Wiadomości

Grupa Eurocash z przychodami 4,44 mld w IV kwartale 2014 roku

Czwartek, 26 lutego 2015
W IV kwartale 2014 r. sprzedaż Grupy Eurocash, krajowego lidera w hurtowej dystrybucji żywności i innych towarów szybko rotujących (FMCG), wyniosła 4,44 mld zł, co oznacza wzrost o 5,1% r/r. W całym 2014 r. skonsolidowane przychody ze sprzedaży wzrosły o 2,6% i sięgnęły 16,7 mld zł.
Pozytywny wpływ na poziom sprzedaży Grupy w IV kwartale 2014 r. miały dokonane przez Eurocash akwizycje oraz dalszy rozwój organiczny, w tym rozbudowa sieci franczyzowej Delikatesy Centrum, do której na koniec roku należało już ponad 1000 sklepów w całej Polsce.

W IV kwartale 2014 r. Grupa Eurocash wypracowała prawie 506 mln zł zysku brutto na sprzedaży, co stanowi wzrost o 9,5% w porównaniu z analogicznym okresem 2013 r. Marża brutto na sprzedaży zwiększyła się tym samym do 11,37% (11,72% wyłączając przejęte podmioty) wobec 10,92% w IV kwartale 2013 r. Zysk brutto na sprzedaży za cały ubiegły rok przekroczył 1,81 mld zł (wzrost o 8,3%).

Grupa Eurocash odnotowała w IV kwartale 2014 r. istotną poprawę rentowności – EBITDA, czyli zysk operacyjny powiększony o amortyzację, wzrosła o 26,7% r/r do ponad 157 mln zł. Wzrost ten był wynikiem poprawy marży brutto na sprzedaży oraz widocznego w IV kwartale wzrostu efektywności kosztowej, szczególnie na poziomie kosztów ogólnego zarządu.

Narastająco po czterech kwartałach ubiegłego roku EBITDA przekroczyła 412 mln zł (+2,6%), na co wpływ miał zwiększony poziom kosztów notowany w pierwszych trzech kwartałach, związany m.in. z akcjami promocyjnymi oraz kosztami integracji i reorganizacji Eurocash Dystrybucja (d. Tradis).

Zysk netto Grupy Eurocash za IV kwartał 2014 r. wyniósł blisko 75 mln zł i był na porównywalnym poziomie co w analogicznym okresie 2013 r. (wzrost o 0,1% r/r). W całym 2014 r. skonsolidowany zysk netto wyniósł 183 mln zł wobec 221 mln zł rok wcześniej. Istotny wpływ na wynik netto Grupy miały wyższe niż przed rokiem koszty finansowe związane z obsługą zadłużenia oraz znormalizowana stawka podatkowa.

W IV kwartale ubiegłego roku rynek FMCG pozostawał pod wpływem silnej presji cenowej, czego przejawem był spadek cen żywności i napojów bezalkoholowych średnio o 2,6%. Przełożyło się to na spadek wartości sprzedaży like-for like, czyli dla tej samej liczby placówek, w dwóch ważnych formatach dystrybucji Grupy Eurocash: Cash&Carry oraz Delikatesy Centrum. Dzięki dokonanym akwizycjom oraz dalszemu rozwojowi organicznemu, m.in. przyspieszeniu ekspansji sieci Delikatesy Centrum, która liczy już ponad 1.000 placówek, w IV kwartale 2014 r. zanotowaliśmy ponad 5-proc. wzrost łącznej sprzedaży. Włączenie do Grupy Eurocash firmy Service FMCG (wyodrębnionej z Kolportera) oraz sieci Inmedio, które konsolidujemy od początku grudnia 2014 r., powiększyło naszą sprzedaż o około 255 mln zł – wyjaśnił Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Eurocash. – Porównując całoroczną sprzedaż Grupy Eurocash należy natomiast pamiętać o zakończonej współpracy z siecią Stokrotka w połowie 2013 r., która odpowiadała za około 372 mln zł sprzedaży w I półroczu 2013 r. W IV kwartale ubiegłego roku wygasła natomiast nasza umowa na dostawy do sieci AmRest, które odpowiadały za około 200-250 mln zł rocznej sprzedaży.

Pod względem marży brutto na sprzedaży, w minionym roku zanotowaliśmy wyraźną poprawę w porównaniu z 2013 r. Dotyczy to także dawnego Tradisu, który jednak wciąż wymaga dalszych działań, rekompensujących spadek sprzedaży do niezależnych klientów. Przy obecnej, trudnej sytuacji na rynku, w celu trwałej poprawy rentowności Grupy na poziomie EBITDA konieczna jest dalsza optymalizacja kosztowa. Pierwsze efekty wdrożonych programów oszczędnościowych są już widoczne w wynikach za IV kwartał 2014 r., w którym zanotowaliśmy spadek kosztów ogólnego zarządu o około 12 mln zł, po wyłączeniu kosztów przejętych podmiotów – powiedział Jacek Owczarek.

Obok konsekwentnie realizowanej przez nas strategii rozwoju łączącej wzrost organiczny i akwizycje, którą zamierzamy kontynuować, w minionym roku zainwestowaliśmy również w kilka nowych inicjatyw, w tym przedsięwzięcia typu start-up, które pozwolą nam rozszerzyć zakres oferowanych przez nas usług i kanałów dystrybucji. Wśród nowych projektów warto wymienić m.in. uruchomienie pierwszych salonów kosmetycznych Kontigo, rozpoczęcie budowy sieci sklepów convenience pod rozpoznawalną marką 1minute, przygotowania do uruchomienia projektu „abc na kołach” (wystartował w lutym tego roku), czy inwestycję kapitałową we Frisco.pl, jeden z największych polskich e-supermarketów – wskazał członek zarządu Eurocash.


tagi: grupa eurocash , wyniki finansowe , zyski , przychody ,