Kategorie produktów

Kraina energetyków i izotoników

Środa, 15 czerwca 2016 HURT & DETAL Nr 06/124. Czerwiec 2016
Zastrzyk witamin i energii to najbardziej pożądane właściwości w okresie letnim. A jak wiadomo – najszybciej zagwarantują to energetyki oraz izotoniki w formie napoju, których wartość rynkowa osiąga coraz lepsze wyniki.
Napoje są ważną kategorią dla sklepów małoformatowych do 300 mkw., odpowiadają za około 7% ich wartości sprzedaży. Liczba transakcji napojów wzrasta w okresie wiosennym i osiąga maksimum w miesiącach letnich. Napoje energetyczne i izotoniczne charakteryzują się taką samą sezonowością. Sprzedaż napojów energetycznych rośnie od 2013 roku, co roku jej wolumen jest wyższy o kilka procent w porównaniu do roku poprzedzającego. Udział wartościowy wyżej wymienionych napojów wynosił w 2015 roku 10% sprzedaży wszystkich napojów. Sytuacja napojów izotonicznych jest bardziej dynamiczna – w ubiegłym roku przyrost sprzedaży w małych sklepach wynosił ponad 20%. Jednak ich udział wartościowy w sprzedaży całej kategorii nie jest wysoki, wynosi niecałe 3% –  dane Centrum Monitorowania Rynku.

Dane paragonowe

Jak informuje Marta Kowalczyk z CMR, energetyki dostępne są w prawie każdym małym sklepie, izotoniki natomiast w około 70%. Średnia liczba dostępnych wariantów na sklep sprzedający analizowane kategorie wynosi: 8-11 dla energetyków i 5-7 dla izotoników, przy czym najwyższe liczby dotyczą ciepłych miesięcy w roku, kiedy to występuje największe zapotrzebowanie na napoje.

Na rynku izotoników w sklepach małoformatowych do 300 mkw. znajduje się trzech głównych graczy – Oshee Polska ze swoją marką Oshee, Coca-Cola produkująca Powerade oraz FoodCare reprezentowane przez markę 4Move. Zdecydowanym liderem jest Oshee generujący około 60% udziałów wartościowych w sprzedaży izotoników (dane CMR).

„Wśród energetyków panuje większa konkurencja, rynek jest bardziej rozdrobniony. Black firmy FoodCare odpowiada za niecałe 30% udziałów wolumenowych w sprzedaży napojów energetycznych, w dalszej kolejności są: Tiger producenta Maspex, Red Bull, N-Gine, Burn, Monster, czy Las Vegas. Niektórzy producenci zdecydowali się na rozszerzenie asortymentu w obrębie tej kategorii. Na przykład, poza Blackiem i N-Gine, FoodCare produkuje również Power Up. Biorąc pod uwagę wielkość opakowań, największa liczba transakcji dotyczy najmniejszego opakowania energetyków, czyli 250 ml, stanowią one prawie 70% wszystkich nabywanych opakowań. Średnia cena takiej wielkości opakowania wynosi ok. 2,5 zł. W przypadku napojów izotonicznych częściej sprzedają się większe opakowania. Pojemność 700 ml i 750 ml stanowi prawie 70% liczby wszystkich transakcji z izotonikami na paragonie” – wyjaśnia Marta Kowalczyk.

Detaliści o energetykach i izotonikach

Delikatesy Centrum w Nowym Dworze Mazowieckim znajdują się okolicy gdzie jest spora konkurencja. Jednak jak przyznaje kierowniczka, jak na sklep powstały niespełna rok temu, świetnie sobie radzi w prosperowaniu i  pozyskiwaniu klientów. „Sprzyja temu reklama w miejscowości oraz roznoszenie gazetek po domach. Delikatesy Centrum mają dość dobrą opinię, właśnie dzięki takim działaniom” – wyjaśnia pani Beata.

Energetyki dostępne w delikatesach to przede wszystkim marki takie jak V-max, Black, Red Bull, Monster, Burn oraz Rockstar. „Najlepiej w naszym sklepie rotują V-maxy niebieskie i zielone, w butelce i puszce, Black Mojito również bardzo dobrze rotuje. W ofercie mamy napoje energetyczne z magnezem, jednak w naszym sklepie nie cieszą się zbyt dużym zainteresowaniem. Natomiast mimo wyższej ceny klienci sięgają też po marki: Red Bull oraz Burn” – opowiada kierowniczka sklepu.

Co tydzień w każdy czwartek wychodzi gazetka z promocjami w sklepie, często pojawiają się także w niej energetyki. Przecenione produkty są oznaczone widocznymi etykietami co zwraca uwagę klientów.

„V-max w porównaniu do innych marek jest bardzo tani i kupują go przeważnie ludzie młodzi. Najlepiej sprzedają się w butelce 1 l.  Red Bull również bardzo dobrze rotuje natomiast widać różnicę w klienteli, ponieważ tę markę częściej wybierają osoby dorosłe bądź takie, które mogą sobie pozwolić na wydanie większej kwoty. A różnica między cenami jest bardzo duża” – wyjaśnia kierowniczka sklepu.

Zatowarowanie w sklepie Delikatesy Centrum jest przystosowane do klienta, na wyznaczonym obszarze mieszczą się tylko takie pozycje, które najlepiej się sprzedają.

Red Bull, Black, V-Max to marki dostępne napojów energetycznych w sklepie w Terespolu. Dostępne są zarówno warianty w puszce jak i większe pojemności w butelce. „Największym zainteresowaniem cieszy się V-Max w butelce o pojemności 1 l. Jest to głównie spowodowane najlepszą relacją ceny do pojemności. Natomiast są też klienci, którzy wybierają markę Red Bull, do której mają zaufanie. Po tego typu napoje sięgają zróżnicowani klienci zarówno młodzież jak i dorośli. Tego typu napoje są kupowane przeważnie rano, zamiast kawy bądź w ciągu dnia na wzmocnienie. Czasami również klienci kupują energetyki z alkoholem” – opowiada właścicielka sklepu, Joanna Wasiluk.

W sklepie w Terespolu są również wprowadzane nowości, które pojawiają się na rynku. „Sezonowo pojawiają się napoje izotoniczne typu Black Restart, które bardzo dobrze rotują latem. Z napojów izotonicznych zainteresowaniem klientów cieszą się marki Oshee i 4Move. I mimo, że Oshee ma wyższą cenę to sprzedaje się troszkę lepiej. Te napoje latem zdecydowanie zwiększają sprzedaż” – przyznaje pani Joanna. W tym czasie również oferowane są napoje izotoniczne i energetyczne schłodzone z lodówki. W okresie letnim klienci Mini Delikatesów rzadko sięgają po napoje w temperaturze pokojowej.

Monika Kociubińska


tagi: napoje , energetyki , izotoniki ,