Wiadomości

Co dalej z polskim handlem?

Czwartek, 21 maja 2015 HURT & DETAL Nr 05/111. Maj 2015
Jakie wyzwania stoją przed polskim handlem detalicznym i hurtowym i jak radzić sobie będą na tym niełatwym rynku największe organizacje handlowej? Na te pytania odpowiadają wybrani menadżerowie największych firm handlowych.
Leszek Bać,
Prezes GK Bać-Pol

Polski handel detaliczny i hurtowy staje przed wyzwaniem, jak utrzymać (a najlepiej jak wyprzedzić) tempo rozwoju narzucone przez liderów rynku, czyli Biedronkę i Lidla. Z jednej strony będzie musiał sprostać tej konkurencji optymalizując i podnosząc efektywność procesów biznesowych, co przełoży się na konkurencyjność cenową polskiego handlu. Z drugiej zaś, czeka go ogromna praca marketingowa, aby wyróżnić się w świadomości konsumentów. I w tym zakresie z pewnością będzie budował swoją ofertę kładąc szczególny nacisk na produkty świeże i ich właściwy serwis w punktach sprzedaży oraz na marki własne o bardzo dobrej jakości i optymalnej relacji pomiędzy tą jakością a ceną.

Sądzę, że dokona się ostateczna integracja i konsolidacja rynku. Na rynku supermarketów oraz średnich sklepów pozostanie kilkadziesiąt marek detalicznych, które będą miały własny system logistyczny, bądź zwiążą się na zasadach franczyzowych (lub wieloletniego strategicznego partnerstwa) z trzema ogólnopolskimi systemami logistyczno-dystrybucyjnymi. Jednym z tych systemów będzie oczywiście Grupa Kapitałowa Bać-Pol. Utrzyma się również kanał cash&carry, który stanie się optymalnym kanałem zaopatrzenia dla najmniejszych sklepów oraz kanału HoReCa.

Będziemy z konsekwencją i zaangażowaniem budowali nasze systemy franczyzowe pod markami SPAR i Słoneczko. Marka detaliczna SPAR umożliwiała pełną, twardą integrację procesów handlu detalicznego i hurtowego. To z kolei pozwala osiągać maksimum korzyści kosztowych i marketingowych, co owocuje stabilnością przychodów i zysków.  Marka Słoneczko umożliwiała luźniejszą, miękką integrację. Na tyle jednak istotną, że właściciel sklepu odczuwa naprawdę realne wsparcie dla swojego biznesu. Jednocześnie rozbudowujemy nasz Dział Kluczowych Klientów, który dba o zbudowanie strategicznego partnerstwa z polskimi sieciami, które będą konkurowały na rynku pod własnymi markami. Zapewniamy im optymalną logistykę dostaw w dużym zakresie ich asortymentu. Rozwija się nasz system logistyczny, który stanowi zaplecze dla naszych sieci oraz niezależnych partnerów detalicznych. Docelowo musi on być przygotowany, aby zapewnić nawet 75% strumienia dostaw dla naszych systemów franczyzowych. Zaczynamy aktualnie prace nad rozbudową naszej sieci hal cash&carry i rozwinięciem jej do ogólnopolskiego wymiaru w ciągu dwóch, trzech lat. Tak jak wspomniałem, tan kanał będzie się również rozwijał w najbliższym dziesięcioleciu.

Dariusz Kalinowski, Prezes Zarządu
Emperia Holding S.A.


Demografia pokazuje starzenie się społeczeństwa. Dodatkowo, jesteśmy świadkami deflacji. Te czynniki mają wpływ na przyszłość branży FMCG. Zatem, z jednej strony wielkości makroekonomiczne nie będą nam pomagać. Z drugiej strony rynek będzie się nasycał, ponieważ sieci detaliczne deklarują rozwój, nawet kosztem niektórych istniejących już placówek. Efektem końcowym będzie mniejsza odległość konsumenta do najbliżej placówki. Przyszłością rynku spożywczego jest utrata przez sklep pozycji monopolisty na danym obszarze. Następne lata kojarzyć się będą z sytuacją, w której detaliści mają dobrą lokalizację wraz z kilkoma innymi placówkami i umiejętnie z nimi konkurują. W związku z tym będziemy musieli zmieniać model biznesowy tak, aby nasze sklepy były przygotowane na działanie w coraz bardziej konkurencyjnym otoczeniu. Obecnie konkurencyjność cenowa wymusza na mniejszych detalistach chęci zrzeszeniowe, dlatego wydaje mi się, że przyszły rynek będzie bardziej skonsolidowany. Przełożyć się to może na niższe rentowności placówek, albo sieci sklepów znajdą inne pole do odrobienia strat, np. poprzez sprawniejszą logistykę, zwiększenie udziału marki własnej czy poprawę warunków zakupowych.

Myślimy o zupełnie innej skali biznesu. W tym roku powinno być około 300 placówek. Chcielibyśmy utrzymać tempo rozwoju, tak aby za 5 lat organizacja była 3 razy większa. Wdrażamy wiele wyrafinowanych rozwiązań związanych z zarządzaniem asortymentem. Jesteśmy chętni na zmiany, jednak nie jest to biznes gotowy na zmiany rewolucyjne.



tagi: Leszek Bać , Prezes GK Bać-Pol , Dariusz Kalinowski , Prezes Zarządu Emperia Holding S.A. , prognozy , handel detaliczny , handel hurtowy ,