Kategorie produktów

Niezbędny dodatek

Piątek, 12 września 2014 HURT & DETAL Nr 9 (103) / 2014 (Wrzesień)
Zapiekanka bez ketchupu, jajko bez majonezu, parówka bez musztardy, hamburger bez sosu? Czy ktoś wyobraża sobie ulubione przysmaki bez tych dodatków? Nasze posiłki stałyby się nudne i nie tak smaczne. A na to nie możemy sobie pozwolić.
Detaliści skrupulatnie uzupełniają sklepowe półki o szerokie portfolio ketchupów, musztard, majonezów i sosów na zimno. Klient musi mieć pod dostatkiem smaków, rodzajów, gramatur, opakowań. W sklepie produkty powinny być zróżnicowane pod względem cen i marek, tak aby każdy znalazł coś dla siebie.

Według badania TGI (Millward Brown) w okresie od lipca 2013 do czerwca 2014 spożywanie ketchupów zadeklarowało 84% badanych, musztard – 80,4%, majonezów – 85,9%, gotowych sosów, dressingów na zimno – 24,1%. Wśród ketchupów najczęściej spożywanych respondenci wymieniali marki: Pudliszki, Kotlin, Tortex, Hellmann’s, Dawtona, Heinz, Kamis, Roleski, Develey, McDonald’s, Miwex, Fruktus, Rolnik, Społem Kielce, Mosso, Jamar, Livio, Podravka, Billy.

Wśród musztard prym wiodą produkty: Kamis, Roleski, Pudliszki, Prymat, Społem Kielce, Rolnik, Develey, Dawtona, Mosso, Galeo, Jamar, Kühne, Fruktus, Dagoma. W kategorii majonezów królują: Winiary, Kielecki, Majonez Babuni Hellmann’s, Hellmann’s (pozostałe marki), Kętrzyński, Roleski, Motyl, Mosso, Krakus, Fruktus, Develey, Agrovita. W segmencie sosów gotowych, dressingów na zimno respondenci wymieniają marki: Pudliszki, Winiary, Hellmann’s, Develey, Heinz, Roleski, Mosso, Motyl, Kühne, Społem Kielce i inne.

Nie tylko sezonowość

I tak jak latem lepiej rotowały ketchupy, musztardy, majonezy i sosy w poręcznych plastikowych opakowaniach o dużych gramaturach, tak w okresie jesienno-zimowym – wracamy do tradycyjnego szkła, ale też nie we wszystkich kategoriach.

„Jeżeli chodzi ketchup to wciąż lepiej sprzedają się opakowania PET, natomiast wśród musztard królują słoiki” – mówi Dorota Juszczak ze sklepu w Łowiczu. W wielu sklepach po zakończeniu sezonu grillowego znikają dodatkowe ekspozycje omawianego asortymentu, który pojawiał się w okolicy mięs czy przypraw grillowych. „Widoczne są niewielkie spadki po zakończeniu lata, jednak ketchupy, musztardy i majonezy to produkty codziennego użytku, więc przez resztę roku sprzedaż charakteryzuje się stabilnością” – dodaje pani Dorota.

Wśród marek ketchupów, które najlepiej sprzedają się w sklepie w Łowiczu, pani Dorota wymienia: Kotlin, Hellmann’s, Tortex, Włocławek, Pudliszki, Urbanek. W kategorii musztard klienci wybierają marki Roleski i Develey. Wśród majonezów detalistka wymienia Motyl, Winiary, Hellmann’s, Mosso i Amino. „Jeżeli chodzi o sosy na zimno – prym wiedzie marka Develey z produktami do hot dogów i hamburgerów. Dobrze sprzedaje się także sos czosnkowy marki Winiary” – dodaje.

Półka dla stałego klienta

W sklepie Jolanty Mączyńskiej w Pruszkowie na półkach znajdują się tylko i wyłącznie produkty, które kupują stali klienci. Placówka bowiem mieści się w punkcie, gdzie przypadkowy klient rzadko dociera. „Wśród ketchupów mam na półce: Krzepkiego Radka i Słodką Anię – marki Rybak, Włocławek, Kotlin, Pudliszki, Heinz. Jeżeli chodzi o majonezy klienci kupują Winiary, Mosso, Kielecki, Białuty. Wśród musztard królują marki Roleski, Kamis, Develey i Mosso. W kategorii sosów na zimno prym wiedzie marka Develey ze smakiem czosnkowym, do hot dogów i do hamburgerów” – mówi właścicielka sklepu w Pruszkowie.

Jak przyznaje pani Mączyńska wśród marek, które wymieniła każda ma swojego klienta. Detalistka stara się na bieżąco uzupełniać półki o nowości w każdej z kategorii, ponieważ zwłaszcza wśród sosów i dipów na zimno klienci lubią próbować nowych smaków. A jeżeli pojawiają się one w portfolio marki, którą klient zna i kupuje, mają duże szanse na powodzenie w sprzedaży.

Komponując półkę w kategorii przypraw mokrych warto pamiętać o rosnących wymaganiach klientów, którzy zwracają uwagę na skład produktu, jego jakość, naturalność surowców czy certyfikaty. Coraz mniejsza grupa konsumentów kieruje się wyłącznie niską ceną. Kolejną ważną cechą jest także innowacyjność. Nowe smaki, które dopasowane są do aktualnych trendów na rynku, zawsze znajdą swoich konsumentów. Również formaty opakowań, które ułatwiają dozowanie produktu są cechą pożądaną. Konsumenci są głodni zmian, jednocześnie doceniają tradycyjne receptury.

Monika Dawiec

tagi: sos , majonez , musztarda , ketchup , Monika Dawiec ,