Wywiady

Anna Kordyl, Dyrektor Marketingu, Członek Zarządu McCormick Polska S.A.

Piątek, 16 stycznia 2015 HURT & DETAL Nr 01/107. Styczeń 2015
Rozmowa z Anną Kordyl, Dyrektorem Marketingu, Członkiem Zarządu McCormick Polska S.A.

Jaki był dla McCormick Polska rok 2014? Co stanowiło największe wyzwanie na polskim rynku ziół, przypraw i mieszanek przyprawowych?

Zupełnie obiektywnie rok 2014 dla McCormick był dobrym rokiem, a cechowała go przede wszystkim duża dynamika. Firma McCormick, a tym samym nasze dwie marki Kamis i Galeo, postawiły bardzo duże wyzwanie związane z wprowadzaniem innowacji na polski rynek. W zeszłym roku wprowadziliśmy 30 nowych produktów. Były to zioła i przyprawy, ale również mieszanki przypraw.

W ramach tych 30 produktów zaoferowaliśmy także mniej typowe mieszanki, dla Polaków którzy chcą gotować inaczej i ciekawiej. Dlatego też uzupełnieniem w naszej linii podstawowej były takie propozycje, jak suszone pomidory z czosnkiem i bazylią, czy pieprz czarny młotkowany z kolendrą i kardamon mielony. Jesteśmy bardzo zadowoleni z minionego sezonu grillowego. W naszej kategorii to bardzo ważny sezon, tutaj też wprowadziliśmy innowacje, które stały się głównym powodem wzrostu sprzedaży naszych produktów. Zaoferowaliśmy linię Grill Mates, która w McCormick funkcjonuje z dużym sukcesem na rynku amerykańskim, ale także na innych rynkach europejskich – francuskim czy brytyjskim. Jest to linia, która oferuje produkty do grillowania dla konsumentów, głównie panów o wyrafinowanych potrzebach związanych z przygotowaniem grilla. W ramach tej linii wprowadziliśmy mieszanki przyprawowe oraz musztardę. Również na jesieni pojawiła się linia trzech musztard Kamis Strong – trzy zupełnie nowe odmiany – skierowane głównie do panów preferujących bardzo ostre musztardy. W ramach innowacji również w mieszankach przypraw staraliśmy się pobudzić konsumpcję w kuchniach, które są popularne w Polsce, ale w których Polacy mogą mieć trudność w osiągnięciu idealnego smaku, czy przygotowaniu standardowych potraw. McCormick zaoferował limitowaną linię przypraw kuchni włoskiej, meksykańskiej oraz kuchni amerykańskiej. Byliśmy też obecni w TV kontynuując naszą obecność w programach kulinarnych: TopChef i Hell’s Kitchen, po uprzedniej obecności w MasterChefie. Obok tych sponsoringów obecni byliśmy w regularnej reklamie pokazującej naszego ambasadora marki, akcentując naturalność w ziołach i przyprawach. Wprowadziliśmy także nowy design opakowań marki Kamis – nowoczesny i dynamiczny, ale nawiązujący do historii marki. Myślę, że jest to dobry akcent do podsumowania, że rok 2014 był dla nas bardzo dynamiczny.

W ostatnim czasie bardzo zauważalny jest w Polsce wzrost zainteresowania kulinariami, czy ten trend sprzyja rozwojowi kategorii takich jak zioła i przyprawy? 

Oczywiście. Myślę, że nawet jeżeli nie mielibyśmy danych, to obserwując naszych znajomych i rodziny moglibyśmy wyciągnąć ten sam wniosek. Polacy interesują się gotowaniem, to jest dla nich ciekawy temat. Polacy interesują się także jak gotują mistrzowie, adepci sztuki kulinarnej, amatorzy i profesjonaliści.  Poszukują również nowych przepisów. Na pewno nas to cieszy. Chcemy gotować ciekawie, smacznie i zdrowo. W porównaniu do innych rynków, chociażby brytyjskiego czy francuskiego, mamy największy odsetek gospodarstw domowych, w których gotuje się codziennie i wykorzystuje się do tego świeże produkty. To jest podstawa, do której trzeba dodać jeszcze odrobinę inspiracji i wiedzy. Kategorie ziół i przypraw oraz mieszanek przyprawowych są w tendencji wzrostowej i to od kilku lat. Te segmenty co prawda różnie się zachowują, bo czasami zioła rosną szybciej, mieszanki troszeczkę wolniej, ale jest to jednak wzrost. Dotyczy on zarówno produktów markowych, jak i marki własnej. Produkty markowe (Kamis czy Galeo) popularyzują zioła, przyprawy i ich mieszanki, przez co przyczyniają się do wspomnianego wzrostu. Inspirują konsumentów do gotowania ciekawych, nowych dań.

