Wywiady

Rozmowa z Michałem Miusem, Prezesem Zarządu WSP „Społem” Kielce

Wtorek, 22 kwietnia 2014
O poszerzeniu portfolio produktowego, intensyfikacji działań marketingowych, a także strategii rozwoju przedsiębiorstwa opowiada Michał Mius, Prezes Zarządu WSP „Społem”. Jak zmiana na stanowisku prezesa wpłynie na politykę przedsiębiorstwa?
WSP „Społem” od ponad 94 lat łączy tradycję i nowoczesność. Czy będzie Pan kontynuował dotychczasową strategię rozwoju firmy?

Trzeba to jasno powiedzieć: rewolucji nie planuję! Nasza Spółdzielnia od początku istnienia stawia na nowoczesność i zamierzam tej strategii być wierny. Należy pamiętać, że nasz sztandarowy specjał – Majonez Kielecki – jest pierwszym majonezem produkowanym w Polsce na skalę przemysłową. Co więcej, wysoka jakość produktu sprawiła, że to właśnie na podstawie jego receptury opracowano Polską Normę majonezu. W ostatnich latach, jako prekursorzy, wprowadziliśmy na rynek majonez funkcjonalny – Majonez Kielecki Omega-3, wyróżniający się nie tylko smakiem i konsystencją, ale także podwyższoną zawartością nienasyconych kwasów tłuszczowych. Nie zamierzam jednak poprzestać na sukcesie moich poprzedników. Dziś również pracujemy nad nowymi produktami i mam nadzieję, że w najbliższej przyszłości uda nam się stworzyć kolejne specjały. Odpowiadając na potrzeby rynku będziemy z pewnością zmierzać w kierunku żywności funkcjonalnej.
Ale obok innowacyjnego podejścia do technologii żywienia, hołdujemy także tradycji. Jestem przekonany, że nasze wyroby zyskują na tle konkurencji, dzięki sprawdzonym od lat recepturom. Poza tym współczesne tendencje konsumentów wskazują, że Polacy chętnie wybierają produkty sprawdzone przez pokolenia. Naszą odpowiedzią na to zjawisko jest niezmienna od lat produkcja Majonezu Kieleckiego, Musztardy Kieleckiej stołowej delikatesowej oraz Octu Spirytusowego. Jak widać w naszym wypadku nowoczesność wcale nie wyklucza się z tradycją!

Jakie plany inwestycyjne WSP „Społem” ma na najbliższe miesiące?

W tym przypadku również zamierzam kontynuować procesy rozpoczęte w naszej firmie. Stawiamy na spójny rozwój w trzech aspektach: poszerzenia portfolio produktowego, unowocześnienia parku maszynowego oraz intensyfikacji działań marketingowych. Głównym celem jest oczywiście utrzymanie firmy w świetnej kondycji finansowej. Dzięki temu będziemy w stanie realizować wszystkie zamierzone inwestycje, a tym samym wzmocnimy pozycję wytwórni na rynku krajowym oraz zagranicznym.

Jak rosną kategorie spożywcze, w których działa wytwórnia?

Zgodnie z aktualnymi badaniami prowadzonymi przez agencję AC Nielsen, rynek majonezów w Polsce znalazł się w trendzie spadkowym. W takiej sytuacji cieszy nas fakt, iż Majonez Kielecki, jako jedna z nielicznych marek, odnotował wzrost sprzedaży zarówno pod kątem ilościowym oraz wartościowym. Ponadto porównując rok 2013 do roku 2012, wzrosła również sprzedaż Majonezu Kieleckiego z czosnkiem. I to aż o ponad 90 proc. Obserwując zachowania konsumentów i ich tendencje zakupowe śmiało możemy ocenić, że spożycie majonezu w Polsce od kilku lat jest na stałym poziomie. Zdecydowanie, duży wpływ ma na nie sezonowość. Dlatego też największy wzrost sprzedaży, a tym samym i spożycia odnotowujemy tradycyjnie w okresach przedświątecznym (Święta Bożego Narodzenia oraz Wielkanoc). Według badań, ponad 90 proc. Polaków nie wyobraża sobie świątecznych przysmaków bez majonezu. W pozostałych okresach sprzedaż utrzymuje się na stałym, stabilnym poziomie.

WSP „Społem” to nie tylko Majonez Kielecki. Proszę opowiedzieć o strategii rozwoju innych kategorii produktowych.

