Kategorie produktów

Cały świat na talerzu

Czwartek, 16 lutego 2017 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 02/132. Luty 2017
Moda na programy kulinarne powoduje, że konsumenci coraz chętniej korzystają z przepisów zagranicznych kuchni. W tym celu szukają przepisów nie tylko w telewizji i na coraz liczniej pojawiających się w sieci blogach i vlogach, ale też u źródła, czyli na stronach producentów żywności, którą chcą wykorzystać we własnej kuchni.
Kuchnia śródziemnomorska chyba najbardziej przypadła do gustu polskim podniebieniom, ale coraz częściej zauważa się innowacyjne podejście do klasycznych potraw. Znani szefowie kuchni polecają świeże spojrzenie na znane i lubiane potrawy i łączenie różnych kultur gotowania. Jak odpowiadają na to wyzwanie producenci? Na swoich stronach internetowych i reklamach zamieszczają własne przepisy i propozycje ciekawego podania ich produktów.

Trendy w smakach

Blogerzy i szfowie kuchni prognozują, że w najbliższym roku nie spadnie zainteresowanie produktami prozdrowotnymi, wegetariańskimi czy wegańskimi. Ma to też związek z moda na bycie fit.

Swoje prognozy zdecydowała się opublikować firma McCormick. Od niemal 20 lat wydaje co roku raport „Trendy w smakach”. Przewiduje w nim najnowsze trendy kulinarne, zwiastując popularność takich smaków jak woda kokosowa, sos peri-peri czy wędzona papryka chipotle.

Co będzie królować w najbliższym sezonie według McCormick?

Firma zdefiniowała 5 trendów, które przewiduje w kulinariach na rok 2017. Widać w nich inspirację różnymi kulturami, wyraźnymi aromatami i nietypowymi połączeniami smakowymi. Pierwszy z nich ma dotyczyć porannego posiłku. Firma poleca słodką congee, środkowowschodni hash z pikantnym sosem Skhug i granola w nieco innym niż znane na naszym kontynencie wydaniu.

Plancha i żółtka

Plancha to rodzaj płaskiej płyty grillowej popularnej w wielu krajach. McCormick prognozuje, że będzie to hit obecnego roku. Plancha nadaje się nie tylko do przyrumieniania mięsa i warzyw, ale też przygotowywania chrupiących placków zbożowych. Obecnie tzw. „grillowanie na płaskim” jest bardzo popularne m.in. w Hiszpanii, Francji i Meksyku.

Trzecim trendem przewidywanym na najbliższy rok przez McCormick jest szersze zastosowanie w kuchni żółtek. Produkt ten nie będzie się już ograniczał do menu śniadaniowego, ale będzie obecny we wszystkich posiłkach dnia. Daniem, w którym pierwsze skrzypce grają właśnie żółtka jest szakszuka. Jest to danie kuchni tunezyjskiej, ale znane jest również w kulinariach kultury izraelskiej, egipskiej i marokańskiej. Przygotowywana jest zazwyczaj na patelni trzymającej temperaturę. Charakteryzuje się tym, że do specjalnie przygotowanego sosu z warzywami i charakterystyczną mieszanką przypraw kuchni Środkowego Wschodu, zawierającą m.in. wędzoną paprykę, pieprz cayenne, kumin, pieprz, kurkumę czy kminek, wbija się całe jajka i podgrzewa tak, by żółtko w środku zostało płynne. Szakszuka jest idealnym, pożywnym śniadaniem.

Żółtka w tym roku mają być popularne nie tylko jako smażone, ale też wędzone, marynowane, w koszulkach, a także suszone. Mogą być podawane w sałatkach, zupach czy daniach warzywnych i mięsnych podawanych na ciepło lub zimno.

Nowoczesna kuchnia śródziemnomorska

Spaghetti bolognese zna chyba każdy. Zmiana rodzaju makaronu czy inne przyprawy spowodują, że stworzymy zupełnie nową potrawę. McCormick jako czwarty trend kulinarny 2017 roku prognozuje połączenie składników typowych dla kuchni wschodniego wybrzeża Morza Śródziemnego z zachodnioeuropejską klasyką.

Nowy trend ma mieć dużo nawiązań do kuchni perskiej. Tutaj idealnie sprawdzi się zupa minestrone. To perska potrawa z dużą ilością warzyw, szczególnie wyróżniającą się fasolą i szpinakiem oraz dodatkiem makaronu, gotowana na bulionie, jest pełna wschodnich przypraw.

