Kategorie produktów

Śniadanie z serem

Czwartek, 13 października 2016 HURT & DETAL Nr 10/128. Październik 2016
Produkcja serów i twarogów jest najstarszym opanowanym przez człowieka sposobem przetwórstwa mleka, który stanowi fundament rozwoju nowoczesnego przemysłu mleczarskiego.
Sery spożywamy na wiele sposobów – głównie jako ważny element śniadania, bądź w formie przekąski. Producenci oferują szeroką ofertę w tej kategorii, począwszy od serów żółtych, przez topione, białe i pleśniowe, aż po twarogi. Dzięki temu, produkty te mają swoją mocną pozycję w codziennej diecie wielu konsumentów.

Żółte –na wagę czy w opakowaniu?

W kategorii wyrobów serowych wyróżniają się sery żółte. Segment serów konfekcjonowanych w Polsce wciąż się rozwija. Stworzone są dla klientów, którzy stawiają na wygodę, estetykę opakowania oraz konkretną informację na etykiecie odnośnie składu, wagi czy ceny. Konsumenci coraz częściej wybierają sery paczkowane. Klienci decydują się na taki wybór z uwagi na wygodę i szybkość dokonywanych zakupów. Z kolei popularnymi typami serów „na wagę” są m.in. gouda, edamski, królewski, salami, kasztelan, magnat oraz morski. Klienci podczas wyboru produktów serowych kierują się głównie przystępną ceną oraz wysoką jakością oferowanych produktów, dodatkowo duża część z nich zwraca przy tym uwagę na sprawdzoną i uznaną recepturę wybieranych serów.

Według danych Centrum Monitorowania Rynku w sklepach małoformatowych do 300 mkw. dostępne są następujące marki serów: Hochland, Spomlek Serenada, Spomlek Old Poland, Włoszczowa, Sierpc, Agrohurt, Bakoma, Brazzale, Ceko, Euroser,  Galbani, President, Mlekoma, Mońki, Giżycko, Hajnówka, Kosów Lacki, Radomsko Hej!, Łowicz, Ostrowia, Polmlek, Mlekovita, Mlekpol, Ryki, Rypin, Temar, TmT, Średzka SM (Jana). (CMR: okres od stycznia 2015 r. do lipca 2016 r.).

Topione i kanapkowe

Polscy konsumenci lubują się również wśród serów topionych czy kanapkowych. Ten ciągle prężnie rozwijający się segment zapewnia klientom unikalny smak, łatwość i szybkość spożycia oraz dodatkowo produkty te umieszczone są w wygodnym i praktycznym opakowaniu. Znaczącą rolę odgrywa tutaj również duża ich dostępność na rynku, ponieważ możemy spotkać je w praktycznie każdym sklepie spożywczym. Wszystko to sprawia, że sery topione znalazły swoich fanów wśród wielu konsumentów i stały się nieodzowną kategorią w koszyku spożywczym polskiego konsumenta. Według danych Centrum Monitorowania Rynku producenci serków kanapkowych obecni w małoformatowych sklepach to m.in.: Hochland, SM Mlekpol, OSM Piątnica, SM Bieluch, SDM Wieluń. Najwyższe udziały wartościowe w sprzedaży posiadają marki: Almette (Hochland), Łaciate (Mlekpol), Kanapkowy (Hochland), Bieluch oraz Wieluń. Poza nimi na półkach w sklepach małoformatowych do 300 mkw. według danych Centrum Monitorowania Rynku obecne są: Argo Danmis, Arla Foods, Bakoma, Bongrain (NaTurek, Tatrtare, Turek), Lactalis (President), Mleczarnia Namarowice, Osm Koło, OSM Pszczyna, OSM Włoszczowa, OSM Łowicz, Ostrów Mazowiecka (Ostrowia), Polmlek (Maćkowy ulubiony, Poezja, Warmia), Polsoja, Mlekovita, Sertop, Sobik (Fromage Górski), Toptomyśl, Wart-Milk, Zott (Philadelphia), Średzka SM (Jana).

Sery – artykułem pierwszej potrzeby

W  miejscowości  Lubliniec znajduje się sklep „Delikatesy Regionalne”, a pracuje w nim doświadczona detalistka – Joanna Połojko. Kategorię serów uważa za produkt priorytetowy, sprzedawany na bieżąco i cieszący się dużym zainteresowaniem. „Na tle innych produktów wyroby serowe odgrywają kluczową rolę” – stwierdza. Sklep zaopatruje się głównie w sery żółte, białe oraz topione. „Spośród serów żółtych posiadamy w ofercie głównie produkty firmy Mlekpol, Sierpc, a także paczkowane Hochland, Spomlek (Serenada) oraz OSM Włoszczowa. Natomiast z serów topionych zaopatrujemy się w różne smaki i warianty Almette, firmy Hochland oraz serek śmietankowy Łaciaty od Mlekpolu, a także produkty Sertop” – dodaje pani Joanna. Według detalistki, klienci podczas zakupów najbardziej sugerują się marką, jakością, konsystencją i smakiem, dopiero w drugiej kolejności ceną. Pani Połojko zaznacza również, że w jej sklepie najlepiej sprzedają się sery topione i żółte w opakowaniach, czego niestety nie może powiedzieć o blokach, po które klienci sięgają znacznie rzadziej.

