Wywiady

Wywiad: Mariusz Popek, Prezes Zarządu ZPC Otmuchów

Piątek, 05 grudnia 2014 HURT & DETAL Nr 12 (106) / 2014 (Grudzień)
Mariusz Popek, ZPC Otmuchów
O konsolidacji zakładów produkcyjnych, zwiększeniu eksportu oraz rozwoju działalności firmy w obszarze marki własnej opowiada Mariusz Popek, Prezes Zarządu ZPC Otmuchów.


Rok 2014 dobiega końca. Jaki był to okres dla ZPC Otmuchów?

Rok 2014 możemy określić jako pozytywny dla ZPC Otmuchów. 7,7 mln zł skonsolidowanego zysku netto po trzech kwartałach to wynik, z którego jesteśmy zadowoleni. Naszym celem w bieżącym roku było ustabilizowanie sytuacji firmy i stopniowo udaje nam się to realizować. Osiągamy przychody na poziomie zbliżonym do roku ubiegłego, ale na znacznie wyższych wskaźnikach rentowności. Wszystko dzięki szeroko zakrojonemu planowi restrukturyzacji kosztów, a także pozytywnej sytuacji na rynku surowców.

We wrześniu wspomnieliście o dalszej restrukturyzacji Grupy. Jakie są główne priorytety w tym zakresie?

Zakończyliśmy dwa etapy konsolidacji firmy, jeszcze do niedawna nasze zakłady produkcyjne mieściły się w sześciu lokalizacjach. Zamknęliśmy zakład w Gorzyczkach oraz w Pawłowie – dzielnicy Brzegu. Obecnie nasze zakłady zlokalizowane są w trzech miastach – w Brzegu, Nysie i dwa w Otmuchowie. Nie wykluczamy dalszej konsolidacji produkcji, natomiast o szczegółach będziemy informować w przyszłym roku.

Kolejny cel firmy to zwiększenie eksportu…

Tak, to jedno z naszych założeń na rok 2015. Obecnie udział eksportu w przychodach firmy to około 14%. W stosunku do roku ubiegłego jest to przyrost o 24%. Dywersyfikację sprzedaży chcemy podnieść o szczebel wyżej i do końca następnego roku planujemy osiągnąć udział eksportu na poziomie 20% przychodów.

W jaki sposób zamierzacie ten cel zrealizować?

Jesteśmy coraz bardziej rozpoznawalni na rynkach zagranicznych. Mamy wdrożone wszystkie niezbędne standardy jakości. Produkcja dla wielu międzynarodowych potentatów potwierdza, że jesteśmy w stanie tej jakości dochować, oferując jednocześnie korzystne ceny.

Firma jest mocnym graczem na rynku marek własnych także w Polsce. Czy będziecie ten kierunek umacniać w kolejnych latach?

Sprzedaż produktów oferowanych pod markami własnymi w Polsce rośnie. Szacuje się, że w kolejnych latach dwucyfrowa dynamika wzrostu zostanie utrzymana.

Nasza strategia zakłada dalszą penetrację tego obszaru zarówno w Polsce, jak i za granicą.

Obserwujecie rynek pod kątem akwizycji?

Mamy jeszcze sporo do zrobienia w naszej grupie kapitałowej, dlatego kontynuujemy proces restrukturyzacji. Również przejęcie Odry i wyprowadzenie jej na prostą, to proces czasochłonny. Przejęć na razie nie planujemy, ale też nie wykluczamy takiej ewentualności. Jesteśmy otwarci i obserwujemy rynek.

Jakie wydarzenia z udziałem ZPC Otmuchów czekają rynek w najbliższym czasie?

Dywersyfikacja sprzedaży poprzez wzrost eksportu to jeden z naszych głównych celów. Kolejnym, tak jak wspominałem, jest dalsza poprawa efektywności biznesowej poprzez kontynuowanie działań reorganizacyjnych wewnątrz Grupy. Działania te powiązane są z nowymi projektami, przy czym w tej chwili znajdują się on one w fazie analizy, więc szczegółów nie chcielibyśmy ujawniać.

Czy możemy spodziewać się również nowych kategorii produktowych w najbliższej przyszłości?

 

Nowości są immanentną cechą strategii prawie każdej firmy. Wśród tegorocznych nowości w naszym portfolio brandowym pojawiły się między innymi Sweet Fingers o nadzieniach orzechowym i kokosowym, czy karmelki nadziewane Milky’s oraz Fruity’s. Nadal pracujemy nad kolejnymi nowościami w tym obszarze. Trzeba pamiętać jednak, że nasza grupa kapitałowa skupia się przede wszystkim na private label i b2b, więc to głównie na tym polu pojawiają się nasze nowości zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym. Przykładami takich projektów są chociażby ostatnio zawarta umowa z Danone czy nowe kontrakty z naszym głównym odbiorcą. Niestety w przypadku tego typu umów nie możemy ujawniać zbyt wielu szczegółów. 

 

Dziękuję za rozmowę.

Tomasz Pańczyk

 

tagi: ZPC Otmuchów , Mariusz Popek , Prezes ,