Pieprz i słodycz

Piątym, ostatnim trendem ma być zachowanie równowagi między słodkim smakiem a ostrością pieprzu. Dominować mają egzotyczne owoce i intensywne sosy, tak jak np. w hawajskim Poke ze smoczym owocem, truskawkami i syropem pieprzowym. Dodatkiem pasującym do wielu deserów może być też wpisujący się w ostatni trend syrop daktylowy z pieprzem. Egzotyczny i pikantny – zrównoważone połączenie pieprzu i słodkiego smaku daktyli.

Makarony na rynku

Produktami, które przyszły do nas z kulinariów państw basenu Morza Śródziemnego  są makarony typu spaghetti i lasagne. Jak pokazują analizy Centrum Monitorowania Rynku spośród dostępnych w minionym roku średnio ok. 17-18 wariantów makaronów na sklep małoformatowy, wśród nich jeden to lasagne, a 1-2 to spaghetti.

Jak wyglądają udziały poszczególnych producentów makaronu? Zdecydowanym liderem w ubiegłym roku w wartości sprzedaży w małym formacie handlu, zgodnie z danymi Centrum Monitorowania Rynku, był Maspex. Jego wynik oscyluje w granicach niemal 35%. Prawie 14% przypadły firmie Czanieckie Makarony. Kilkuprocentowe udziały przypadły też producentom Eko-Mak, Goliard, Arc Pol, Międzybrodzkie Makarony, Pol MAk, Elmak i Mediterranea. Najlepiej zarabiającą marką w minionym roku w placówkach handlowych do 300 mkw. była Lubella. Dalej uplasowała się marka Czanieckie Makarony.

Jak pokazuje zestawienie top produktów CMR, konsumenci decydowali się na różne kształty i rodzaje produktów w tym segmencie. Na pierwszym miejscu znalazł się jednak Makaron Eko Mak z jaj przepiorczych krajanka w torebce 250 g. Drugie i trzecie przypadło Lubelli. Byłyby to odpowiednio Makaron Świderki Eliche Nr 19 (500 g) i Makaron Spaghetti Nr 4 (500 g).

Sery świata

Sery regionalne, do których zaliczylibyśmy m.in. mozzarellę, fetę czy bryndzę, na półkach małoformatowych sklepów do 300 mkw. nie są mocno rozbudowaną kategorią. Centrum Monitorowania Rynku podaje, że ogółem jest to średnio 3-4 warianty na jedną placówkę. W porównaniu do całości udziałów wartościowych ze sprzedaży serów regionalnych ok. 33% przypada na segment mozzarelli. Feta to ok 30%.

W przełożeniu na producentów najwyższe udziały sprzedażowe we wspomnianym segmencie serów w fomacie sklepów do 300 mkw. ma wg CMR SM Mlekowita. Firma osiągnęła wynik prawie 30%. 12% miała Lactalis, a 10% – Bakoma. Kilkuprocentowe udziały przypadły z kolei OSM Piątnica, Zott, OSM Sierpc, Temar, Arla Foods i Euroser.

Centrum Monitorowania Rynku sprawdziło też najlepiej zarabiające marki w ubiegłym roku. Okazało się, że są to Mlekovita Favita, a za nim Galbani. Wysoko znalazły się też Piątnica, Bakoma, Zott Zottarella, Sierpc, Arla, Mlekovita i Jager.

Favita sałatkowo-kanapkowy typu feta pełnotłusty w pudełku 270 g był pierwszym produktem w zestawieniu top towarów z najwyższymi udziałami wartościowymi w sprzedaży. CMR jako drugi na liście zamieścił Mascarpone ser śmietankowo kremowy 250 g. Podium produktów najlepiej zarabiających w ubiegłym roku w sklepach do 300 mkw. zamyka Galbani Santa Lucia Mozzarella kulka 125 g.

Sosy gotowe i fixy

Sosy, tak popularne w przygotowywaniu dań obcych kuchni, reprezentowane były w ubiegłym roku przez ok. 5 wariantów w statystycznym małoformatowym sklepie. Wsórd producetów wyróżnia się tu Maspex. Jego udziały wartościowe w sprzedaży, według danych CMR sięgają ponad 58%. Kolejne miejsce, z wynikiem nieco ponad 17%, zyskał Heinz. Dawtona miała prawie 14%. Wśród pozostałych, znaczących producentów pojawili się Unilever, Jamar, Mars i Międzychód.

