Powstanie najbardziej znanego kosmetyku marki NIVEA stało się możliwe dzięki współpracy Troplowitza z dermatologiem Paulem Gersonem Unną oraz chemikiem Izaakiem Lifschütz’em. Odkrycie, jakiego dokonał Lifschütz, okazało się wielkim przełomem. Odkryty euceryt – naturalny emulgator, produkowany z tłuszczu wełny owczej, umożliwił trwałe połączenie gliceryny, panthenolu, kwasu cytrynowego, wody i substancji zapachowej. To właśnie za sprawą eucerytu udało się opracować pierwszą na świecie stabilną emulsję kosmetyczną nowej generacji.
Produkcję Kremu NIVEA na skalę przemysłową rozpoczęto w grudniu 1911 r. Trzy lata później był on już dostępny w 34 krajach i docierał do Polski m.in. z Berlina. Wcześniej kremy można było kupić tylko w aptekach i to wyłącznie na zamówienie. Były to bardzo nietrwałe emulsje, które szybko ulegały rozwarstwieniu. Unikatowa i rewolucyjna na owe czasy formuła kremu NIVEA zapewniała jednolitą konsystencję i trwałość kremu, ale także charakterystyczny świeży zapach, który jest pochodną aromatu konwalii, fiołka, róży, bzu i lawendy oraz esencji pomarańczy i cytryny.
Nadana kremowi nazwa NIVEA została zapożyczona od produkowanego już od 1906 roku mydełka dla dzieci. NIVEA pochodzi od łacińskich słów nix, nivis, czyli śnieżnobiały – taki bowiem kolor miał krem, który narodził w laboratorium firmy Beiersdorf, w podhamburskiej Altonie.
Znakiem rozpoznawczym kremu NIVEA jest obecnie kombinacja dwóch kolorów widniejących na opakowaniu: niebieskiego i białego. W pierwszych latach produkcji opakowania były żółte i miały secesyjne zdobienia, a w pionierskich reklamach kosmetyku wykorzystywano wizerunek kobiety delikatnej (tzw. femme fragile). Po I wojnie światowej, wraz ze zmianą ducha epoki i stylu życia, pojawił się też nowy ideał kobiety – wyemancypowanej, energicznej i trochę chłopięcej, w stylu garconne. To m.in. dla niej stworzono proste, nowoczesne w stylistyce, niebiesko-białe pudełeczko, które z czasem, w niewiele zmieniającej się formie, stało się ikoną światowego dizajnu.
Koncepcję kolorystyczną opakowań kremu NIVEA jako pierwszy opracował Juan Gregorio Clausen, ówczesny kierownik działu reklamy w firmie Beiersdorf i jednocześnie były kapitan fregaty. Kolory niebieski i biały były dla niego kolorami wody i nieba, bryzy i żagli, swobody i słońca. Tę ideę rozwinęła następnie Elly Heuss-Knapp, która na przełomie lat 30. i 40. tworzyła reklamy kosmetyku. Heuss-Knapp zwróciła uwagę na kojące oddziaływanie obu kolorów. Ten duet cieszy się powodzeniem do dnia dzisiejszego, jednoznacznie kojarząc się z marką NIVEA.
Krem NIVEA jest w Polsce obecny praktycznie od samego początku, czyli od 1911 roku. Od 1925 roku był produkowany w katowickiej Wytwórni Specyfików Beiersdorfa PEBECO, a następnie, w 1931 roku ruszyła produkcja w PEBECO Polskie Wytwory Beiersdorfa Spółka Akcyjna Poznań. Po włączeniu polskiej spółki do międzynarodowej rodziny koncernu Beiersdorf w listopadzie 1997 roku, nazwę NIVEA Krem zamieniono na NIVEA Creme - charakterystyczny napis pisany pochyłą czcionką.
Polacy każdego roku kupują średnio około 15 milionów sztuk kremu NIVEA 50ml. Jest to produkt głęboko zakorzeniony w polskiej tradycji, który nie tylko pielęgnuje skórę, ale także łączy pokolenia Polaków od wielu lat. Teraz ten kultowy krem w plastikowym niebiesko-białym pudełeczku ponownie będzie dostępny specjalnie dla Polaków pod polską nazwą NIVEA Krem.
Czy wiesz, że:
- Gdyby stworzyć most ze wszystkich do tej pory sprzedanych puszek kremu NIVEA można by dotrzeć na księżyc.
- Co sekundę na świecie jest sprzedawane pudełko kremu NIVEA.
- Krem NIVEA jako pierwszy kosmetyk w historii został zabrany w podróż kosmiczną.
- Marylin Monroe wielokrotnie podkreślała, że swoją urodę zawdzięcza używaniu kremu NIVEA.
- Claudia Schiffer rozpoczęła swoją karierę jako twarz reklamująca kosmetyki marki NIVEA.
- Krem NIVEA można kupić obecnie w 170 krajach.
- Każdego roku sprzedawanych jest ponad 150 milionów sztuk kremu NIVEA na całym świecie.
- Reklama NIVEA otrzymała w 1993 roku nagrodę w kategorii „Najlepszy Pocałunek w Filmie Reklamowym”.
- Według przeprowadzanych badań konsumenckich NIVEA to najbardziej ponadczasowa marka.
- 1333 osoby w Stanach Zjednoczonych noszą imię NIVEA. Liczba ta wzrasta o 11 osób każdego roku.