Wywiady

Wywiad z Adamem Mokryszem z zarządu Mokate

Środa, 16 września 2015 Autor: Monika Dawiec, HURT & DETAL Nr 09/115. Wrzesień 2015
Adam Mokrysz z zarządu Mokate, odpowiedzialny za międzynarodowy rozwój grupy Mokate w rozmowie z Moniką Dawiec.
25-lecie marki Mokate przypada na ten rok. Jaki był to okres dla firmy?

W ciągu minionych 25 lat przekształciliśmy niewielką, lokalną firmę w międzynarodowy, rodzinny biznes. Co ważne, zarządzając dziś tak dużym organizmem gospodarczym, rozwijamy się równie dynamicznie. Z roku na rok umacniamy pozycję marek grupy Mokate na arenie międzynarodowej. Rozwijamy się dzięki wspaniałym ludziom, dzięki ich zaangażowaniu, wysokim kompetencjom i chęci ciągłego rozwoju. Mam ogromną satysfakcję, że jako kolejne pokolenie kontynuuję budowę rodzinnego biznesu i razem z zespołami Mokate rozwijamy go poza granicami Polski i Europy.
Efekty pracy wszystkich trzech pokoleń naszej rodziny są niezwykłe – dziś grupa Mokate jest jednym z wiodących w Europie producentów kawy i herbaty oraz produktów instant. Charakteryzuje ją jakość, kompleksowość oferty oraz indywidualne podejście do klienta. Jest ceniona za elastyczność i szybkość działania. Na pierwszym miejscu stawiamy satysfakcję konsumentów. Jesteśmy rodzinnym biznesem opartym na tradycyjnych, ponadczasowych wartościach, takich jak: pracowitość, pasja, perfekcja, wyobraźnia, punktualność i wrażliwość. Kultywujemy je nieprzerwanie od 1927 roku.

Jak ważne dla firmy są postęp technologiczny oraz innowacje?

Postęp technologiczny oraz innowacje są kluczowe dla rozwoju grupy Mokate. Pozwalają robić duże, nieraz milowe kroki na drodze do rozwoju portfolio produktowego. Dla przykładu – jako pierwsi stworzyliśmy trójwarstwową latte, którą można przygotować bez użycia ekspresu, a która jakością nie ustępuje tym z ulubionych kawiarni. Stworzyliśmy też np. linię cappuccino wyróżniającą się gęstą, kremową i białą pianką, którą uzyskaliśmy poprzez zastosowanie innowacyjnego procesu produkcji kawy. Klienci poszukują dziś nowości, oryginalnych smaków, ciekawych produktów. To dla nich nieustannie pracujemy nad innowacjami i stale poszerzamy asortyment grupy Mokate.

Jak rozwija się w Polsce rynek kawy, jakie są trendy, tendencje?

Statystyczny Polak rocznie wypija około 3 kg kawy. W Niemczech to już 7-9 kilogramów, a w krajach skandynawskich nawet 14. Warto jednak zwrócić uwagę, że w ciągu ostatniej dekady spożycie kawy w Polsce wzrosło aż o 80% Tendencja wzrostowa stale postępuje.
Motorem napędowym rynku kawy w Polsce są trzy segmenty – kapsuły, konsumpcja out of home oraz kawy ziarniste, zwłaszcza te należące do segmentu premium. Za dalszymi wzrostami kategorii kawy ziarnistej przemawia coraz większa popularność ekspresów do kawy. Są coraz tańsze i łatwiej dostępne. Rozwojowi kapsuł sprzyja coraz szybszy tryb życia, a prostota i czas podania, czyni ten produkt bardzo atrakcyjnym.
Ciekawym trendem jest pojawianie się małych palarni, które oferują oryginalne mieszanki kaw, z różnych krajów pochodzenia.

Dzięki linii specjalności kawiarnianych Caffetteria Mokate możemy cieszyć się m.in. wybornym smakiem kawy bez użycia ekspresu, a także przekąskami. Do jakiego konsumenta skierowane są produkty pod marką „Kawiarnia Mokate”?

Nasza oferta skierowana jest do tych konsumentów, którzy z różnych powodów nie mogą skorzystać z oferty coffee shopów. To dla nich tworzymy „Caffetterię Mokate. Kawiarnię w domu” i intensywnie rozwijamy segment specjalności kawiarnianych i przekąsek. Szybko rosnąca liczba sklepów convenience, oferujących ciepłe przekąski i kawę, wyraźnie pokazuje, jak intensywnie rozwija się w Polsce sektor kawiarniany i konsumpcja out of home. Trend ten dotyczy jednak przede wszystkim dużych miast.

Eksport Mokate mocno się rozwija. Proszę opowiedzieć o eksportowych sukcesach grupy Mokate.

Nasza strategia działania na rynkach międzynarodowych od lat opiera się na czterech filarach – innowacji produktowej, dywersyfikacji oferty, budowaniu synergii produktowych w segmentach B2B i B2C oraz tworzeniu w każdym kraju sieci sprzedaży w oparciu o lokalny personel. Sprawdza się doskonale, gdyż obecnie eksportujemy nasze produkty do ponad 65 krajów na całym świecie. Z każdym rokiem ta liczba będzie rosnąć. Jesteśmy dziś czołowym producentem kawy i herbaty w Europie Środkowo-Wschodniej. W każdym z krajów tego regionu nasze marki znajdują się w czołówce najlepiej sprzedających się w swoich kategoriach.
Obserwujemy również wyraźny wzrost znajomości naszych marek poza Europą. Na rynkach zagranicznych produkty z logo naszych marek są świetnie odbierane. Klienci doceniają ich jakość. Grupa Mokate rozwija się dziś zgodnie z przyjętą strategią sprzedaży produktów markowych w oparciu o innowacje i rozwój geograficzny.

Dziękuję za rozmowę!


tagi: Adam Mokrysz , Mokate , wywiad ,