Kategorie produktów

Przez żołądek do serca… pupila

Piątek, 17 kwietnia 2015 HURT & DETAL Nr 04/110. Kwiecień 2015
W polskich domach żyje ok. 8 mln psów i blisko 6 mln kotów, które mają coraz wyższe wymagania kulinarne, a producenci starają się w jak najlepszy sposób dostosować i urozmaicić menu.
W zachodniej Europie ponad 50% czworonogów zjada gotową karmę, a w Polsce zaledwie co piąty. Rynek ma zatem bardzo duży potencjał rozwojowy i może stać się dla producentów tej żywności prawdziwą żyłą złota. Producenci karm dla zwierząt mają nie lada zadanie – muszą bowiem zdobyć zaufanie klienta, który chce jak najlepiej zadbać o swojego pupila. Właściciele kochają swoje zwierzaki, dlatego coraz więcej wydają na ich wyżywienie, zwracając szczególną uwagę na smak, jakość i cenę. Kwestia smaku karm dla zwierząt to ciekawy aspekt, ponieważ producenci robią wszystko, by zaspokoić gusta nawet tych najwybredniejszych psów, czy kotów, a paleta smaków robi wrażenie.
Polacy wydają na karmę dla swoich pupili ponad 2 mld zł rocznie, a dynamika wydatków przekracza 8 proc. Największy udział w polskim rynku mają karmy dla psów (ponad 1 mld zł) oraz karmy dla kotów  (blisko 1 mld zł).
Głównymi graczami na polskim rynku żywności dla zwierząt są firmy Mars Polska i Nestlé Polska, których produkty według badań Millward Brown są też najchętniej kupowane.  Marki należące do koncernu Mars Polska, to – dla psa: Chappi,  Pedigree, Frolic, Royal Canin, a dla kota: Kitekat, Whiskas, Sheba, Perfect Fit, Royal Canin. Do firmy Nestlé Polska należą marki Purina, Purina One, Friskies, Darling, Felix, Gourmet Gold, Gourmet Perle.
Choć rynek zdominowany jest przez międzynarodowych gigantów, to cały czas w kategorii karm dla psów i kotów pojawiają się nowi gracze, którzy wykorzystując nisze i potrzeby lokalnych odbiorców, wchodzą na rynek i w mniejszym lub większym stopniu wpływają na jego funkcjonowanie.
Znaczącymi producentami na rynku żywności dla zwierząt są również: Pupil Foods z marką Pupil i Teo, ZM Łmeat-Łuków (Dolina Noteci) z marką Rafi, Butcher’s Pet Care z marką  Butcher's  i Partner In Pet Food Polska z marką PreVital.
Jeśli chodzi o segment karm dla psów i kotów, to na pierwszym miejscu plasują się karmy bytowe zarówno w postaci suchych krokietów, jak i w formie mokrej – puszki, szalki. Widać jednak wyraźną różnicę w poziomie sprzedaży karm suchych i mokrych. Właściciele psów dwukrotnie częściej sięgają po suche krokiety. W przypadku karm dla kotów różnica jest niewielka. Większe zyski jednak w tej kategorii widoczne są w sprzedaży saszetek z mokrą karmą. Ta korzystna koniunktura będzie się nadal utrzymywać. Powodem jest coraz większa wiedza właścicieli zwierząt na temat potrzeb żywieniowych ich pupili. Właścicielom czworonogów nie wystarcza już karma podstawowa. Zwiększające się zapotrzebowanie na karmy specjalistyczne, holistyczne czy wreszcie na karmy biologicznie odpowiednie oraz wszelkiego rodzaju przekąski, to dowód, że budzenie świadomości oraz wieloletnia edukacja powoli przynoszą efekty.
Co jednak znajduje się w składzie karm dla zwierząt? Są to głównie mięso i surowce pochodzenia zwierzęcego. W karmach mokrych są to np. korpusy drobiowe, wątroby, nerki, skóra drobiowa, podgradla wołowe, płuca, itp. W karmach suchych jako źródło białka zwierzęcego wykorzystywana jest najczęściej mączka mięsna. W zwierzęcych przysmakach są też zboża, tłuszcze oraz dodatki witaminowo-mineralne.
Na półkach sklepowych dostępna jest cała gama karm w rozmaitych opakowaniach, smakach i gramaturach. Worki, puszki, pudełka, saszetki, słoiki, karma sucha i mokra, cielęcina, kurczak, wołowina, wieprzowina a nawet tuńczyk. Do wyboru, do koloru.
Jakie marki żywności dla zwierząt dostępne są na półkach sklepowych, oraz które z nich cieszą się największym zainteresowaniem wśród nabywców – o to zapytaliśmy samych detalistów. Sprawdzimy ponadto, w jaki sposób są eksponowane produkty w sklepie osiedlowym.

