Kategorie produktów

Półka pełna serów przynosi efekty!

Piątek, 17 kwietnia 2015 Autor: Monika Dawiec, HURT & DETAL Nr 04/110. Kwiecień 2015
Wartość rynku serów to ponad 5 miliardów złotych. Sięga po nie coraz większa grupa konsumentów, co w naturalny sposób powoduje wzrost wolumenów sprzedaży. Szczegóły na temat efektywnego eksponowania serów zdradza Jacek Wyrzykiewicz, PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska.
Na czym polega efektywne zarządzanie półką w sklepie?

Efektywne zarządzanie półką polega na optymalnym zaprezentowaniu produktu kupującemu, które ułatwi mu decyzje o zakupie oraz zachęci go do pozostałej oferty. Właściwe zarządzanie półką ma kolosalne znaczenie w czasach, gdy konkurencja silnie rośnie a klient ma bezpośredni dostęp do półki.

Jak wyglądały początki planowania ekspozycji serów?

Do sukcesu w Polsce doprowadziła firmę Hochland konsekwencja w dążeniu do rozwoju, która opierała się na kilku ważnych zasadach. Jednak najistotniejsze było i jest efektywne zarządzanie półką, co miało bezpośredni wpływ na umocnienie pozycji marki Hochland na rynku.
Porządkowanie ekspozycji sklepowych przez Hochland Polska zostało poprzedzone analizą danych pochodzących z różnych badań rynkowych. Z biegiem czasu przystąpiliśmy do zarządzania kategorią. Na początku panowała ogólna nieznajomość tego tematu. Teraz, gdy widać coraz więcej udanych przykładów współpracy w tej dziedzinie, proces nabiera tempa. Warunkiem sukcesu jest autentyczna chęć współpracy handlu z producentami.

W jaki sposób Hochland pomaga w optymalizacji ekspozycji serów?

 Hochland Polska, chcąc nadal podążać za dynamicznie rozwijającym się rynkiem, uwzględnia najnowsze trendy i zachowania konsumentów na rynku serów, podpowiada jak w najlepszy sposób zaspokoić oczekiwania klientów. Celem efektywnego zarządzania półką jest optymalizacja sprzedaży serów w każdym pojedynczym sklepie. Hochland – oferuje klientom szeroką gamę najwyższych jakościowo produktów, w wielu kategoriach i wariantach smakowych. W ofercie Hochland często pojawiają się nowości produktowe, które obok nowych kategorii są strategicznym sposobem na rozwój biznesu i całego rynku sera. Dlatego Hochland często podejmuje wyzwanie kreowania innowacyjnych segmentów rynkowych, monitoruje trendy i analizuje oczekiwania konsumentów.

Najlepszy sposób na sukces…

Kluczem do sukcesu jest postępowanie uwzględniające preferencje konsumentów. Na zarządzanie półką Hochland składają się dwa istotne elementy: techniki eksponowania i warunki przechowywania. Pierwszy z nich, to nic innego jak uporządkowana ekspozycja. Ułatwią ją wdrożone przez nas podstawki do regałów chłodniczych, zaprojektowane oddzielnie dla każdej grupy asortymentowej lub specjalne kartony ekspozycyjne. Z kolei przechowywanie i ekspozycja serów Hochland musi się odbywać w regałach i ladach chłodniczych. Ważne jest, aby uwrażliwić sprzedawców na preferowane, zawsze umieszczone na opakowaniu, warunki przechowywania serów. Tylko optymalne warunki chłodnicze i zachowanie pełnego cyklu łańcucha chłodniczego „od producenta do konsumenta” są gwarancją pełnowartościowego towaru, bezpieczeństwa i satysfakcji konsumentów!
Efektywne zarządzanie półką to korzyści zarówno dla konsumenta, jak i detalisty. Staramy się promować wśród handlowców ważne zasady ekspozycji serów.

Jakie zasady ekspozycji warto stosować w sklepie?

Przytoczę trzy podstawowe. Zasada 1: Frontem do klienta – zawsze warto eksponować produkt frontową stroną i sukcesywnie uzupełniać puste miejsca. Zasada 2: Oko w oko – warto umieszczać produkt na wysokości wzroku kupującego. Produkty danej kategorii najlepiej grupować w układzie pionowym lub poziomym, jeden obok drugiego. Na przodzie należy pokazywać wszystkie dostępne smaki, tak aby kupujący widział pełną ofertę i nie musiał poszukiwać określonego wariantu smakowego gdzieś z tyłu. Zasada 3: W centrum uwagi – warto umieszczać produkt w centralnych, najlepiej widocznych miejscach półki. Obszar znajdujący się na poziomie wzorku jest najkorzystniejszy do wyeksponowania produktów. Najlepsze miejsca to takie, w których klienci zmieniają kierunek ruchu oraz strefy, w których się zatrzymują.

Czy można dostrzec jakąś sezonowość zainteresowania serami?

Raczej nie, to jedna z tych kategorii produktowych, która sprzedaje się dobrze przez cały rok. Są jednak wybrane kategorie notujące okresy wzmożonego zainteresowania, to między innymi sery solankowe typu feta, które w okresie wiosenno-letnim cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem.

Dziękuję za interesującą rozmowę!
Monika Dawiec

tagi: Hochland Polska , Jacek Wyrzykiewicz , sery ,