Rzeczywiście oprócz Majonezu Kieleckiego z powodzeniem odnajdujemy się w innych kategoriach produktowych. Na szczególną uwagę zasługują Musztarda Kielecka delikatesowa stołowa oraz Chrzan Luksusowy. O ile ta pierwsza jest od lat dobrze znana konsumentom, o tyle nasz drugi, produkt to nowość w naszym porfolio. Trzeba przyznać, że został bardzo dobrze przyjęty przez rynek. Możemy także śmiało mówić o bardzo dobrej, stałej sprzedaży. Chrzan Luksusowy zawiera aż 70 proc. tartego korzenia chrzanu. To wyjątek na tle konkurencji.

Majonez, chrzan, musztarda – są niezbędne na wielkanocnym stole. Czym wyróżniają się Wasze produkty?

O tym, że nasze produkty powstają z wyselekcjonowanych surowców, a w konsekwencji wyróżniają się wybornym smakiem, wie niejeden Polak! Ale oprócz tego możemy pochwalić się korzystną ceną w stosunku do jakości produktu! Pamiętamy również o tym, że konsumenci lubią promocje! W związku z tym od wielu lat, w okresie poprzedzającym Wielkanoc, przygotowujemy specjalne opakowanie Majonezu Kieleckiego – 700 ml powiększone o 150 ml gratis, oczywiście przy zachowaniu regularnej ceny detalicznej. To bez wątpienia wyróżnia nas na sklepowej półce.

Jakie nowości pojawią się w ofercie WSP „Społem” w najbliższym czasie?

Jak już wspominałem ważną kategorią jest dla nas żywność funkcjonalna. Zamierzamy rozwijać się w tym kierunku. Dziś oczywiście jeszcze nie mogę zdradzić jakie wyroby planujemy wprowadzić na rynek. Z badań jasno wynika, że konsumenci poszukują produktów, które nie tylko spełnią ich oczekiwania pod kątem najwyższej jakości oraz smaku, ale także wyróżnią się wartością dodaną. Można pokusić się o stwierdzenie, że dziś produkty gotowe spełniają rolę suplementów diety.
Poza tym rozwijamy kategorię sosów. To dość ciekawy segment, ponieważ w mentalności Polaków sosy stanowią istoty dodatek do dań, zarówno zimnych, jak i gorących.

Niedawno realizowany był projekt marketingowy „Majonez Kielecki – sekret dobrej kuchni”. Czy w najbliższym czasie planowane są inne kampanie reklamowe?

W tym roku nasza Spółdzielnia zrealizuje największe w swojej historii działania marketingowe.
W kwietniu rozpoczynamy kampanię promującą Majonez Kielecki. W maju, wsparcie reklamowe otrzymają nasze musztardy. Będziemy obecni na nośnikach wielkoformatowych (outdoor) oraz w prasie. Na jesień przewidziana jest kampania telewizyjna. I tradycyjnie, w okresie poprzedzającym Święta Bożego Narodzenia pojawimy się po raz drugi w tym roku na ekranach telewizorów, w prasie oraz Internecie z reklamą wspierającą nasz kultowy produkt – Majonez Kielecki. Oprócz tych spektakularnych kampanii zasięgowych przez cały rok prowadzimy działania Media Relations oraz Blogger Relations. Jesteśmy obecni również w Mediach Społecznościowych. To ważne, ponieważ zależy nam na stałej komunikacji z naszymi klientami.

Jak wspieracie małoformatowy handel detaliczny?

Nieustannie zabiegamy o to, aby docierać z naszą ofertą do sklepów spożywczych i lokalnych delikatesów. Dbamy o utrzymanie odpowiedniej liczby przedstawicieli handlowych, którzy będą w stanie zaopatrzyć jak najwięcej punktów sprzedaży. Bardzo istotny jest również serwis posprzedażowy, który pozwala na utrzymanie stałych relacji ze sprzedawcami, a także szybką rekcję na ich potrzeby. W mojej ocenie silna siatka dystrybucji to podstawa wzmocnienia sprzedaży poprzez handel tradycyjny.

Jaką rolę w komunikacji z klientem odgrywa prasa branżowa?

Dzięki prasie branżowej jesteśmy w stanie dotrzeć do handlowców, którzy w naszym przypadku odgrywają bardzo istotną rolę. Prowadzimy sprzedaż nie tylko w kanale nowoczesnym, ale także tradycyjnym. Dlatego oprócz dotarcia do klienta indywidualnego zależy nam na stałym informowaniu kupców i sprzedawców o nowościach w naszym portfolio, sukcesach oraz prowadzonych przez nas badaniach. Dzięki bieżącym wiadomościom dowiedzą się czym wyróżniamy się na tle konkurencji i dlaczego warto wybrać nasze produkty.

Dziękuję za rozmowę.
Monika Dawiec

tagi: społem kielce , wsp , michał mius , majonez kielecki ,