Raporty

Świąteczne trunki

Środa, 15 lutego 2017 Autor: Monika Kociubińska, HURT & DETAL Nr 02/132. Luty 2017
Święta Wielkanocne choć mniej dochodowe od Bożego Narodzenia to pozytywny okres w handlu. W tym czasie poza kategoriami spożywczymi na znaczeniu zyskują alkohole, zwłaszcza te z wyższej półki oraz napoje i soki.
Po jakie alkohole najczęściej sięgają Polacy na Święta Wielkanocne? Przede wszystkim takie, których nie pijają na co dzień. „Polacy świętujący z rodziną najczęściej wybierają wódki czyste i smakowe, tradycyjne nalewki lub whisky. Coraz chętniej kupowane są produkty z segmentu premium – konsumenci na specjalne okazje poszukują wysokiej jakości produktów za rozsądną cenę. W tym okresie większym zainteresowaniem cieszą się też likiery, brandy i koniaki” – zaznacza Prezes Zarządu Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy, Leszek Wiwała.

Wybór alkoholi na Święta Wielkanocne nieco różni się od Świąt Bożego Narodzenia. Jak przyznaje Iwonna Makowska, Ekseprt Gutt Vodka, dania wielkanocne są lżejsze i są jadane o wcześniejszej porze, ponieważ są to głównie  śniadania i obiady. „W tym czasie najbardziej pasują markowe wina. Ale podanie kieliszka dobrze schłodzonej wytrawnej wódki jest również wskazane, eleganckie i komponujące się z proponowanymi przekąskami. Szczególnie godne zainteresowania są drinki na bazie wódki, które mogą  być podawane przed posiłkiem jako aperitive na zaostrzenie apetytu lub po posiłku na lepsze trawienie” – wyjaśnia Iwonna Makowska.

Alkohole premium

Wśród alkoholi wybieranych na okres świąt istotną kategorią są alkohole mocne. Wódki czyste w 2016 roku w okresie wielkanocnym w sklepach małoformatowych uczestniczyły w ponad 16% transakcji. Wódki smakowe znajdowały się na ponad 9% paragonów w tym formacie sklepów. Są to kategorie, po które klienci sięgają najczęściej. Natomiast jak przyznaje Edyta Sadowska, Senior Brand Manager w Stock Polska w ostatnich latach większą popularnością cieszą się droższe alkohole. „W Święta Wielkanocne Polacy coraz częściej wybierają alkohole z kategorii premium, a szczególnym zainteresowaniem cieszą się różne warianty whiskey” – dodaje. Według danych Centrum Monitorowania Rynku, klienci sklepów do 300 mkw. częściej sięgali po alkohole z kategorii whisky, bourbon niż po wina musujące, wina deserowe, cydry, wermuty, brandy, koniaki, likiery, rum czy gin. Whisky znajdowało się na 0,4% wszystkich transakcji. Biorąc pod uwagę marki, po które klienci sięgali najczęściej podczas ubiegłorocznego okresu wielkanocnego to były to: Jack Daniel’s, Ballantine’s, Johnnie Walker oraz Grant’s. Z nieco mniejszymi udziałami w sprzedaży w sklepach małoformatowych w zestawieniu top 10 znajdowały się również: Jim Beam, Jameson, Chivas Regal, Passport Scotch, Tullamore Dew oraz William Peel.

Wino

Według Centrum Monitorowania Rynku, w 2016 roku w okresie Wielkanocy klienci często na stołach stawiali wino. W marcu ubiegłego roku klienci kupujący wino stołowe mieli do wyboru w sklepie małoformatowym do 300 mkw. ok. 17 wariantów. Najczęściej klienci decydowali się na produkty firm: CECD (22% udziałów w sprzedaży), Ambra (14%), Bartex (prawie 12%) oraz Jantoń (prawie 10%). Biorąc pod uwagę marki win stołowych, na pierwszym miejscu zarówno w ciągu całego roku jak i w okresie wielkanocnym klienci najczęściej sięgali po Carlo Rossi. W marcu 2016 roku marka ta uzyskała 19% udziałów w sprzedaży w sklepach do 300 mkw. W porównaniu do danych ze stycznia 2016 roku wartość ta wzrosła o ok. 2 p.p. Na kolejnym miejscu plasuje się Fresco z udziałami ponad 10%. Ta marka również odnotowała wzrost sprzedaży w okresie wielkanocnym. Na kolejnych miejscach znalazł się Mogen David, Kadarka Prestige, Kadarka, Cote, Jacob’s Creek, El Sol, Quinta Essentia oraz Bulgarius. Z danych pochodzących z CMR wynika, że wino stołowe częściej kupowane jest z okazji Świąt Wielkanocnych niż Bożego Narodzenia.

