & Gamble z marką Fairy i Henkel z marką Pur.

Zlew, umywalka, wanna, klozet czy kabina prysznicowa to urządzenia sanitarne, za których czyszczenie najlepiej zabrać się w ostatnim etapie porządków. Nieraz wymaga to wiele wysiłku, by doczyścić kamień czy osad. Na szczęście na rynku środków czyszczących jest spory wybór innowacyjnych produktów, które ułatwiają to zadanie. Również przy czyszczeniu mebli, glazury na ścianach, żyrandoli i wszelkich miejsc gdzie osadza się kurz możemy skorzystać z proszków, płynów, sprayów i mleczek czyszczących.

„Kategoria mleczek i proszków czyszczących zdominowana jest przez Unilever z marką Cif, która odpowiada za dwie trzecie sprzedaży w ujęciu wartościowym. W kategorii uniwersalnych środków czyszczących prawie 60% udziałów wartościowych ma Colgate Palmolive z marką Ajax, na drugim miejscu jest Lakma z Sidoluksem.

Liderem sprzedaży środków do czyszczenia toalet pozostaje Unilever z marką Domestos, do którego w 2016 r. należało prawie 46% udziałów w sprzedaży tej kategorii.  Za nim plasują się firmy Henkel (marka Bref) z około 30% udziałów i Unia z marką Tytan (niespełna 8%)” – mówi Elżbieta Szarejko z CMR.

Jak przyznaje Karolina Masłowska z Henkel Polska, kluczowym punktem przedświątecznych porządków jest w polskich domach zadbanie o czyste i lśniące okna. „Wiosna to taki czas, kiedy szykujemy nasze domy na pierwsze promienie słoneczne. Zwracamy również uwagę, aby firanki były czyste i świeże. Dzięki ich śnieżnobiałemu kolorowi możemy dodatkowo rozświetlić pomieszczenie. Okres wiosenny, przedświąteczny jest najsilniejszym sezonem dla takich środków jak płyny do mycia okien czy specjalistyczne proszki do prania firanek” – informuje Karolina Masłowska.

Według Centrum Monitorowania Rynku, w sprzedaży środków do mycia szyb zdecydowanym liderem jest Henkel (marka Clin), który ma  około 60% udziałów wartościowych, za nim plasują się Gold Drop (Window) i Colgate Palmolive (Ajax).

„Polacy są coraz bardziej otwarci na innowacje i nowości w kategoriach środków do sprzątania. Jednak w kategoriach takich jak płyny do mycia okien, najważniejsza jest skuteczność działania. Dlatego Polacy od lat najchętniej sięgają po najpopularniejsze produkty w kategorii” – mówi Karolina Masłowska, Henkel Polska.  

Liczba paragonów ze środkami czystości rośnie w okresach przedświątecznych – większe zainteresowanie płynami, mleczkami i akcesoriami do sprzątania można zauważyć już na 2-3 tygodnie przed świętami. „Przygotowania do Wielkanocy zazwyczaj obejmują porządki z myciem okien na czele, dlatego w tym okresie największe wzrosty notują płyny do mycia szyb, ale przybywa też paragonów ze specjalistycznymi i uniwersalnymi środkami czystości, preparatami do podłóg i dywanów, a także z gąbkami, ścierkami i zmywakami” – informuje Elżbieta Szarejko z Centrum Monitorowania Rynku.

Akcesoria do sprzątania

Sprzątanie jest o wiele przyjemniejsze i szybsze jeśli używane są do tego odpowiednie akcesoria. Jednym z nich są produkty wykonane z mikrofibry, na które należy zwrócić uwagę, ponieważ charakteryzują się dużą wytrzymałością i chłonnością. Pomocne również będą gąbki oraz ręcznik papierowy. „W czasie Wielkanocnych przygotowań naszym nowym przyjacielem stają się ściereczki z mikrofibry, dzięki którym sprzątanie domu staje się dużo łatwiejsze i skuteczniejsze. Szczególnie popularne są w tym okresie ściereczki z mikrofibry do mycia okien. Ściereczką z mikrofibry do szyb i luster z łatwością dokładnie wyczyścimy i wypolerujemy okna, lustra i wszystkie inne delikatne i szklane powierzchnie. Ściereczki z mikrofibry marki Stella są wykonane z ultra cienkich mikrowłókien, dzięki którym czyszczenie jest dużo łatwiejsze, a efekt połysku bez smug i zacieków uzyskujemy nie używając detergentów. Dodatkowo ich struktura różni się w zależności od przeznaczenia, co jeszcze bardziej podnosi ich skuteczność. W czasie przedwielkanocnym częściej także sięgamy po rękawice, od tych lateksowych po ogrodowe, które przydają się podczas sprzątania a także prac ogrodowych, około domowych lub garażowych” – mówi Ewelina Oleszczuk, Specjalista ds. Marketingu, Stella Pack.

Podczas porządków wiosennych niezbędne będą worki na śmieci czy rękawiczki. Środki czystości posiadają mocne detergenty, które przenikają przez skórę oraz naruszają jej florę bakteryjną przez co skóra staje się mniej odporna. Dodatkowo przesuszają skórę oraz osłabiają płytkę paznokcia.

„Jeśli chodzi o ogólny trend na rynku w kategorii środków i akcesoriów do sprzątnia zauważalne jest rosnące znaczenie jakości i funkcjonalności w połączeniu z malejącym znaczeniem ceny, co nas, jako producenta marki premium bardzo cieszy. Cały czas wzrasta świadomość konsumentów, a to oznacza, że wolimy zapłacić za produkt więcej, ale mieć pewność, że spełni nasze oczekiwania i posłuży nam dłużej. Świadomi konsumenci szukają także produktów z wartością dodaną, ułatwiających codzienne czynności, jak np. worki na śmieci z praktycznymi uszami czy taśmą ułatwiającą szybkie zamknięcie worka i łatwe jego przenoszenie lub ściereczek z mikrofibry dedykowanych do konkretnej powierzchni, dzięki którym sprzątanie jest bardziej efektywne, łatwiejsze i szybsze. Kolejnym czynnikiem jest też przywiązanie do marki. Klienci kupują sprawdzone produkty. Ważnym aspektem okazuje się także walor estetyczny produktu. Większość z nas chce, aby produkty codziennego użytku, pasowały do estetyki wnętrza” – dodaje Ewelina Oleszczuk.

Innowacyjność i funkcjonalność na rynku chemicznym wiodą prym. Właśnie tego oczekuje klient. By w parze z wysoką jakością produkty skutecznie radziły sobie z wszelkiego rodzaju zabrudzeniami. Choć w mniejszych sklepach półka na środki chemiczne ma ograniczone miejsce to warto postawić na rynkowych liderów w swojej kategorii szczególnie w okresie porządków przedświątecznych.

Monika Kociubińska


tagi: Święta Wielkanocne, przedświąteczne porządki, detergenty, środki chemiczne ,