Shop Doctor

Pozwolenia i koncesje

Środa, 13 lipca 2016 HURT & DETAL Nr 07/125. Lipiec 2016
Prowadzenie sklepu, oprócz sporych nakładów finansowych, wymaga uzyskania wielu pozwoleń i koncesji. Ich liczba zależy jednak od tego, jak dużą i jak szeroką działalność chce prowadzić detalista.
Rozpoczęcie działalności

Jakie są najważniejsze pozwolenia jakie musi uzyskać handlowiec? Każdy sklep, który zajmuje się dystrybucją żywności, zgodnie z przepisami ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia, musi uzyskać zatwierdzenie od właściwego terenowo powiatowego inspektora sanitarnego. Organ ten, po przeprowadzeniu kontroli, wpisuje sprawdzoną placówkę do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli oraz wydaje decyzję zatwierdzającą spełnianie norm przez sklep. Działalność można zacząć prowadzić dopiero po uzyskaniu wpisu do rejestru.

Aby uzyskać zgodę na otwarcie sklepu, a potem podczas jego prowadzenia uniknąć kary w trakcie kontroli inspektora sanepidu, lokal powinien spełniać określone wymagania higieniczno-techniczne.

Podłogi w sklepie, na powierzchni sprzedażowej, muszą być łatwe do czyszczenia. Z kolei na tzw. zapleczu kuchennym oraz w magazynie przeznaczonym do przechowywania żywności, dodatkowo muszą być łatwe do dezynfekcji. Kuchnia musi zostać wyposażona w spływ wody z powierzchni tych podłóg. Podobne zasady obowiązują w przypadku ścian.

Koncesja na alkohol

Sprzedaż alkoholu w większości przypadków decyduje o zysku przedsiębiorcy. Jednak, aby móc go oferować swoim klientom, należy wcześniej uzyskać koncesję. Kwestię uzyskania pozwolenia na sprzedaż alkoholu regulują również przepisy gminne, które ustalają liczbę punktów sprzedaży alkoholu na terenie danej jednostki samorządu oraz zasady usytuowania miejsc sprzedaży. Jeśli detalista prowadzi kilka sklepów, w których chce sprzedawać trunki, musi uzyskać koncesję na każdy z lokali.

Co do zasady, każdy przedsiębiorca może starać się o uzyskanie koncesji. Są jednak przypadki, gdy nie może zostać ona wydana. Głównym kryterium jest tu lokalizacja. Przedsiębiorca nie uzyska zgody na sprzedaż alkoholu jeżeli sklep będzie znajdował się m.in. w budynku, a także w samodzielnym ogródku uruchamianym sezonowo, który bezpośrednio przylega do terenu placówki opiekuńczo-wychowawczej, np. żłobka, domu dziecka, internatu, placu zabaw, placówki resocjalizacyjnej, przedszkola, szkoły, placówki oświatowej czy obiektów kultu religijnego. Podobne zasady obowiązują w przypadku bazarów i targowisk, barów mlecznych i budynków w których zlokalizowane są publiczne zakłady opieki zdrowotnej. Zgody na sprzedaż alkoholu nie uzyska też przedsiębiorca, który w swojej placówce handluje wyłącznie artykułami przemysłowymi.

Mała gastronomia

Sprzedaż kawy czy gotowych kanapek to sposób na dodatkowy zysk dla sklepu i zwiększenie swojej konkurencyjności. Wiążą się z tym pewne ograniczenia i wymogi. Przede wszystkim kupiec musi mieć pozwolenie sanepidu. Ograniczeniem są też rodzaje potraw jakie może serwować w takim punkcie. Podstawą są jednak warunki higieniczno-sanitarne w placówce.
Uzyskanie zezwoleń i koncesji to dziś obowiązkowy punkt na drodze do otworzenia własnego sklepu. Jednak chwila wysiłku i pamiętanie o cyklicznych opłatach to nic w porównaniu z zyskiem jakiego może się spodziewać detalista dysponując odpowiednimi pozwoleniami.



