Kategorie produktów

Impulsy w sklepie

Środa, 15 czerwca 2016 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 06/124. Czerwiec 2016
Karolina Balicka, Kierowniczka Delikatesy Centrum ul. Piotrowska 5, Mniszków
Gumy do żucia, lizaki, drażetki, cukierki, żelki, lody, baterie oraz małe pojemności napojów i alkoholi – to najczęstsze kategorie nieplanowanych zakupów. A jak wiadomo wzrok rozglądającego się klienta najbardziej skupią na sobie produkty odpowiednio wyeksponowane, zachęcające do kolejnego zakupu.
Asortyment impulsowy zarówno w strefie kasy, jak i w innych częściach sklepu powinien być przede wszystkim odpowiednio dobrany.  Oznacza to, że detalista musi wziąć pod uwagę zasady merchandisingu, prawidłową ekspozycję, dobór cen, jak i właściwą obsługę.

Dane z paragonów

Produkty impulsowe to bardzo ważny asortyment w każdym sklepie małoformatowym do 300 mkw. W strefie przykasowej najczęściej znajdują się słodycze (batony, wafelki impulsowe, ciastka, jajka niespodzianki, cukierki, draże, żelki), gumy do żucia, mixy kawy, leki OTC, maszynki do golenia, baterie i prezerwatywy.

„W kwietniu 2016 r. w sklepach małoformatowych do 300 mkw. w niemal każdym sklepie dostępne były batony i wafelki impulsowe. Na półce klienci mogą wybierać spośród 32 wariantów. Na tym rynku najchętniej nabywane były produkty marek: Grześki, Prince Polo, Góralki, Princessa i Snickers. Gumy do żucia, podobnie jak batony i wafelki impulsowe, znajdują się w niemal każdym sklepie małoformatowym. Od lat liderem i kreatorem rynku jest Wrigley, którego udziały sięgają ponad 90% wartości sprzedaży gum do żucia. W ponad połowie sklepów małoformatowych klient znajdzie również baterie. Najwyższe udziały wartościowe osiągają w tej kategorii Varta, Phillips, GP Battery oraz Energizer. Sezonowo w sklepach rośnie asortyment lodów, zwłaszcza tych impulsowych. W kwietniu 2016 r. największe udziały w liczbie transakcji generowały marki: Algida Big Milk, Koral Rożek oraz Algida Twister” – informuje Sylwia Neska z Centrum Monitorowania Rynku.

Żelki oraz pianki można znaleźć w 86% sklepów małoformatowych (dane: Centrum Monitorowania Rynku, kwiecień 2016 rok).  Jak informuje Elżbieta Szarejko z CMR w okresie od maja 2015 r. do kwietnia 2016 r. najwięcej udziałów w wartości sprzedaży żelek i pianek w sklepach małoformatowych do 300 mkw. mają marki Haribo, Storck, Akuku! oraz Zozole.

W kwietniu 2015 r. gumy rozpuszczalne i cukierki do żucia można było kupić w 92% wszystkich sklepów małoformatowych do 300 mkw. „Najczęściej na półce lub w pobliżu kasy w tych sklepach można znaleźć popularne Mentosy i Mambę. Prawie co druga taka placówka miała w ofercie cukierki Skittles, a co trzecia – Fruitellę” – informuje Elżbieta Szarejko z CMR.

Strefa szybkiej rotacji

W strefie kasy w sklepie w Mniszkowie znajdują się takie produkty jak gumy w drażetkach i listkach Orbit, Mentosy, drażetki Tic Tac, również gumy Mamba, M&M’s, batony z Marsa, napoje w małych pojemnościach, takie jak Pepsi, Coca-Cola, również w okresie letnim są to lody. „Jeśli chodzi o lody to w asortymencie mamy lody od Korala, Zielonej Budki, Algidy oraz Ice Mastry. Przy kasie również znajdują się ciasta, ciastka czy kremówki. Również lizaki Chupa Chups, batoniki Bajeczne z Wedla, mniejsze zabawki, żelki na sztuki pakowane, lizaki z gumami, papierosy, wszystko to co najbardziej rotuje” – opowiada Karolina Balicka, kierowniczka sklepu.

W mniszkowskim sklepie ekspozycja w strefie przykasowej zmienia się wraz z porami roku, zbytem produktów, promocji, towarów czy nowości, wszystko ulega zmianie.  Natomiast głównie w strefie tej znajdują się słodycze, ciasta, alkohol oraz tytoń.

„Klienci bardzo często sięgają po produkty, które kuszą oko. Praktycznie wszystko co jest kolorowe dookoła zwraca na siebie uwagę. I dlatego staramy się, by najbardziej było to widoczne w strefie kasy, gdzie klient czekając w kolejce może sięgnąć po dodatkowe artykuły” – opowiada pani Karolina.

„Mamy również stojak z bateriami, eksponujemy sprzedaż i zaznaczamy, że można je u nas kupić. Natomiast szerszy asortyment jest dostępny u sprzedawcy pod ladą. Energizer, Varta i Panasonic to marki dostępne” – dodaje kierowniczka sklepu.

Sprzedaż impulsowa odbywa się nie tylko w strefie kasy, w sklepie Delikatesy Centrum klienci na powierzchni sprzedażowej mają do dyspozycji wiele miejsc gdzie produkty są wystawione pod ich oczekiwania. Kosze z cukierkami czy dodatkowe stojaki również generują dodatkowe zakupy.

W delikatesach dostępny jest szeroki asortyment łakoci, po które przede wszystkim bardzo chętnie sięgają dzieci. Są to żelki, różnego rodzaju galaretki, gumy rozpuszczalne, cukierki zarówno na wagę jak i paczkowane. Z gum rozpuszczalnych dostępne są marki Mamba, Menstos oraz Fruitella. Z żelek wszystkie rodzaje marki nimm2 czyli Śmiejżelki, Jabłkominki, Shaki, Sokki. Również żelki Haribo, Maoam, Jutrzenka Miśki, Mr. Froots Grupy Otmuchów czy Akuku!. Galaretki Fresh & Fruity bardzo dobrze się sprzedają. „Bardzo dobrze rotują też karmelki, cukierki musujące, toffi, krówki oraz cukierki czekoladowe. Klienci bardzo chętnie sięgają po znane marki, m.in. Zozole, nimm2, Mentos Choco, Wawel, M&M’s, Mieszanka Krakowska, Galaretki Wiosenne Solidarność, Toffino Goplana czy Michaszki” – mówi Karolina Balicka.

Detaliści powinni zwrócić uwagę na najlepiej sprzedające się marki i warianty artykułów w innych sklepach i zapewnić ich dostępność również w swojej placówce. Taki pewniak zniknie z półki w okamgnieniu!

Monika Kociubińska


tagi: słodycze , alkohole , impulsy , sprzedaż , konsument ,