Kategorie produktów

Herbaciane preferencje

Środa, 14 września 2016 Autor: Monika Dawiec, HURT & DETAL Nr 09/127. Wrzesień 2016
Herbata to zaraz po wodzie, najpopularniejszy na świecie napój. Jej największymi producentami są Chiny, Indie, Sri Lanka, ale również Kenia czy Indonezja.
Polski rynek herbaty wart jest ponad 2,1 mld złotych według badania Euromonitor International. Szacuje się, że nasi rodacy spożywają około 20 tysięcy ton herbaty, co plasuje nasz kraj na 4. miejscu w europejskim zestawieniu (po Irlandii, Rosji i Wielkiej Brytanii), a na 9. pozycji w rankingu światowym, wyprzedzając Japonię czy Arabię Saudyjską.

Trendy

Polacy najchętniej spożywają herbatę czarną. Na kolejnych pozycjach są: herbata ziołowa, zielona, owocowa i czerwona.

Chociaż wśród polskich konsumentów wciąż najbardziej popularna jest herbata czarna, to eksperci obserwują coraz silniejsze trendy prozdrowotne w zakupach Polaków. Ma to wpływ na kształtowanie się rynku herbat. Staramy się żyć coraz aktywniej, wybieramy zdrową żywność, bo chcemy jak najdłużej pozostać w dobrej kondycji. Polscy konsumenci coraz częściej wybierają więc herbaty zielone, funkcjonalne oraz ziołowe. W tych kategoriach w najbliższych latach przewidywane są znaczne wzrosty.

Polski rynek herbat jest rozdrobniony. Większość konsumentów zalicza się do typu klienta dość konserwatywnego, wybierającego klasykę i znane od lat marki. Jednak na znaczeniu zyskują właśnie trendy prozdrowotne, czyli herbaty funkcjonalne, szukając tych oczyszczających czy wspomagających pracę jelit. Chętnie poszukują i próbują także oryginalnych i intrygujących smaków.

Właściwości zdrowotne

Specjaliści do spraw żywienia przekonują, że oprócz walorów smakowych, herbata ma też działanie lecznicze – odkaża organizm, zwalcza wolne rodniki, poprawia pracę układu trawiennego i obniża cholesterol. Poza tą najbardziej popularną, czyli czarną – smakosze mają do wyboru również herbatę zieloną, białą i czerwoną. Każda ma inne właściwości, a jej spożywanie należy dostosować nie tylko do potrzeb organizmu, lecz także stanu zdrowia.

Każdy rodzaj herbaty jest wytwarzany z liści drzewa herbacianego. Różnica polega jedynie na sposobie ich przygotowywania. Liście przeznaczone do produkcji herbaty czarnej poddaje się procesowi utleniania, czyli fermentacji. Z kolei, by powstała herbata zielona, liście przerabia się najpóźniej w ciągu godziny od ich zerwania, nim zaczną fermentować.

Smakosze podkreślają, że największe właściwości ma herbata liściasta. Zielona – przyspiesza przemianę materii, obniża cholesterol, opóźnia efekty starzenia i zapobiega zwężaniu się naczyń krwionośnych. Nie należy jednak przesadzać z jej ilością. W zupełności wystarczy 3-5 filiżanek tygodniowo. Częściej natomiast można pić herbatę czarną, ta z dodatkiem cytryny zmniejsza ryzyko raka.

Eksperci tłumaczą, że herbata pobudza i orzeźwia dzięki dużej zawartości teiny, która działa podobnie jak kofeina znajdująca się w kawie. Filiżanka napoju zawiera od 30 do 100 mg teiny. Po jej wypiciu mija uczucie senności, znużenia i wyczerpania, a umysł zaczyna lepiej pracować. Działanie pobudzające ma jednak tylko świeży napar, uzyskany najwyżej po 3 minutach. Herbata parzona dłużej działa relaksująco.

Zielona herbata pozostawia osad na zębach, porównywalny do osadu po dymie tytoniowym, który jest bardzo trudny do usunięcia. Czarna herbata nie ma takiego działania. Zielona herbata nie jest też polecana kobietom w ciąży, osobom cierpiącym na nerwicę i bezsenność. Nie należy też popijać nią leków. Zawarta w niej teina utrudnia wchłanianie wapnia i magnezu. Z kolei zbyt częste picie czarnej herbaty może powodować reumatoidalne zapalenie stawów.

Sklepowe półki

W sklepie Iwony Turlej w Tomaszowie Mazowieckim w sprzedaży prym wiodą herbaty czarne ekspresowe. Jak przyznaje detalistka Saga i Lipton to najlepiej rotujące marki w tej kategorii.  Wśród zielonych bardzo chętnie kupowana jest Malwa z cytryną, a z owocowych Saga. Popularnością wśród klientów cieszą się także herbaty, Big Active, Loyd Tea oraz Teekanne” – mówi pani Iwona. Jak przyznaje klienci jej sklepu rzadko szukają nowości, mają swoje ulubione produkty i to je zazwyczaj kupują. Czasem skuszą się na coś nowego, ale tylko w obrębie swojej ulubionej marki.

Ewelina Agaczyńska, kierownik supermarketu Stokrotka w Pionkach przyznaje, że najlepiej sprzedaje się herbata Lipton, dla klientów wybierających tę markę cena nie jest istotna, liczy się znany i sprawdzony produkt, który jest promowany w mediach. Nadal najpopularniejsze są herbaty czarne ekspresowe. Z sypanych czarnych – najchętniej wybierana jest Dilmah. Wśród zielonych bardzo dobrze rotuje firma Bastek z dodatkami owoców – ananasowa, grejfrutowa – sypane, liściaste. Obecnie zauważalna jest także moda na herbaty funkcjonalne i ziołowe. I tutaj numerem jeden jest Herbapol i Big Active. Najlepiej rotuje herbata zielona z pigwą i opuncją Big Active, a także czerwona ekspresowa Big Active, która, jak podkreśla pani Ewelina, dobrze wpływa na metabolizm i wspomaga odchudzanie. Wśród ziołowych naparów królują – mięta, rumianek, melisa.

Na dalszych pozycjach znajdują się Saga i Minutka. Na półkach w Stokrotce w Pionkach znajdziemy także marki takie jak np. Posti.

Z obserwacji pani Agaczyńskiej wynika, że osoby starsze najchętniej wybierają herbaty granulowane, młodzi stawiają na ekspresowe, kobiety chętnie kupują herbaty funkcjonalne i owocowe. Klienci chętnie próbują nowości, lubią oryginalne połączenia smakow.

Według ekspertów na znaczeniu zyskują herbaty typu premium. Dzieje się tak za sprawą specjalistycznych sklepów, które oferują dobry jakościowo produkt w adekwatnej cenie. Perspektywą dla tego rynku są także herbaty funkcjonalne. Nie tylko zaspakajają pragnienie, ale też mają pozytywny wpływ na organizm człowieka. Często są to herbaty o właściwościach odchudzających, uspokajających, pobudzających, oczyszczających czy wspomagających odporność.

Jak zauważają detaliści, wśród konsumentów coraz częściej widoczne są tendencje do weryfikowania składu herbat oraz unikania zbędnych dodatków. Klienci w sklepach uważniej czytają etykiety, zwracają uwagę na składniki produktów. Jesteśmy bardziej aktywni i szukamy naturalnych wzmocnień dla naszego organizmu. Jak się okazuje, to aspekty, które będą mieć duży wpływ na polski rynek herbaty, w perspektywie najbliższych kilku lat.

Monika Dawiec


tagi: herbata, preferencje zakupowa, konsument, trendy,