W jakich kategoriach producenci oczekują najwyższych obrotów w tym roku? „Jak co roku, w okresie przedświątecznym zwiększają się zamówienia na wina białe i czerwone, szczególnie wytrawne i półwytrawne. Wraca też zainteresowanie na wina musujące, głównie różowe, które swoim smakiem i doskonałą oprawą stanowią świetny, świąteczny upominek dla gospodarzy świątecznej uczty” – wyjaśnia Magdalena Bernat, Kierownik Regionalny, Amazis.net quality food&drinks.

Kryteria wyboru

Wśród win do wyboru są wina białe, czerwone oraz różowe, dodatkowo odpowiedni dobór wina dotyczy smaku, słodkiego, półsłodkiego, wytrawnego bądź półwytrawnego. Dodatkowo klienci coraz częściej przy wyborze wina kierują się krajem pochodzenia. Jednak nie sposób mieć każdego wariantu smaku i koloru ze wszystkich winiarskich krajów. Jak zatem dobrać wino do sklepu na okres wielkanocny? Jak przyznaje Magdalena Bernat, Kierownik Regionalny z Amazis.net quality food&drink, na wybór win na wielkanocny stół wpływa wiele czynników. „Ważne jest przede wszystkim to, na jakie potrawy się postawi, tj. czy dominować będą mięsa, ryby, sałatki, czy desery będą słodkie czy raczej wytrawne. Wino musi pasować do dania, by nie tylko pobudzać apetyt, ale przede wszystkim wydobywać głębię jego smaku. Ważne więc, by sprzedawca znał wino i umiał doradzić klientowi odpowiedni wybór. Dodatkowo, z racji, że święta zawsze wiążą się z większymi wydatkami, proponowane klientom wino nie powinno być zbyt drogie, odstraszając od zakupu, choć także nie zbyt tanie, mogąc sugerować obniżoną jakość. Z naszych obserwacji wynika, że największym powodzeniem w tym okresie cieszą się więc wina w przedziale cenowym 20-30 zł za butelkę” – wyjaśnia Magdalena Bernat.

Alkohole słodkie i wina deserowe

Święta Wielkanocne to również czas kiedy większą popularnością cieszą się alkohole słodkie, takie jak likiery, kremy czy bittery. Jak podaje Centrum Monitorowania Rynku, w marcu 2016 roku kategoria ta zwiększyła swój udział w sprzedaży w porównaniu do pozostałych miesięcy w roku. Jedynie ich udział był nieco wyższy w okresie świąt Bożego Narodzenia. Jeśli chodzi o marki, po które klienci sklepów małoformatowych sięgali najczęściej, to należy wyróżnić tu przede wszystkim te, które w porównaniu do pozostałych miesięcy sprzedawały się lepiej. Likier Dalkowski od Henkell & Co. Polska w okresie wielkanocnym zwiększył swą sprzedaż niemal dwukrotnie (wzrost o ok. 3 p.p.). Również Sheridan’s był pozycją częściej wybieraną (wzrost o ok. 2 p.p.). Klienci sklepów małoformatowych częściej  niż w inne miesiące wybierali likier Canari czy Finezja.

Wino deserowe w okresie wielkanocnym w 2016 roku w sklepach do 300 mkw. uczestniczyło w 0,1% transakcji. Po świętach było to zaledwie 0,05%. Najwięcej udziałów w sprzedaży należy do Henkell & Co. Polska, który posiada prawie 23% udziałów. Na kolejnych miejscach znaleźli się tacy producenci jak Bartex, Vinfort, Vinex, TiM, Jantoń, Domain Menada, Ambra i Marie Brizard Wine & Spirits. Marki najlepiej sprzedające się w marcu ubiegłego roku to: Kagor (16% udziałów w sprzedaży), Grzaniec Galicyjski (12%), Nalewka Babuni od Henkell & Co. (prawie 11%), na kolejnych miejscach znajdują się Witosha, Specjal, Zbójeckie Grzane i Edelkirsch.