Karmy w detalu

W sklepie „Odido” zlokalizowanym na warszawskiej Ochocie dostępne są produkty zarówno dla psa, jak i kota. Najlepiej rotującymi markami są Kitekat, Whiskas oraz Pedigree. Produkty te mają bardzo silne wsparcie reklamowe trwające niemal przez cały rok i tym samym są najbardziej rozpoznawalne wśród klientów i kupowane. Dostępne są również marki Dolina Noteci i Teo. Pan Rafał Osiński, który jest sprzedawcą w tym sklepie twierdzi, że karmy na tle innych produktów sprzedają się na stabilnym poziomie, jednak mogłoby to wyglądać jeszcze lepiej. Towar wyeksponowany jest na firmowym stojaku firmy Mars Polska oraz na regałach. Informacje na temat nowych produktów i promocji w zakresie karm dla zwierząt zdobywa głównie z prasy branżowej oraz telewizji. Za najbardziej popularny produkty uważa karmy miękkie (puszkowane). Jednak, jak twierdzi, sprzedaż karm suchych utrzymuje się również na dobrym poziomie, a szczególnie poszukiwane są przysmaki „Dentastix”. Detalista zaopatruje się w sieci Makro.
W sklepie sieci „Carrefour Express” handel karmami dla zwierząt wygląda naprawdę imponująco. „Produkty te sprzedają się bardzo dobrze” - zapewnia Pani Iwona, jedna z ekspedientek. W asortymencie możemy znaleźć produkty takich marek, jak Whiskas, Pedigree, Mr. Dog, Rafi, czy Teo firmy Pupil Foods. „Głównym atutem tych produktów jest wysoka jakość, a właśnie tego szukają nasi klienci” – mówi Pani Iwona. W sklepie dostępne są również karmy pod marką własną Carrefour. Najczęściej wybieranym produktem są karmy miękkie i puszkowane. Do sprzedaży karm dla zwierząt przeznaczono oddzielny regał, aby klient miał do niego łatwy dostęp. Na regale nie brakuje również przekąsek dla naszych pupili. W asortymencie mamy trzy rodzaje przysmaków od firmy „Pedigree”, a mianowicie Dentastix, Meatsticks oraz Rodeo.
Tymczasem, jak wygląda sprzedaż żywności dla zwierząt w sklepie „Bródno”? „Nienajgorzej, chociaż mogłoby być lepiej” - tak uważa Pani Jolanta Wójciak, doświadczona ekspedientka. Karmy są wyeksponowane na specjalnym firmowym stojaku, w dziale z warzywami. „W ofercie dostępne są marki Whiskas, Kitekat, Pedigree,  Chappi oraz Gourmet. Liderami sprzedaży w moim sklepie są zdecydowanie marki Whiskas i Chappi, a klienci są najbardziej zainteresowani karmą miękką, zarówno saszetkowaną jak i puszkowaną” – dodaje detalistka.
Dbałość o jakość ze strony producentów przyczynia się do wytwarzania coraz lepszych produktów dla zwierząt. Produkt lepszy to dziś produkt nie tylko droższy, ale przede wszystkim oparty na jak największej ilości naturalnych składników. Producenci przykładają do tego dużą wagę bo wiedzą, że rynek żywności dla zwierząt jest dynamiczny i perspektywiczny, a to oznacza pewny i duży zysk!  
Nastawienie na jakość, a także intensywniejsze działania marketingowe producentów, importerów czy dystrybutorów karm to także elementy dobrze rokujące na przyszłość. No i wreszcie otwartość polskiego rynku na zachodnie tendencje i modę. Te czynniki wzbogacają rynek i zmuszają specjalistów związanych z tą branżą do podejmowania efektywnych działań na poziomie produkcji, dystrybucji i związanego z tym faktem skutecznego marketingu. A detaliści załatwią resztę...

Michał Pańczyk

tagi: karma dla zwierząt , Mars Polska , Nestlé Polska , Pupil Foods , ZM Łmeat-Łuków , Butcher’s Pet Care , Partner In Pet Food Polska ,