Centrum Monitorowania Rynku, na podstawie informacji z paragonów w małym formacie sklepów ułożyło listę najlepiej zarabiających marek w kategorii sosów gotowych. 58% miał Łowicz. 21% i 13% miały odpowiednio Pudliszki i Dawtona. Kilkuprocentowe udziały przypadły markom: Knorr, Jamar, Uncle Ben’s i Międzychód.

Fixy to z kolei produkty, które nie tylko pozwolą nam łatwy sposób przygotować potrawę, ale też dodać do dania coś własnego. Według CMR średnio na półce występuje ok. 6-7 wariantów z tej kategorii. W sklepach małego formatu największe udziały wartościowe miała firma Unilever. Wysoko znaleźli się też Nestlé, Prymat i Sante. Najlepiej zarabiającymi markami w ubiegłym roku były z kolei Knorr, Winiary, Prymat i Sante. Jakie produkty były najchętniej kupowane? Centrum Monitorowania Rynku, na podstawie paragonów z małego formatu placówek handlowych na pierwszym miejscu sklasyfikowało Fix Spaghetti Bolognese Knorr, na drugim Spaghetti Neapoli Knorr, a na trzecim – Do potraw chińskich Knorr.

Oliwki

Wśród polskich konsumentów nie brakuje też amatorów oliwek. Według danych CMR średnio na jeden sklep do 300 mkw. przypadają 2 warianty tego produktu. Centrum Monitorowania Rynku podaje, że najwyższe udziały wartościowe w sprzedaży w ubiegłym roku miał Okechamp. Wyniosły one prawie 17%. Za nim znalazła się firma Dorapol z wynikiem ponad 13%. W zestawieniu znajdują się poza tym Marimax, Prymat, Gaston, Greek Trade, Stovit, Develey i Vog.

W placówkach handlowych małego formatu popularne były różne marki. CMR, jako dwie, które zarobiły w ubiegłum roku najwięcej, wymienia Ole i Figaro. Ich udziały to odpowiednio prawie 17 i 13%. Oprócz nich dobrze sprzedawały się również marki Smak, Kaiser, Helcom, Bulerias, Olivana, Vog i La Sevillana.

Hummus na przekąskę

Popularność w naszym kraju zyskuje również hummus – potrawa wywodząca się z Lewantu i Egiptu, podawana zazwyczaj w formie sosu lub dipu do warzyw czy pieczywa.

Centrum Monitorowania Rynku podaje, że najwyższe udziały wartościowe w tej kategorii produktowej w ubiegłym roku, w małym formacie sklepów miała firma Perla Polska. Tuż za nią było Sante. Wśród ważnych producentów CMR wymienia też Lisnera, Epikuchnię i Homemade. Pierwsze miejsce w sprzedaży wśród produktów miał Hummus Klasyczny Perla Antipasti. Kolejne miejsce przypadło Hummusowi z Suszonymi Pomidorami Sante. Dalej znalazł się Hummus Klasyczny Sante.

Duży wybór

W sklepie Eden w Górze Kalwarii wybór jest bardzo duży. Jak opowiada kierownictwo placówki – nie zamawiają dużych ilości produktów, ale za to wiele marek, by nie tylko zaspokoić wymagania najbardziej wybrednych klientów, ale też, aby wyróżnić się w mieście, gdzie panuje duża konkurencja.

Małgorzata Skoczek, kierowniczka wspomnianej placówki handlowej, jest przekonana, że duży wybór jest potrzebny klientom odwiedzającym ich sklep. Widać to już po ofercie makaronów czy przypraw jakie możemy dostać w sklepie. W pierwszej kategorii klienci mogą wybierać spośród produktów marek m.in. Lubella, Barilla, Sotelli, Makarony Polskie, Goldmak, Królewski, Artex czy House of Asia. Do potraw włoskich klienci często wybierają cannelloni, lasagne i oczywiście na pierwszym miejscu spaghetti. Najczęściej wybierana jest marka Lubella. Kierowniczka sklepu zaznacza, że okoliczni mieszkańcy są już przyzwyczajeni do tego asortymentu.

Na przyprawy jest w Edenie przeznaczonych kilka miejsc. Służy to temu, by zmieścić jak najwięcej różnych rodzajów produktów kilku producentów. Osobne regały ma Kamis i Prymat. Podobnie jest w przypadku oferty Appetity i Galeo. Oprócz tego w sklepie są dostępne marki Vegeta od Podravki, Winiary.