4.jpg

Adw. Paulina Rumińska, Senior Associate w Kancelarii Góralski&Goss Legal


Jakie pozwolenia i od kogo musi uzyskać detalista, żeby zacząć sprzedaż w sklepie spożywczym? Czy wystarczające jest zezwolenie od sanepidu? Jak je uzyskać?

Chcąc założyć przedsiębiorstwo sektora spożywczego, które uczestniczy w dystrybucji żywności należy spełnić szereg wymogów formalnych. Otwarcie sklepu spożywczego wiąże się bowiem z koniecznością uzyskania zgody sanepidu, obejmującej wpis do rejestru zakładów oraz decyzji zatwierdzającej zakład.

Warunkiem uzyskania zgody jest dysponowanie lokalem, spełniającym wymogi techniczne oraz higieniczno-sanitarne. Stan lokalu jest przedmiotem kontroli organu, który sprawdza np. łatwość czyszczenia powierzchni przeznaczonych do przechowywania żywności czy też przyłącza wodno-kanalizacyjne.

Wniosek do sanepidu należy złożyć w terminie 14 dni przed dniem rozpoczęcia planowanej działalności, w formie pisemnej, według obowiązującego wzoru. We wniosku należy doprecyzować m.in. rodzaj i zakres planowanej działalności.

Jeżeli przedsiębiorca zdecyduje się natomiast na prowadzenie sklepu spożywczego w ramach większego obiektu, konieczna będzie zgoda Państwowej Straży Pożarnej.


Jak i od jakiego organu można uzyskać koncesję na sprzedaż alkoholu? Jakie wymogi trzeba spełnić?

Sprzedaż detaliczna napojów alkoholowych jest uzależniona od uzyskania tzw. koncesji. Kwestię tę normuje ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz regulacje gminne.

Ustawa przyznaje uprawnienie do wydawania koncesji na sprzedaż detaliczną wójtom, burmistrzom oraz prezydentom miast. Do wniosku należy załączyć dokument potwierdzający tytuł do lokalu oraz decyzję inspektora sanitarnego w sprawie spełniania warunków sanitarnych. Wniosek powinien określać ponadto adres punktu składowania alkoholu oraz oznaczenie rodzaju zezwolenia.

Detalista może bowiem wybrać, czy ograniczy się do sprzedaży napojów zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa, alkoholi zawierających powyżej 4,5% do 18% (z wyłączeniem piwa), czy też zdecyduje się na sprzedaż trunków wysokoprocentowych (ponad 18%).

Każda z koncesji wymaga uzyskania oddzielnej zgody oraz uiszczenia stosownych opłat. W przypadku przekroczenia progów sprzedażowych, opłaty te ulegają odpowiedniemu podwyższeniu. 


Mała gastronomia – jak uzyskać pozwolenie na otworzenie takiego punktu w sklepie spożywczym? Co można sprzedawać w ramach takiego zezwolenia?

Punkt gastronomiczny w sklepie spożywczym to usługa, która może przyczynić się do wzrostu zysków oraz pozyskania klientów. Otwarcie strefy bistro wiąże się z koniecznością uzyskania pozwoleń przewidzianych dla małej gastronomii. Przedsiębiorca musi uzyskać zgodę sanepidu (tj. wpis do rejestru zakładów oraz decyzji zatwierdzającej zakład), o którą wystąpić należy w terminie 14 dni przed dniem rozpoczęcia działalności, zgodnie z ustawą o bezpieczeństwie żywności i żywienia.

W ramach punktu gastronomicznego można sprzedawać proste posiłki (np. skomponowane z półproduktów) oraz napoje, należy jednakże pamiętać, że pomieszczenie, w którym się ono znajduje powinno być funkcjonale oraz dostosowane do ilości i rodzaju urządzeń technicznych, a także planowanej produkcji.


Joanna Kowalska

tagi: pozwolenia , koncesje , finanse , handel ,