Wódka na świątecznym stole

Wódka na świątecznym stole to nieodłączny element od wieków. Co ciekawe około XVIII/XIX wieku w święconce, oprócz jajek, chleba, kiełbasy, ciasta, babki i masła znajdowała się również wódka. Dzisiaj, choć obecna na większości stołów świątecznych Polaków, jest coraz częściej wypierana ze świąt kościelnych. Jednak dla Polaków święta to zawsze okazja do spotkania się z rodziną i świętowania przy mocniejszym trunku. Czym najczęściej raczą się krajanie na święta? „Przy wyborze alkoholi z okazji świąt, zarówno Bożonarodzeniowych, jak i Wielkanocnych decydującą rolę odgrywa przede wszystkim jakość produktów ze względu na wyjątkowość nadchodzących dni. Kwestia spożycia alkoholu w tym okresie wynika raczej z domowej tradycji. Jeśli od pokoleń w danym domu panuje zwyczaj, aby wznieść toast pieprzówką przygotowaną na bazie przepisu prababki, to warto jest go kultywować. Pamiętajmy tylko, aby zachować przy tym umiar. Bardzo ważny jest odpowiedni dobór do serwowanych potraw. Alkohol powinien naturalnie pochodzić z górnej półki. Przyjęło się, że butelka, jaką raczymy naszych gości lub wręczamy gospodarzom, jest odzwierciedleniem szacunku, jakim ich darzymy. Przed spożyciem, trunek powinien być dobrze schłodzony. W przypadku wódki, w dobrym tonie jest ją należycie podać. Wódki gatunkowe i smakowe nalewamy do kieliszków z nóżką; bez – wódki czyste” – podkreśla Iwonna Makowska, Ekspert Gutt Vodka, Dyrektor Kreatwny Landlord 2013.

Według Centrum Monitorowania Rynku w marcu 2016 roku w sklepach małoformatowych do 300 mkw. można było znaleźć ok. 36 wariantów wódki czystej. Największe udziały w sprzedaży w 2016 roku posiadał CEDC z udziałem ponad 42%. W sklepach do 300 mkw. producent ten został liderem osiągając przewagę nad konkurentem prawie 20 p.p. Na drugim miejscu uplasował się Stock osiągając ponad 23% udziałów w tej kategorii. Równie mocną pozycję zajął Sobieski z udziałem ponad 17%. Marką osiągająca najwyższą sprzedaż została Żubrówka Biała, która zyskała ponad 23% udziałów w sprzedaży w 2016 roku w okresie wielkanocnym. Na kolejnych miejscach znalazły się: Żołądkowa Gorzka Czysta de Luxe, Krupnik Czysty, Żytniówka, Soplica, 1906, Stock, Wyborowa, Finlandia oraz Żubr. W okresie wielkanocnym wyższą sprzedażą cieszą się pojemności 500 i 700 ml na rzecz niższej sprzedaży pojemności 100 i 200 ml.

Biorąc pod uwagę wódki smakowe, najwięcej udziałów w sprzedaży w 2016 roku posiadał Stock – 52%. Na kolejnym miejscu znalazł się CEDC – 39%. Obie te firmy dominowały na rynku wódek smakowych w 2016 roku. Wśród marek największą popularnością cieszyła się Żołądkowa Gorzka, dalej kolejno w zestawieniu znalazły się Cytrynówka Lubelska, Soplica Wiśniowa, Soplica Orzech Laskowy, Soplica Pigwowa, Wiśniówka Lubelska, Grejpfrutowa Lubelska, Soplica Śliwkowa, Żubrówka oraz Porzeczkowa Lubelska.

Napoje i soki

Jak zgodnie przyznają producenci napojów i soków na święta klienci poszukują produktów tradycyjnych i wysokiej jakości. „W okresie świątecznym rynek soków i nektarów rośnie kilka procent. Wielkanoc związana jest z wieloma spotkaniami, więc soki i nektary w naturalny sposób doskonale wpisują się w świąteczną atmosferę, a konsumenci chcą zapewnić swojej rodzinie wszystko co najlepsze” – informuje Beata Łosiak, PR Manager Hortex.

Według Danych Centrum Monitorowania Rynku w sklepach małoformatowych do 300 mkw. W marcu 2016 roku napoje gazowane pojawiały się na prawie 38% paragonów; soki, nektary, napoje niegazowane na ok. 35%, woda mineralna na ok. 30% oraz woda smakowa na 7%. O ile napoje gazowane osiągają wyższy udział w sprzedaży w okresie świąt Bożego Narodzenia o tyle wody, soki, nektary i napoje niegazowane odnotowały wyższa sprzedaż przed świętami Wielkanocnymi.

Biorąc pod uwagę marki gazowanych napojów w okresie wielkanocnym klienci najchętniej sięgali po: Coca-Cola, Pepsi, Hellena, Fanta, Zbyszko, Sprite, Hoop Cola, Mirinda, Mountain Dew oraz Schweppes.