Czy Polacy są już w dostateczny sposób wyedukowani w tym zakresie?

Edukacja dotycząca ziół i przypraw jest wciąż potrzebna. Kategoria jest duża oraz rosnąca, więc pole do tego, żeby podpowiedzieć jakie są profile smakowe, do czego użyć danej przyprawy i co można uzyskać dzięki jej użyciu, na pewno jest znaczne. Jednocześnie przepisy, które staramy się naszym konsumentom podpowiadać, są relatywnie proste. Pokazując łatwe i przyjemne przepisy z nową przyprawą, troszkę łatwiej jest zachęcić konsumentów do nowych inspiracji kulinarnych. Na pewno działania związane z edukacją handlu są również istotne. W poprzednim roku skoncentrowaliśmy się bardziej na tym, żeby podpowiadać konsumentom, natomiast wraz ze zwiększającym się polem do działania, będziemy oferować edukację skierowaną również do detalistów.

Jaka jest obecnie oferta McCormick w tym segmencie i dla jakich klientów są one dedykowane? Czy w 2015 roku firma zamierza inwestować w rozwój portfolio produktowego?

Nasze portfolio tworzą de facto trzy największe grupy asortymentowe i są to: zioła i przyprawy, mieszanki ziół i przypraw oraz musztardy. Natomiast mamy jeszcze trzy kategorie, tzw. uzupełniające, jest to kategoria octów, kategoria ketchupów i kategoria, którą wprowadziliśmy w 2013 roku w Polsce nazywana fixami. Trzonem naszych kompetencji i naszej sprzedaży są te trzy główne kategorie. Jednak  kategorie uzupełniające też są istotne. Jeżeli myślimy o octach czy ketchupach, to są okresy Wielkanocy, Bożego Narodzenia czy okres grillowy, kiedy faktycznie idealnie uzupełniają potrawy do pozyskania pełni smaku. Jeżeli chodzi o marki posiadamy dwie: Kamis i Galeo. Kamis jest marką premium, natomiast Galeo jest marką tzw. rozsądnego wyboru. Jeżeli chodzi o rok 2015, to mamy przewidzianą kontynuację wprowadzania kolejnych innowacji, jednak w ramach tych kategorii, w których mamy największe kompetencje. Uznajemy, że tam jest jeszcze bardzo duże pole do działania.

Jaka jest obecna pozycja marek Kamis i Galeo na rynku przypraw w Polsce?

Obie marki są wiodące jeżeli chodzi o udział rynkowy. Jeżeli kategorię zawęzimy do ziół i przypraw, to występuje tam kilku graczy. Natomiast tak naprawdę na rynku są trzy czołowe marki, w tym dwie nasze. Kamis i Galeo ma potencjał do dalszego wzrostu. Biorąc pod uwagę kategorię musztard, Kamis jest zdecydowanym liderem w tejże kategorii, chociaż tam również występują znakomici gracze.

Co chciałaby Pani przekazać za pośrednictwem Hurt & Detal tym osobom, które dbają o sprzedaż Kamis i Galeo, czyli detalistom?

Chciałabym przede wszystkim przekazać detalistom, żeby myśleli tak ciepło o markach Kamis i Galeo, jak myślą o nich nasi konsumenci powtarzający zakupy naszych dwóch marek. Życzę wszystkim detalistom sukcesów w zyskownym rozwijaniu kategorii przypraw i musztard z markami Kamis i Galeo.

Dziękuję za miłą rozmowę.

Tomasz Pańczyk, Redaktor Naczelny

tagi: McCormik , Kamis , Galeo , przyprawy , zioła , mieszanki , fixy , gotowanie ,