„Klienci nie pytają się o składniki do danej kuchni tylko przychodzą z gotową listą zakupów. Inaczej jest w przypadku asortymentu do dań orientalnych. Tutaj pytają o sosy sojowe, a coraz częściej poszukiwane jest mleko kokosowe, a także nasiona, np. chia” – zaznacza pani Małgorzata Skoczek. Wśród sosów sojowych najpopularniejsze w Edenie są produkty firm De Care i Tan Viet.

Popularnością cieszą się też sosy gotowe do różnych rodzajów potraw. Ulubioną marką jest tutaj Łowicz. W sklepie są jednak oprócz tego dostępne m.in. Pudliszki, Knorr, Dawtona. Z kolei wśród przecierów pomidorowych i passaty popularne są wyroby Podravki, Jamar i Łowicz.

Kuchnie świata w polskim wykonaniu

W ciepielowskim „Taniochu” klienci kierują się przede wszystkim wygodą zakupów. Z kolei inspiracji do tworzenia dań kuchni świata szukają przede wszystkim w makaronach, sosach, koncentratach i przecierach pomidorowych oraz oliwkach.

Kierowniczka placówki, Marzena Kozioł, zaznacza, że cena jest dość istotnym czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe klientów. Tym bardziej, że nie jest to jedyny sklep w okolicy i działa stosunkowo od niedawna. „Staramy się notować nazwy produktów, których szukają nowi klienci, a także nawet tych o których tylko wspominają” – dodaje.

Wśród makaronów największą reprezentację mają w Taniochu produkty Lubella. Oprócz klasycznych rurek, kokardek, nitek i spaghetti jest też w asortymencie lasagne. Dostępne są też makarony z linii Pełne Ziarno. Oprócz Lubelli w sklepie można kupić asortyment pod marką Złoty Łan, Pol Mak i Czanieckie Makarony.

Jak wyjaśnia Marzena Kozioł, ciężko stwierdzić jaką potrawę chcą przygotować klienci, bo rzadko chwalą się swoimi pomysłami. Jednak przypuszcza, że są to w dużej mierze dania kuchni włoskiej i orientalnej dlatego, że popularnym zakupem towarzyszącym makaronom są sosy, koncentraty pomidorowe i passaty. Zdecydowanie w ciepielowskim sklepie najlepiej sprzedają się produkty Łowicz: sos boloński i słodko-kwaśny. Oprócz wspomnianych placówka ma w ofercie sos meksykański, chiński, neapolitański i pomidorowy. Na półce, poza marką Łowicz, dostępne są produkty Dawtona i Jamar.

Do sałatek, szczególnie tych greckich klienci Taniocha, wybierają oliwki i sery, np. mozzarellę czy typu feta, a czasem w ramach odmiany – pleśniowe. Tutaj półka nie jest zbyt szeroka, ale dla okolicznych mieszkańców wystarczająca. Oliwki dostępne są pod marką Beach Flower. Do sklepu sprowadzane są wyłącznie małe słoiczki, ponieważ klienci kupują ten produkt sporadycznie. Na półce z nabiałem znajdziemy mozzarellę marki Jager, ser typu feta Favita, a także błękitny ser pleśniowy Lazur.

Jak kuchnie świata to też przyprawy z różnych regionów. Na półce znajdziemy szeroką ofertę takich marek jak Kamis, Cykoria, Asta, Marsyl, Prymat, Galeo i Appetita. Curry, kurkuma czy chilli – to tylko nieliczne z wielu dostępnych w Ciepielowie przypraw.

Inspiracja smakami innymi niż tradycyjnie znane we własnej kulturze jest zrozumiała. Nowe smaki i moda na samodzielne gotowanie powoduje, że chcemy sami przygotowywać to, co zobaczymy na ekranie telewizora lub o czym przeczytaliśmy. Pomysł na taki „inny” obiad konsument powinien móc znaleźć choćby przy okazji codziennych zakupów, więc producenci powinni zadbać o rozpoznawalność swoich produktów. Detaliście z kolei przyda się wiedza na temat oryginalnych przypraw i produktów używanych w obcych kuchniach, by móc jak najlepiej zaprezentować nowość klientowi.

Joanna Kowalska


tagi: kulinaria, potrawy, sprzedaż, konsument, przepisy,