Według Centrum Monitorowania Rynku, w kategorii soki, nektary, napoje niegazowane  największe udziały wartościowe w sprzedaży należały do Maspex, który odnotował 62% udziałów. Na drugim miejscu znalazł się Hortex z 12% udziałów. Marki, po które klienci sklepów do 300 mkw. sięgają najczęściej to: Tymbark, Kubuś, Hortex, Kubuś Play, Caprio, Cappy, Tymbark Owoce Świata, Fortuna, Tarczyn oraz Hortex Vitaminka.

„Święta Wielkanocne to okres wzmożonych zakupów, doskonały czas na sprzedaż produktów wysokiej jakości. W Święta niczego w domu nie może zabraknąć. Kupowane są głównie soki i napoje w większych opakowaniach” – podkreśla Dorota Liszka, Manager ds. Komunikacji Korporacyjnej, Grupa Maspex.

Wsparcie sprzedaży przedświątecznej

Zasada powtarzana miliony razy, że klient kupuje oczami w okresie świąt jest szczególnie ważna. Na podświadomość klienta ma wpływ ekspozycja produktów, umieszczanie produktów typowo świątecznych w widocznych miejscach jak również wystrój sklepu utrzymany w klimacie nadchodzących świąt.

 „Wybór odpowiednich alkoholi może sprawiać trudność i dlatego pomocna jest fachowa informacja. Firma Gutt Vodka planuje wesprzeć sprzedaż poprzez obecność w większych placówkach handlowych przedstawicieli handlowych, którzy będą mogli udzielać rzetelnych informacji, jak również doradzać w wyborze, a także podpowiadać składniki drinków na bazie naszej wódki” – informuje Ekspert Gutt Vodka.

Warto zatem, by detaliści zasięgali pomocy przy sprzedaży produktów wprost od dostawców. „Na pewno ważna jest bezpośrednia komunikacja w odniesieniu do klienta. Pisemne materiały promocyjne i handlowe pozwolą zaznajomić się z ofertą, szczególnie, że okres świąteczny to czas, w którym niezdecydowani czy niemający odpowiedniej wiedzy o winach klienci najczęściej proszą o poradę. Dodatkowo warto postawić na materiały POS, np. ulotki drukowane przy regałach z winami lub tzw. wobblery przy konkretnych butelkach, zawierające opisy win, zwracające uwagę klienta i ułatwiające mu dokonanie zakupu” – podkreśla Magdalena Bernat, Kierownik regionalny, Amazis.net quality food&drinks.

Warto zwrócić uwagę na alkohole tradycyjne, ale nie należy zapominać o nowościach. „Wielkanoc zwiastuje nadejście wiosny, więc często producenci w tym czasie przygotowują nowości i limitowane edycje alkoholi na tę porę roku. Polscy konsumenci wciąż poszukują nowych smaków, więc na pewno niektórzy sięgną po coraz modniejsze koktajle i drinki na bazie wódek smakowych. Dla większości Polaków świąteczne polskie dania komponują się jednak najlepiej z tradycyjnymi polskimi trunkami jak wódki i nalewki” – zaznacza Leszek Wiwała.

„Czas przed świętami zawsze obfituje w oferty promocyjne – wszyscy producenci chcą zaprezentować w tym czasie swoje pomysły, jak dotrzeć do nabywców. Wygrywają Ci, którzy są najlepiej widoczni z konceptami, które najpełniej potrafią odpowiedzieć na potrzeby kupujących. W okresie świątecznym mamy do czynienia ze zwożonymi zakupami artykułów spożywczych, dlatego chętnie wybierane są oferty oparte na mechanizmie „więcej za mniej” oraz wszelkiego typu inne promocje cenowe.

Istotne jest również zabezpieczenie odpowiedniego zapasu produktów, by te, na które jest w tym czasie wzmożony popyt, były nieustannie dostępne dla klientów na półkach oraz na dodatkowych ekspozycjach” – informuje Dorota Liszka, Manager ds. Komunikacji Korporacyjnej, Grupa Maspex.

Choć do świąt jest jeszcze trochę czasu to warto już dziś przemyśleć aranżację sklepu oraz przedświąteczne listy zakupowe. Opierając się na wskazówkach czołowych producentów sprzedaż w te  święta z pewnością będzie należała do udanych.

Monika Kociubińska


tagi: Świąteczne trunki, alkohole, sprzedaż, konsument,