Pani Alicja Stroińska, pracuje w sklepie Żabka w Tomaszowie Mazowieckim. Ekspedientka podkreśla, że spośród nabiału, sery spełniają główną rolę jeżeli chodzi o wybory klientów. „Na ogół sprzedaje się ser żółty oraz topiony. Posiadamy w sprzedaży wiele marek, takich jak Hochland – Almette, Mlekpol, Piątnica, Polmlek czy President. Spośród serów żółtych największym zainteresowaniem w naszym sklepie cieszą się produkty Spomlek, Mlekpol, natomiast wiodącą marką wśród serów kanapkowych jest Almette” – przyznaje pani Alicja. Pozostałe marki sprzedają się na bieżąco, na stabilnym poziomie. Detalistka pracuje w branży już blisko dziesięć lat i uważa, że klienci podczas wyboru wyrobów serowych kierują się wyglądem, smakiem i oczywiście ceną nabywanego towaru.

W warszawskim Carrefour Express  pracuje pan Piotr Cempa. Detalista z uśmiechem na twarzy opowiada o bardzo dużym zainteresowaniu wyrobami serowymi w swoim sklepie. „Produkty te sprzedają się bardzo dobrze i tym samym odgrywają dominującą rolę wśród innych produktów, nawet mięsnych. Wynika to z faktu, że wśród naszych klientów jest wielu wegetarian, którzy preferują ser zamiast na przykład szynki” – przyznaje pan Piotr. Co ciekawe konsumenci częściej wybierają sery w postaci bloków, na wagę. „Posiadamy szeroki wachlarz marek serów żółtych krojonych, a są nimi Spomlek, OSM Sierpc, SM Ryki, Mlekpol, OSM Maluta. Największym zainteresowaniem cieszą się sery Edam firmy SM Ryki, Gouda firmy OSM Sierpc, Szwajcar Królewiecki marki Serenada od Spomleku. Natomiast spośród żółtych pakowanych najlepiej sprzedają się marki Hochland, Mlekovita, marka własna Carrefour, Serenada. Jeżeli chodzi o sery topione prym wiodą trójkąciki Hochland oraz serki Sertopu. W kategorii serów kanapkowych liderem jest Almette. Dobrze rotuje również NaTurek. Głównie klienci zaopatrują się w sery żółte a następnie w topione i białe” – zaznacza pan Piotr.

W Tomaszowie Mazowieckim mieści się sklep P.S.S. „Łączność”, a pracująca w nim pani Kierownik określa wyroby serowe mianem produktów pierwszej potrzeby. „Nasz sklep zaopatruje się głównie w sery żółte, białe, topione oraz twarogi.  Posiadamy produkty od firmy Hochland, Jogo, Piątnica, OSM Głuchów, Ostrowia, OSM Włoszczowa oraz SDM Wieluń. Zainteresowaniem cieszą się głównie sery żółte, klienci najchętniej wybierają właśnie te wyroby” – podkreśla detalistka. W kategorii serów żółtych wiodącą marką w sklepie są produkty od firmy OSM Włoszczowa, natomiast spośród serów białych  OSM Głuchów. „Klienci często wybierają sery krojone i w bloku, jednak wydaję mi się, że mimo wszystko większym zainteresowaniem cieszą się wyroby paczkowane” – dodaje.

Podczas zakupów wyrobów serowych klienci sugerują się znajomością marki, wyglądem, kolorem, konsystencją oraz smakiem i zapachem wybieranego produktu. Kolejną kluczową rolę odgrywa tutaj cena i przyzwyczajenia smakowe. Dodatkowy wpływ na wybór ma atrakcyjność oraz łatwość zarówno w otwieraniu jak i zamykaniu opakowania. Producenci skrupulatnie wprowadzają na rynek wiele innowacyjnych rozwiązań tak, aby jak najbardziej wzbudzić zainteresowanie klientów. W Polsce spożycie serów w dłuższej perspektywie wykazuje tendencje wzrostowe, przy równoczesnej zmianie struktury, co wyraźnie pokazuje zmiany modelu konsumpcji i preferencji konsumentów. Sery w Polsce są kategorią o wysokiej dynamice rozwoju i dużym znaczeniu dla branży mleczarskiej.

Michał Pańczyk


tagi: ser , twaróg , przemysł mleczarski ,